האור הראשון של פלאנק

טלסקופ החלל החדש של סוכנות החלל האירופית החל לצפות בשינויים הזעירים בקרינת הרקע הקוסמית, יסרוק את כל השמים פעמיים ויספק נתונים לעשרות שנות מחקר

רצועת השמים הנמדדת ע

אחד הטלסקופים החדשים ביותר בחלל, פלנק, השלים את סקר "האור הראשון" שלו שהחל ב-13 באוגוסט. האסטרונומים אומרים כי הנתונים הראשוניים שנאספו מהמיקום המיוחד של פלנק, נקודת לגרנז' L2, מצויינים.

טלסקופ החלל פלנק חוקר את קרינת הרקע הקוסמית בתחום המיקרוגל, כשהוא מחפש שינויים בטמפרטורה של מיליונית המעלה. דבר זה ניתן להשוואה לבחינת חום גופו של ארנב השוכן על הירח. הסקר הראשוני הוליד מפה של רצועה בשמים, בכל אחד מתשעת התדרים בהם צופה פלנק. כל מפה היא טבעת בקוטר של כ-15 מעלות, הנמשכת לרוחב כל השמים.

הצבעים השונים של ברצועה מעידים על עוצמת הסטייה של הטמפרטורה של קרינת הרקע הקוסמית מהערך הממוצע שלה, כפי שנמדדה בידי פלנק בתדירות הקרובה לשיא הספקטרום של קרינת הרקע הקוסמית, כאשר מפתח הצבעים הוא כדלהלן – ככל שאיזור אדום יותר הוא חם יותר וכחול – קר יותר.

הרצועה האדומה הגדולה עוקבת אחר פליטות משביל החלב, בעוד הנקודות הבהירות מעל המישור הגלקטי מתייחסות לפליטות קרינת הרקע הקוסמית עצמה.

כדי לבצע את מלאכתם, נדרש לקרר את גלאי טלסקופ החלל פלאנק קרוב ככל האפשר לאפס המוחלט (–273.15°C). כעת מתבצעות בטלסקופ בדיקות שגרתיות והסקר שיחודש בקרוב יתבצע לפחות במשך 15 חודשים ללא הפסקה. ששה חודשים לאחר מכן יורכב פאזל ראשון של כל השמים.
בתוך תקופת 15 החודשים, פלאנק יאסוף נתונים להשלמת שני מיפויים שלמים של השמים. כדי לנצל במלואה את רגישותו הגבוהה של פלאנק, הנתונים ידרשו עידונים וניתוח זהיר. הוא מבטיח להחזיר אוצר שיעסיק את הקוסמולוגים ואת האסטרופיסיקאים במשך העשורים הבאים.

תרגום: אבי בליזובסקי

1. "לפחות המטרה – שהקוראים יחייכו טיפה, הושגה. זו הדרך הטובה ביותר ללמוד דברים חדשים."

משפט מעניין..
    (החלק השני של המשפט, אומר את ההיפך..)

2. עמי:
    זו לא מגבלה שלך.
    כתוב שסרקו רק רצועה ברוחב 15 מעלות.
    יש עוד הרבה מאד לסרוק עד שישלימו את התמונה.

3. תודה מיכאל. חשבתי שמה שאני מבין זה מה שאתה אמרת, אבל אז אמרתי לעצמי שמשהו כאן לא בסדר: אם התמונה באור הנראה של שביל החלב שלנו והשניה של הרצועה הירקרקה היא המדידה של פלנק – הרי שיש כאן מדידה מאוד קטנטנה של השמיים, לא? מה רוחב שביל החלב ומה רוחב השמיים? איך מתמונה שכזו שאמורה לתת סקירה כללית של השמיים ניתן ללמוד על שינויים בטמפ' אם מדדנו רק כוון ספציפי קטנטן ביחס ל 360 המעלות שמסביבינו לכל כוון?

אני מבין קרינת רקע ומבין מודד חום. מה שאני לא מבין זה איך התמונה שאנו רואים מלמדת אותנו על שינויים בחום בקרינת הרקע הכללית (דהיינו: מה שאני רואה זה רצועה דקה בעובי של שביל החלב שזה בעצם פרור קטן מקרינת הרקע)

אני מעריך שהבנתי לא נכון את הכתבה ואת ההסבר שלך. אלו הן המגבלות הפרטיות שלי וכאלה לא חסר, כידוע לקוראי הידען.

תודה על ההסבר על כל פנים,

4. האם ישנו דמיון פיזיולוגי בין ארנבי הירח למפלצת מהגביע הקדוש של מונטי פייתון?
    והאם זה יכול להסביר חלק מהמכתשים?

5. באגס:
    זה נכון, אבל יחד עם זאת נכונה הטענה שחום גופם של כל הארנבים הנמצאים על הירח הוא 36 מעלות.
    ניתן גם לשאול מה הטמפרטורה של הצד המוצל של ארנב הנמצא בצדו המואר של הירח (אבל, למרות שניתן לעשות זאת, לא אשאל).

6. "דבר זה ניתן להשוואה לבחינת חום גופו של ארנב השוכן על הירח."
    חום גופו של הארנב בצד המואר של הירח הוא 250 מעלות וחום גופו בצד החשוך מינוס 270

7. עמי:
    פלאנק מודד את הטמפרטורה של קרינת הרקע המגיעה אליו מכיוונים שונים בדיוק שלא הוכר קודם.
    טמפרטורת קרינת הרקע אמורה לשקף את חוסר האחידות ביקום הקדום – חוסר אחידות שברבות הימים גרם להיווצרות הגלקסיות.
    התמונה היא הרכבה של שתי תמונות – ברקע ניצבת תמונת השמים באור נראה כשבמרכזה שביל החלב ועליה מוצבת מפת הרצועה שאותה מדד פלאנק במיקרוגל.

8. לעמי בכר, הטלסקופ הזה הוא מד-חום של היקום, מדענים רוצים לדעת אם היקום חולה במחלה שאנחנו לא מכירים.

9. מישהו יכול להסביר באופן פשוט יותר מה כתוב במאמר מעלה ואם יש לזה משמעות אז מה היא?