DNA של חולדות עשוי לספר על הגירות ימיות

תבנית הגירת הפולינזים מאסיה לתוך אוקיאניה לא היתה פשוטה ומהירה כפי שנוטים לחשוב * הידע הזה הופק מהשוואה גנטית בין חולדות באיזורים שונים של אוקיאניה וסביבתה

יצירת אמנות זו מראה חולדות מהאוקיאנוס השקט, על פניו של אחד מאבות הפולינזים

מדענים השתמשו במדידות DNA של חולדות כדי לעקוב אחר תבניות ההגירה של אבותיהם של הפולינזים של היום. ההערכה היא שאנשים הגיעו לפולינזיה – תחום הכולל את האיים פיג’י, טונגה וסמואה באוקיאנוס השקט באמצעות סירות לפני כ-3,000 שנה.

מנתוני החולדות מעלים החוקרים את ההשערה שהמסע היה מורכב הרבה יותר מאשר גורסת תאורית “רכבת האקספרס” לפיה היתה התפזרות מהירה של בני אדם שהגיעו מדרום אסיה. הפרטים מופיעים באסופת מאמרים של האגודה הלאומית למדעים (Proceedings of the National Academy of Sciences).

אליזבט מאטיסו-סמית וג’ודית רובינס מאוניברסיטת אוקלנד, ניו זילנד, ניתחו מגוון דגימות DNA של חולדות האוקיאנוס השקט (Rattus exulans). החומר הגנטי הוצא מתוך המבנה התאי הידוע כמיטוכונדריה ולא מתוך גרעיני התאים. DNA מיטוכונדרי משתנה בקצב קבוע לאורך זמן, כך שהמדענים יכולים להשתמש בעובדה זו כדי לעקוב אחר השינויים באוכלוסיית החולדות לאורך זמן.

חולדות על ספינה

החוקרות מצאו תבניות גיאוגרפיות ברורות של DNA החולדות לאורך אוקיאניה. החולדות הופיעו באיזור הידוע כליד אוקיאניה, הכולל את גינאה החדשה, איי שלמה ובוגנוויל, לפני כ-3,500 שנים.

נראה כי הם תפסו טרמפ על ספינות שבהם השתמשו הימאים הקדמונים הידועים כ-לאפיטה (Lapita), עם שחוקרים ריבם רואים בו את אבותיהם של הפולינזים המודרניים.

ה-DNA המיטוכונדרי של החולדות התחלקו לשלושה סוגים. סוג אחד נמצא בעיקר בדרום מזרח אסיה. סוג 2 נמצא בדרום מזרח אסיה ובאיזור ליד אוקיאניה. סוג 3 נמצא רק באיזורים המרוחקים של אוקיאניה ובהם האיים ואנאטו, פיג’י וסמואה.

החוקרות טוענות כי התוצאות מאפשרות להם לדחות שתי תיאוריות מפורסמות אודות הקולוניזציה של פולינזיה, לרבות הרכבת המהירה לפולינזיה (ETP) ותיאורית התיישבות ילידי איי ביסמארק ((BAII.

שתי תאוריות אלה הן הצדדים המנוגדים של הספקטרום. תיאורית הרכבת המהירה מתמקדת בהתפזרות המהירה מטאיוואן לפולינזיה. התיאוריה השניה מציעה כי לא היתה כל הגירה לתוך האיזור שליד אוקיאניה, ושתרבות הלאפיטה הופיעה בקרב ילידי האיזור.

מאטיסו-סמית’ ורובינס טוענות כי האמת נמצאת במקום כלשהו באמצע. העדרן של חולדות מסוג 3 באיזור שליד אוקיאניה מוציא מן הכלל את האפשרות של התפשטות מתמדת מאיזור זה לאיזורים המרוחקים של אוקיאניה, שבהן הסוג השלישי נפוץ.

במקום זאת, טוענות החוקרות, יורדי הים שהביאו את החולדות מהסוג השלישי לאיזורים המרוחקים של אוקיאניה לא הגיעו מגינאיה החדשה או מאיי שלמה הסמוכים אלא דווקא ממקום קרוב יותר ליבשת אסיה עצמה, תוך עקיפת האיזור שליד אוקיאניה.