זה איננו שביט – זהו פולסאר

אסטרונומים השתמשו בצילומים בקרני X כדי לערוך את המחקר המפורט ביותר של התנהגות חלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה סביב פולסאר הנע במהירות.

התמונה שצולמה בידי מצפה קרני ה-X צ'אנדרה מראה גל הלם שנוצר כשהפולסר נע במהירות על קולית דרך החלל הבינכוכבי. התוצאה תספק תובנה מעמיקה על תיאוריות באשר לייצור רוחות חזקות של חומר ואנטי-חומר בידי פולסרים.

בתצלום צ'אנדרה של.הענן הבוהק, הידוע כ"העכבר", הוא רצועה של חלקיקים בלעי אנרגיה גבוהה, באורך של כ-4 שנות אור הנוצר ונורה אחורנית כתוצאה מהפעולה ההדדית בין הפולסאר והגז הבינכוכבי. המקור הדחוס בראש הגוף הזה הוא הפולסאר שמהירות תנועתו בחלל מוערכת בכמעט 2 מיליון קילומטרים בשעה.

ענן בצורת חרוט של חלקיקים הפולטים גלי רדיו מקיף את עמוד קרני ה-X. העכבר, או בשמו המדעי G359.23-0.82 התגלה ב-1987 בידי אסטרונומי רדיו שהשתמשו במערך הגדול מאוד בניו מקסיקו של הקרן הלאומית למדעים. הוא קיבל את שמו מהופעתו בגלי רדיו שהראו חרטום קומפאקטי זנב ארוך, וגוף בולבוסי, המגיע לאורך של 55 שנות אור.
"לאסטרונומים ידועים רק כמה עשרות ערפיליות רוח פולסארים, לרבות ערפילית הסרטן המפורסמת, ואולם לאף אחת מהערפיליות הללו אין את הצירוף שיש לעכבר של גיל צעיר יחסית ותנועה מהירה מאוד בחלל הבינכוכבי." אומר בריאן גינסלר Gaensler ממרכז הארווארד-סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה והחוקר הראשי במאמר אודות העכבר אשר יופיע בגליון הקרוב של האסטרופיסיקל ג'ורנל. "אנחנו רואים למעשה מנחרת רוח על קולית קוסמית, שבה אנחנו יכולים לחקור את ההשפעות של תנועת הפולסאר על ערפילית רוח הפולסאר, ולבחון את התיאוריות הקיימות.

פולסארים ידועים גם בשל הסחרור המהיר שלהם, הם למעשה כוכבי נויטרון ממוגנטים מאוד – עצמים כה דחוסיםי שמסה השווה למסת השמש דחוסה לכדור בקוטר של כ-18 ק"מ. ההיווצרות שלהם קשורה לסופרנובה מסוג 2 הנגרמת מקריסה בשל התפוצצויות עוקבות של כוכב מאסיבי. מקור המהירות הגבוהה של הפולסאר אינו ידוע, ואולם אסטרופיסיקאים רבים חושדים שהדבר קשור ישירות לנסיבות הפיצוצים שהיו מעורבים בהולדת הפולסאר.
הסיבוב המהיר והשדה המגנטי החזק של הפולסאר יכולים לייצר רוח של חומר ואנטי חומר בעלי אנרגיה גבוהה שיפלטו במהירות הקרובה למהירות האור. רוחות פולסאר אלה יוצרות בועות ממוגנטות של חלקיקים בעלי אנרגיה גבוהה הקרויות ערפילית רוח הפולסאר. נתוני קרינת הX מהעכבר איפשרו לגינסלר ולעמיתיו לאשר את תכונות הגז ה- ambient, להעריך את מהירות הפולסאר ולנתח את מבנה גלי ההלם השונים שנוצרו בידי הפולסאר, זרם החלקיקים המתחרק מהפולסאר והשדה המגנטי בערפילית.

הכתבה ביוניברס טודיי