מדענים מיפו את הדי.אן.איי של החולדה

אחרי האדם והעכבר, נחשף הכל גם על המטען הגנטי של החולדה. משמשת בעיקר כמודל מחקר למחלות לב וסכרת אצל בני אדם

יובל דרור, הארץ, חדשות וואלה!

חולדה. דומה לנו יותר משחשבנו

מדענים הצליחו למפות את הדי.אן.איי של החולדה. בכך הפכה החולדה ליונק השלישי, אחרי בני האדם והעכבר, שהמטען הגנטי שלו מופה כמעט לחלוטין.
המדענים משתמשים בחולדה כמודל מחקר כי הגנים הקשורים למחלות אצל בני אדם מתבטאים גם בחולדות. מהדיווח של צוות המדענים מארצות הברית שניהל את הפרויקט, שפורסם בכתב העת Nature, עולה שהם הצליחו למפות כ-90% מכלל המידע הגנטי של החולדה. לטענתם, היקפו של המידע הגנטי קטן יותר מזה של בני האדם אך גדול יותר מזה של העכבר. למרות זאת, בכל שלושת היונקים מספר דומה של גנים וכ-90% מהם משותפים לכל השלושה. החולדה שנבחרה למיפוי היא “החולדה הנורבגית” הידועה גם כ”חולדה החומה”.

למרות שהעכבר נחשב למודל המחקר הפופולרי ביותר במעבדות, לחולדה יש כמה יתרונות על העכבר. באמצעות החולדה יכולים המדענים ללמוד על מחלות לב, סכרת ובעיות בתחום מערכת העצבים. כעת מקווים המדענים שיוכלו לבצע השוואה בין הגנים האנושיים לאלו של העכברים והחולדות, ובכך יוכלו לקבל מידע רב ערך על תפקודם של גנים מסויימים בבני האדם.