סיקור מקיף

נשלמות ההכנות לקראת שיגור הלווין TECSAR

לווין המכ”ם הסינטטי של אלתא יוכל לצלם איזורים נדרשים בלילה ובתנאי מזג אוויר קשים

הלווין TECSAR
הלווין TECSAR

בהמשך השבוע נביא תמלולי הרצאות בערב עיון שהתקיים ביום א' – ואשר עסק בישראל בחלל במסגרת אגודת הידידים של אוניברסיטת תל אביב

כפי שדיווחנו אתמול, שיגור הלווין TECSAR או כפי שההודים מכנים אותו פולאריס , של חברת אלתא – חברה בת של התעשיה האווירית, צפוי להתבצע בהודו בעוד כשבועיים.

בהודעות רשמיות של התעשיה האווירית ובפרסומים רשמיים, שפורסמו בשנים האחרונות, נכתב כי הלוין הוא לווין מודיעין מסוג SAR בחדות גבוהה. אלתא מסוגלת לספק מערך הדמיה ומודיעין בכל מזג אוויר (IMINT) באמצעות לווין. לפי ויקיפדיה מכ”ם מפתח סינתטי (באנגלית: Synthetic Aperture Radar או בראשי תיבות SAR) הנו מכ”ם אווירי המשתמש באנטנה סינתטית לצורך יצירת תמונה של פני הקרקע, כלומר ניצול ידיעת תנועת המטוס ושילוב הנתונים והתמונות לאורך זמן (אינטגרציה) לקבל אנטנה אפקטיבית יותר גדולה. במילים אחרות, כיווניות של האנטנה המתקבלת לאחר השילוב של התמונות דומה לזו של אנטנה יותר גדולה (ללא האינטגרציה).

טכנולוגית מתקן המכ”מ הסינטטי The Synthetic Aperture Radar (SAR) המודגמת על לווין נמוך מסלול, מספקת תצלומי מכ”מ ברזולוציה גבוהה של כל איזור שיש בו עניין. תחנות קרקע חזקות יותקנו כדי לשדר ללווין משימות חדשות באמצעות ערוץ עולה, ולהוריד את התמונות האיכותיות באמצעות ערוץ יורד רחב סרט, ולאפשר גם שימושים נוספים בתמונות, כמו גם פיענוחם.

הלווין TECSAR הוא דור חדש של לוויני מכ”מ סינטטיים המשמשים לתצפית. TECSAR יספק הדמיה ברזולוציה גבוהה יום ולילה ובכל תנאי מזג האוויר. באמצעות משקל של פחות מ-300 ק”ג, הוא יוכל להשיג גמישות מכאנית גבוהה, ולשלב יכולת תמרון והיגוי באמצעות אנטנה אלקטרונית. טקסאר מציעה כיסוי רחב סרט של איזורים גדולים בצורת תצרף. יכולת הכיסוי הקרקעי הייחודית תספק ללקוחות שימושיות שלא היתה יכולה להתקיים עד כה ותתגבר על כל המגבלות שכל שאר סוגי מערכות המכ”ם.

הלוויין החדש ישמש לאסוף מספר גדול של תמונות ברזולוציה גבוהה בכל הקפה, או לחילופין, מאות תמונות ברזולוציה בינונית, תוך שימוש בסריקה בקרניים אלקטרוניות, TECSAR גם יוכל לספק כיסוי ברזולוציה נמוכה.

המקטע הקרקעי של TECSAR כולל תחנת פיענוח המבצעת עיבוד אוטומטי של התמונות ופעילויות כגון איתור מטרות, שינויי מיקום וזיהוי מקבץ מטרות. TECSAR מתוכנן לבצע פעולות רצופות, ובתוך זמן קצר מרגע הדרישה ועד לקבלת הנתונים ופיענוחם.

TECSAR מציעה פתרון יעיל וזול, בעלויות שיגור נמוכות וביכולת להקמת תחנות קרקע רבות, למקרה של שותפות רבת משתתפים.

לפני כשנה וחצי התארח אלכס קצ'קו, סגן מנהל חברת מבת-חלל במפגש שעסק בשיגורים הצפויים בתונכית החלל הישראלית, שנערך בשיתוף אתר הידען וחמד”ע. הוא התייחס בין היתר גם ללויין טקסאר “ישנם איזורים המכוסים רוב הזמן בעננים שבהם לא כדאי לצלם. וכמובן שבלילה לא ניתן לצלם. עוקפים את זה באמצעות שיטות שמאפשרות לראות גם בלילה וגם בכל תנאי מזג האוויר. הלווין משדר פולסים מהמכ”מ שלו ויוצר תמונה סינטתית של האיזור שהוא מצלם. לשם המחשה, הוא הראה בשקף תמונה שצולמה ממטוס באמצעות מכ”ם של מוזיאון השריון בלטרון – יש בה הרבה מאוד אינפורמציה וכמובן שהמפענחים יודעים להוציא ממנה הרבה מאוד אינפורמציה. וכמובן – ביום, בלילה ובכל מזג אוויר. הוא למעשה משלים את התמונות האלקטרו אופטיות.

לווין טקסאר

סוג: לווין נמוך מסלול (LEO)
משימה- כיסוי ברזולוציה גבוהה של שטחים נרחבים בתחום המכ”ם הסינטטי.
משקל: 300 קג (בשיגור)
גובה 400-800 ק”מ
תפוקת קולטי השמש – 750 ואט (בסוף חייו)
אורך חיים צפוי – 5 שנים

סקירת ישראל בחלל – מתוך המפגש של אתר הידען וחמדע, 15 בפברואר 2006:

חלק א' התעשיה האווירית

חלק ב' – אלאופ

12 תגובות

  1. אל תאמינו בכל הכתוב בעיתונים- אמריקאים אין להם שום השפעה על ההודים , ליתר דיוק אמריקאים היו מתים שיהיה להם השפעה
    בדרך כלל עיכובים הם בגלל המשגרים, הודים היו להם צרות בשנה אחרונה

  2. מצטרף לשאלתו של דוד: עברו כבר 3 חודשים מאז השיגור המתוכנן ושום דבר לא קרה. יכול להיות שהאמריקאים מפעילים לחץ על ההודים לא לשגר לנו את הלוויין?
    שוב מישהו עושה בעיות?

  3. מישהו יודע מה קרה ללווין טקסאר/./נראה לי שמשהו התפקשש , והתרוץ של מזג אוויר לא נכון , איזה בעסה, כמה חבל . אני מקווה שאני טועה. אם מישהו יודע , מעריך שיביעה דעתו,מבקש תגובה סקרן , וידען קטן.

  4. ויכוח מיותר
    יצרן הלווין הוא מבת-חלל, בית הלווינים של מדינת ישראל !!
    יצרן המטעד, מתוחכם ככל שיהיה לא יטען לעולם שהלווין "שלו". לשם המחשת האבסורד, לפי אותה לוגיקה, הלווין עמוס-2 הוא "לווין איטלקי של אלניה"

    כנראה שיחסי הציבור של אלתא מספיק טובים כדי לייצר את הספין הזה. וכנראה שאמצעי התקשורת לא רוצים שיבלבלו אותם עם עובדות…

  5. שלום שי,
    מבחינה פורמאלית יש משהוא בדברך, אולם יצא לי לעבוד במפעל שקנה מוצר מחברה במזרח, והחליף את המדבקה וכך "ייצר" את המוצר אצלו.
    ותיקון למר אלעד שגיא הנכבד, לא רק מטעד המכם הוא של אלתא …

    בברכת שנה טובה
    אלעד

  6. מעניין שבשאר הלווינים לא רשמתם שאלאופ ייצרו לווין?!
    מה שחשוב יצור הלווין נירשם לזכותו של הקבלן הראשי, אם יש קבלני משנה הם שותפים אך לא היצרנים!!!!
    שי

  7. אבי שלום,
    לידיעתך, ולידיעת קוראי המאמר,
    הלווין הוא מתוצרת מפעל מבת חלל של הת"עא בשיתוף עם מפעל אלת"א תע"א שייצרו את המטע"ד (המכ"ם).

  8. בהחלט יתכן….

    באתר התע"א מכונה הלוויין טבכסאר. בירור שנערך עבורי לא מכבר בסוכנות החלל של הודו העלה כי הכינוי פולאריס הודבר למשגר, וגם זה אינו שם רשמי.

  9. הלוויין עדיין נקרא טכסאר, השם פולאריס הוא השם ההודי למשגר בתצורה ללא בוסטרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.