התגלה מאובן דינוזאור בעל קרניים, מאשש את התיאוריה כי בתקופת הקרטיקון הפריד ים בין מזרח צפון אמריקה לחוף המערבי

לחקור מאובנים מתקופה זו שבה פני הים היו גבוהים בהרבה מאשר כיום ומסות האדמה היו מקוטעות ולכן ניתן לראות זאת כניסויים עצמאיים באבולוציה של הדינוזאורים. הדינוזאורים בכל יבשת התפתחו בכיוונים אחרים ויש עוד המון מה לגלות.” אומר החוקר הראשי

דינוזאור מקורנן, חי ביבשת "מזרח צפון אמריקה" שהיתה מבודדת מהמערב על ידי ים שחצה את אמריקה לשניים. איור: אוניברסיטת באת'
דינוזאור מקורנן, חי ביבשת “מזרח צפון אמריקה” שהיתה מבודדת מהמערב על ידי ים שחצה את אמריקה לשניים. איור: אוניברסיטת באת’

מאובן נדיר מהחוף המזרחי של צפון אמריקה של דינוזאור מקורנן בגודל של כלב זוהו בידי מדענים מאוניברסיטת באת’ הבריטית. המאובן מספק עדות לחלוקה בין מזרח למערב בצפון אמריקה שהשפיעה על האבולוציה של הדינוזאורים.
במהלך תקופת הקרטיקון המאוחר לפני 66-100 מיליון שנים, היתה מסת האדמה שהיום נקראת צפון אמריקה מפוצלת לשתי יבשות כאשר ים רדוד, הים המערבי הפנימי, (Western Interior Seaway) השתרע ממפרץ מקסיקו ועד לאוקיאנוס הארקטי. הדינוזאורים שחיו ביבשת המערבית, שנקרא לאראמידיה, היו דומים לאלו שנתגלו באסיה.

ואולם מעט מאוד מאובנים של בעלי חיים כלשהם ביבשת המזרחית האבודה אפלאצ’יה התגלו משום שהאזורים הללו מכוסים בצמחיה, דבר המקשה על גילוי וחפירת מאובנים.

ד”ר ניק לונגריץ’ ממרכז מילנר לאבולוציה במחלקה לביולוגיה וביוכימיה באוניברסיטת באת’ חקר את אחד מהמאובנים הנדירים, מקטע של עצם לסת במוזיאון פיבודי באוניברסיטת ייל. מסתבר שהעצם היתה שייכת לחבר במשפחת הדינוזאורים בעלי הקרנים – Ceratopsia . המחקר שפורסם בכתב העת Cretaceous Research מציב אותו כמאובן הראשון של דינוזאור קראטופסי שזוהה מתקופה זו בצפון מזרח אמריקה.

Ceratopsia היא קבוצה של דינוזאורים מקורננים אוכלי עשב שחיו בתקופת הקרטיקון. המאובן שנחקר השתייך לבן דוד קטן יותר של הסוג טריצרטופס – טריצרטופסידים וגודלו היה כגודל כלב גדול.

כל היבשות היו מבודדות

מסביר ד”ר לונגריץ’: “בדיוק כמו שאנו מוצאים בעלי חיים וצמחים ייחודיים באוסטרליה כיום השונים מאלו הנמצאים בחלקים האחרים של העולם, נראה כי בעלי החיים בחלק המזרחי של צפון אמריקה בקרטיקון המאוחר התפתחו בדרך שונה לחלוטין מאלו שהיו בחלק המערבי של צפון אמריקה, בשל תקופת הבידוד הארוכה. הדבר מחזק את התיאוריה לפיה שתי מסות האדמה הופרדו ברצועה של מים, דבר שמנע מבעלי חיים לנוע ביניהן, וכך גרם לבעלי החיים באפלצ’יה להתפתח בכיוון שונה לחלוטין, דבר שהתבטא בצורות המוזרות של הדינוזאורים.”

“לחקור מאובנים מתקופה זו שבה פני הים היו גבוהים בהרבה מאשר כיום ומסות האדמה היו מקוטעות ולכן ניתן לראות זאת כניסויים עצמאיים באבולוציה של הדינוזאורים. הדינוזאורים בכל יבשת התפתחו בכיוונים אחרים ויש עוד המון מה לגלות.”

למחקר המדעי

1. החפץ באילום שמו,
    יופי שבאת! לאט, לאט. בוא אלינו גם בשבת. תראה, תרגיש, קצת דעת, קצת בינה וקצת חוכמה….לאט, לאט.

2. כל התיאוריות שלכם זה רק תיאוריות, אין שום סיכוי שזה היה לפני מליוני שנים, כי העולם קיים רק 5776 שנים וכמעט 3 חודשים