רוזטה תחלוף בשבת על יד מאדים בדרכה לשביט אליו תשגר נחתת ב-2014

המדענים מקווים לנצל את כושר ההפרדה הגבוה של מצלמות רוזטה כדי לצלם את תופעת טבעות מאדים

רוזטה על יד מאדים

החללית רוזטה העושה את דרכה לשביט עליו תנחית נחתת בשנת 2014 מגיעה בשבת לקרבת מאדים כדי לזכות בתנופה מכוח הכבידה שלו ולהגביר את מהירותה. בדרכה היא תנסה לצלם את שובל האבק המתפזר מירחי מאדים פובוס ודיימוס, באותו הציוד שישמש לעקוב אחר האבק מזנב השביט 67P Churyumov-Gerasimenko.

מדען רוזטה הורסט יו קלר אמר כי מספר תצפיות יבוצעו במאדים ממרחק של 250 קילומטרים בלבד תוך שימוש במצלמות בעלות הרזולוציה הגבוהה ובשאר המכשירים הרגישים. החללית תהיה במרחק זה ממאדים בשבת, 24 בפברואר 2007 בשעה 18:00 שעון גריניץ' (20:00 שעון ישראל). בשעה זו היא תצלם את הירח פובוס מופיע מאחורי כוכב הלכת. “נצפה באירוע דרך האטמוספירה של מאדים ונוכל לחפש עדויות למים” אמר קלר, המדען הראשי של מכשיר אוסיריס ברוזטה וחוקר תחום מערכת השמש במכון מקס פלאנק.

אתר סוכנות החלל האירופית מוסר כי ביום ראשון לפנות בוקר יתקיים במרכז הבקרה של סוכנות החלל האירופית בדארמשטאדט שבגרמניה אירוע שבמסגרתו יוקרנו לראשונה התמונות שתצלם רוזטה במאדים בשידור חי.

התצפית תארך כשעתיים ובעקבותיהתבוצע סדרת תצלומים של הדיסקה שלדברי פרופ' קלר היא תהיה ברזולוציה טובה פי 10 מזו שהאבל יכול להשיג.  החללית תנסה לצפות בשובל הטבעת הדקיקה המקיפה את מאדים ואשר המדענים סבורים כי היא מורכבת מהאבק שנפלט משני ירחי מאדים פובוס ודיימוס, המקיפים את הכוכב קרוב לפני השטח. הטבעת הזו חזויה תיאורטית והאבל היה קרוב מאוד למצוא עדויות לקיומה. זה המפגש הפלנטרי השני של רוזטה, שכבר חלפה ליד כדור הארץ בעבר כדי לצבור מהירות נוספת.

המעבר הבא של רוזטה ליד כוכב לכת צפוי להיות ב-13 בנובמבר, ושוב יהיה זה כדור הארץ.

לידיעה באתר סוכנות החלל האירופית