סיקור מקיף

לקט עדכונים, יום א' 2/2/2003, שעה 05:30 בבוקר * התקלה – בכנף השמאלית

החיישנים בכנף השמאלית של קולומביה לא פעלו * הסיבה להתרסקות – התחממות יתר בכניסה לאטמוספירה

אבי בליזובסקי

בעת השיגור, חלק מקצף הבידוד נשר ממכל הדלק החיצוני, וגרם להבהוב, יתכן שהוא פגע בכמה אריחים המשמשים להגנה בפני החום בחדירה לאטמוספירה
בעת השיגור, חלק מקצף הבידוד נשר ממכל הדלק החיצוני, וגרם להבהוב, יתכן שהוא פגע בכמה אריחים המשמשים להגנה בפני החום בחדירה לאטמוספירה

ועדת חקירה פדרלית החלה לבדוק מדוע התפרקה המעבורת קולומביה. בכירים בנאס”א אמרו כי בכנף השמאלית אבדו החיישנים ההידראולים, היתה ירידה בלחץ האוויר בצמיגים ואז חוותה המעבורת חום קיצוני שגרם להתתפרקותה בשבת בבוקר.

אותה הכנף איבדה כמה מאריחי הבידוד לפני 16 יום, כאשר פגעה בה חתיכה מקצף הבידוד של הטיל החיצוני, הכתום, המשמש להאצת החללית למסלולה.

“לא סברנו שזו בעיה, וכאשר ניתחנו את התקלה לפני עשרה ימים חשבנו שזה לא ישפיע, אמר מנהל תוכנית המעבורות בנאס”א, רון דיטמור. “יש עדיין צורך בעדויות נוספות כדי לקבוע מה היה הגורם לתקלה”, אמר דיטמור לכתבים.

יתרה מכך, האם היה צריך להרים דגל אזהרה במהלך הטיסה? לא היה בטוח שניתן היה לעשות משהו, האסטרונאוטים לא ביצעו במהלך הטיסה הליכות מחוץ לחללית ולכן לא יכלו לחקור או להחליף את האריחים שנפגמו. “אין לנו כל יכולת לתקן זאת”, אמר.

האריחים הללו מגינים על המעבורת מפני החום שנוצר בעת החדירה של החללית בחזרה לאטמוספירה. בכל אופן, כמה אריחים כאלה נפלו במהלך טיסות קודמות ומרכז הבקרה העריך במהלך הטיסה כי אין סיבה לדאגה בשל כך.

בנוסף לבעיית האריחים, הספקולציות באשר לסיבות לתקלה כוללות לחצים אווירודינמיים חזקים במיוחד על החללית השוקלת 90 טון, כניסה בזווית לא טובה לאטמוספירה שלא התחשבה בהשפעת המנועים אלא בלחץ האוויר העצום כתוצאה מחבטה.

במידה והחללית מגיעה בזווית לא נכונה כשהיא חודרת לאטמוספירה במהירות של פי כמה וכמה ממהירות הקול, היא יכולה לצאת משליטה ולהתפרק בשל לחצים עזים, אומרים מומחי חלל.

פקידים פדרליים בכירים הוציאו מכלל אפשרות כי מדובר בפיגוע טרור, בשל העובדה שהחללית היתה בגובה רב של 200 אלף רגל לפני שהתפרקה.

הגרדיאן: בשנת 99' הזהיר מהנדס נאס”א לשעבר את בוש מאסון מעבורת נוסף

חששות מפני אסון התרסקות של מעבורת הועלו בקיץ שעבר בפני הבית הלבן על ידי המהנדס הקודם של נאס”א, דון נלסון, שביקש לתת הוראה נשיאותית להקפאת כל הטיסות עד שכל הוראות הבטיחות יבוצעו במלואן. כך מדווח ה”גרדיאן” הבריטי.

נלסון, שפרש מנאס”א ב-1999 לאחר 36 שנות עבודה, כתב עם פרישתו לנשיא, ג'ורג' בוש, כי “התערבותו” חיונית “למניעת אסון מעבורת נוסף”.

טקסס: מספר תושבים דיווחו למשטרה כי מצאו חלקי גופות של צוות המעבורת

רשת ה-CNN דיווחה כי משפחה המתגוררת בהמפיל, טקסס, הודיעה למשטרה שמצאה רגל בשדה סמוך לביתה. החוקרים שהגיעו למקום יצאו מהשדה עם שקית שחורה לנשיאת גופות. אולם, מפקד המחוז אמר כי אינו יכול עדיין לאשר שנמצאו חלקי גופה. הוא הוסיף כי בין אלף השיחות שהגיעו למשטרה לדווח על חלקי המעבורת, חלק דיווחו שמצאו חלקי גופה של אנשי הצוות.

תושב מחוז אחר בטקסס סיפר לרויטרס כי דיווח למשטרה שמצא שערות אדם בין חלקי המעבורת שנפלו בחצר ביתו.

* * *

תלמידי בית הספר אורט קרית מוצקין ששלחו לחלל ניסוי מדעי מסרו כי אילן רמון שלח להם את תוצאות הניסוי מיד בסיומו.

* * *

מנהל הפרויקט: “אנחנו שבורים”

רון דיטמור, מנהל הפרויקט, פתח את מסיבת העיתונאים, כשפניו אדומות ועיניו נפוחות מבכי. “אנחנו שבורים, המערכת בהלם, כי איבדנו 7 בני משפחה ואנו לומדים איך להתמודד עם זה. מחשבותינו ותפילותינו עם משפחות ההרוגים, גיבורים אמיתיים. אנו מתייסרים ממה שאירע הבוקר”.

דיטמור הבטיח לחקור את האירוע מכל כיוון ולהביא את התוצאות בפני הציבור. “הקמנו צוותים, אנחנו בודקים את המידע ואת הנתונים. יש לנו תוכנית פעולה למצבים כאלה, למרות שאנו מקווים לא להשתמש בה. אנו מקיימים חקירה מלאה עם כל הצוותים וטובי המומחים כדי להבין מה קרה. אני רוצה להביע את תודתי למספר עצום של סוכנויות שבאות לעזרתנו, מקומיות ובינלאומיות”.

בדבריו הודה דיטמור גם לציבור האמריקני, שסייע למצוא את שברי המעבורת והזהיר אותם שלא לגעת בהם, משום שייתכן שנמצאים עליהם חומרים רעילים. כמו כן הוא ציין כי לא זוהה עדיין בוודאות אף אחד מהשברים ואין מידע לגבי גופות.

המומחה מנאס”א ציין עוד כי דקות לפני זמן הנחיתה החל להתברר שיש בעיות. “היום הזה החל בהתרגשות וציפיה לצוות הנהדר. המשפחות התרגשו ולא היה שום רמז לסכנה”, אמר דיטמור, “האינדיקציה הראשונה היתה דקות לפני 8:00 (זמן פלורידה), כשאבדו בכנף השמאלית סנסורים של טמפרטורה. אחר כך היו עוד תקלות, אובדן לחץ וחימום יתר”.

בסיום דבריו אמר דיטמור: “עדיין לא ברור מה קרה לחללית וייקח לנו זמן לעבור על העדויות והניתוחים כדי להבין מה בדיוק קרה. אנו משמרים עדויות, מנתחים את המידע האחרון שקיבלנו מהצוות, וננתח אותו 24 שעות ביממה בעתיד הנראה לעין”.

מנהל הטיסה: “כרגע, אנו מפסיקים את הטיסות”

מילט הפלין, שהיה מנהל הטיסה של “קולומביה”, נראה גם הוא מוכה יגון. הוא פירט את הבעיות הטכניות שזיהו בנאס”א זמן קצר לפני האסון. לדברי הפלין, “ב-7:53 ראינו סימנים לבעיות במדידת לחץ האוויר והטמפרטורה. עד אז המעבורת תפקדה מצוין ולא היו דיווחים על תקלות. ב-7:58 היתה טמפרטורה גבוהה מאוד, טמפרטורת פיצוץ. מהכנף השמאלית, לא הגיעו נתונים. ב-7:59 הטמפרטורה בצד שמאל, בפנים ובחוץ, עלתה והאסטרונאוטים קיבלו אינדיקציה לכך, אנו חושבים שהם הבינו שהטמפרטורה עלתה. עד כמה שאני יודע, זה היה השידור האחרון מהם. אני לא יודע מה הם אמרו או עשו, אבל הם ידעו על התקלה ואז איבדנו כל קשר עם החללית”.

הפלין ציין עוד כי פעילות נאס”א צומצמה בעקבות האסון. “כרגע, אנו מפסיקים טיסות נוספות, עד שנבין מה גרם לאסון הזה”. כשנשאלו על הפסקת הטיסות, אמרו השניים כי “נחזור להמראות ברגע שנהיה מוכנים”.

הנציגים ציינו כי “התרפיה הטובה ביותר היא להמשיך בעבודה ובאימונים. נעבוד יחד כדי לפתור את הבעיות, ולא נטוס עד שזה יתוקן”.

מהירות גבוהה

ההערכה היא שהמעבורת נכנסה לאטמוספירה בזווית לא נכונה, ולכן מהירותה היתה אולי גבוהה מדי – 19 אלף קמ”ש, והמחשב לא הצליח להאט אותה. מדובר במהירות גבוהה פי 6 ממהירות הקול.

במרכז החלל שוררת תדהמה ואבל כבד בעקבות האסון, שהוא הראשון שמתרחש בנאס”א מאז אסון הצ'לנג'ר לפני 17 שנה. ותיקי נאס”א שעמדו על יד העיתונאים אמרו מיד כשהמעבורת לא הגיעה בשעה היעודה: “משהו לא בסדר! איפה הבומים?! אולי כיוון הרוח לא טוב?”. שבע דקות לאחר מועד הנחיתה המתוכנן לקחו את משפחות האסטרונאוטים לחדר נפרד. את העיתונאים לקחו למרכז החלל למסיבת עיתונאים מיוחדת. נשיא ארה”ב ג'ורג בוש קיבל עדכון מיוחד על המתרחש בקמפ דייויד ויצא בחזרה לבית הלבן.

בוש התקשר אמש לשרון ואמר כי “זהו יום טראגי למשפחות האסטרונאוטים וטרגדיה למדע”. הוא אמר כי רמון היה אזרח ישראלי אמיץ וביקש להעביר למשפחת רמון את תנחומי העם האמריקני כולו ואת תנחומיו האישיים.

מלשכת ראש הממשלה נמסר: “מדינת ישראל ואזרחיה ניצבים בשעה קשה זו לצידן של משפחות הטייסים, משפחתו של אילן רמון, העם האמריקני וממשלתו”.

בני משפחתו של אילן רמון קיבלו את הבשורה, כשחלקם נמצאים כבר בארץ וחלקם בפלורידה. אתמול קיבלה רונה, רעייתו של אילן, מכתב אחרון ממנו בדואר האלקטרוני. “למרות שהכל כאן מדהים, אינני יכול לחכות עוד עד שאראה אתכם. חיבוק גדול לך ונשיקות לילדים”, כתב רמון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.