שפיצר: כוכבי לכת נוצרים גם סביב ננסים חומים

טלסקופ החלל שפיצר גילה לראשונה את אבני הבניין המשמשים ליצירת כוכבי לכת, סביב ננס חום, ובכך עולתה האפשרות שכוכבים שנכשלו, עשויים להמשיך בתהליך בניית כוכבי הלכת.

טלסקופ של נאס”א גילה לראשונה את אבני הבניין המשמשים ליצירת כוכבי לכת, סביב ננס חום, ובכך עולתה האפשרות שכוכבים שנכשלו, עשויים להמשיך בתהליך בניית כוכבי הלכת.

עד לאחרונה, אבני הבניין – גבישים בגודל מיקרוסקופטי – שבסופו של דבר מתנגשים ויוצרים כוכבי לכת, נראו עד כה סביב כוכבים וכוכבי שביט- הנחשבים כשאריות של חומר הבניה של מערכת השמש שלנו.

טלסקופ החלל שפיצר איתר לאחרונה את הגבישים הזעירים הללו וכן גרגרי אבק מקיפים ננס חום הנמצא במרחק 520 שנות אור מאיתנו בקבוצת הזיקית (Chamaeleon). הגבישים, המורכבים מחומר ירוק הנפוץ מאוד על כדור הארץ, והידוע בשם אוליבין, נחשבים לאבני הבניין של כוכבי הלכת.

ננסים חומים, כמו כוכבים נוצרים מעננים עבים של גז ואבק ואולם הם קורסים תחת משקלם העצמי ונחשבים לדודנים הותיקים והעמומים של הכוכבים.

“אנחנו למדים כי השלבים הראשון של הווצרות כוכבי הלכת הרבה יותר קשיחים מאשר סברנו עד כה.” אמר דניאל אפאי (Apai), אסטרונום באוניברסיטת אריזונה בטוסון.

האסטרונומים מאמינים כי כוכבי הלכת נוצרו מדיסקות של אבק המקיפות כוכבים צעירים וכעת גם ננסים חומים. החלקיקים שמהם עשויה הדיסקה, מתגבשים בסופ של דבר ונאספים ביחד עד שנוצרים כוכבי לכת.

“צפינו בחלקיקים מעובדים הקשורים ביניהם וגדלים.” אמר ד”ר איליאריה פסוצ'י (Pascucci) שותף למחקר, אף הוא מאוניברסיטת אריזונה. “הדבר מרגש משום שלא היינו בטחים אם הדיסקה של עצמים קרים כאלה תתנהג באותה הדרך שבה מתנהגים דיסקות של כוכבים “אמיתיים”.

הצוות גם הבחין בשיטוח של הדיסקה של הננס החום, המהווה סימן לכך שהאבק נאסף לתוך כוכבי לכת.

מאמר המתאר את הממצאים הופיע ביום שישי האחרון בכתב העת סיינס.