גן אנושי שהושתל בחזירים ישפר הסיכוי לקליטת אבריהם בבני אדם

ביולוגיה / אברי חזיר אינם יכולים לשמש עדיין תחליף בהשתלות, משום שמערכת החיסון האנושית דוחה אותם

תמרה טראובמן

גידול חזירים המכילים גן אנושי

למרות ההסברה הנערכת בשנים האחרונות לעידוד תרומות אברים, רופאים בכל העולם עדיין מדווחים על מחסור באברים להשתלה. אחת הדרכים שמציעים מדענים כדי להתגבר על בעיית המחסור היא השתלת אברים של חזירים – בעיקר לב, כליות, כבד ועור. ואולם, כיום לא נערכות השתלות כאלה, משום שגוף האדם ידחה את השתל הזר. כמה חוקרים באיטליה מנסים ליצור זן חדש של חזירים, שאבריהם ישמשו להשתלה בחולים. באחרונה השתילו החוקרים בחזירים גן שנלקח מבני אדם, כדי שמערכת החיסון האנושית לא תדחה במהירות את השתל.

הרעיון להקל על המחסור באברים להשתלה באמצעות שימוש באברי חזיר, עלה לפני כעשור, משהתברר כי אברי החזיר דומים בגודלם ובצורתם לאברי האדם. כעת מנסים מדענים להוסיף לחזירים גנים מבני אדם שישפיעו על פעולתם של גנים אחרים הנמצאים בחזיר, ובדרך זו ליצור חזירים שמתאימים יותר להשתלה.

ברוב המקרים מוחדרים גנים זרים לבעלי חיים על ידי הזרקת הגן החדש לביצית מופרית. הביצית עם הגן החדש מתפתחת לעובר, ובמקרים שבהם התהליך מצליח, נולד בעל חיים הנושא גם את הגן החדש. ואולם, לדברי ד”ר מריה-לוסיה לאבינטראנו, חוקרת מאוניברסיטת מילאנו וראש צוות החוקרים, “שיטה זו מוצלחת מאוד בעכברים, אך אינה יעילה באותה מידה בחיות משק”.

במקום להחדירו לביצית, החדירו ד”ר לאבינטראנו ועמיתיה את הגן האנושי לזרעים של חזירים. “לזרע יש תכונה, שהוא אוסף באופן טבעי ד-נ-א מהסביבה”, הסבירה ד”ר לאבינטראנו. “החלטנו להשתמש בתכונה הזאת, וגידלנו זרעים מחזירים על מצע שהכיל את הגן האנושי”.

לאחר שהגן החדש הוחדר לזרעים, ד”ר לאבינטראנו הפרתה באמצעותם ביציות של חזירות. כ-%57 מ-93 החזירים שנולדו בעקבות זאת הכילו את הגן האנושי. מדובר בשיעור הצלחה גבוה ביחס להזרקה ישירה של גן לביצית (%4 בלבד). “מה שהשגנו ביעילות גבוהה ובמחיר נמוך הוא חזירים מהונדסים גנטית המכילים חלבון של בני אדם”, אמרה ד”ר לאביטראנו. החוקרים מצאו שהגן היה פעיל בסוגי רבים של רקמות, כולל בלב, בריאות ובכליות. מחקרם התפרסם אתמול בכתב העת המדעי “.”Proceedings of the National Academy of Sciences

חשיבותו של הניסוי היא מסחרית בעיקרה. בעבר כבר הצליחו חוקרים אחרים לבטל את פעולתו של אחד הגנים האחראים על ייצור “אלפא-1-גלקטוז” – חומר הגורם למערכת החיסון האנושית לדחות במהירות את השתל הזר. חוקרים אחרים אף הצליחו לשכפל חזירים מהונדסים גנטית ומשובטים.
כדי ליצור אברי חזירים המתאימים להשתלה, על מדענים לפתור שתי בעיות מרכזיות: כדי להתגבר על בעיית הדחייה יש לשנות בחזיר גנים נוספים (לכל הפחות חמישה); כמו כן, מחלות הקיימות בחזירים עלולות לעבור למושתלים.
בנוסף, מעוררות השתלות אברי חזירים בבני אדם בעיות אתיות. כמה ממתנגדי ההשתלות טוענים, כי הדבר אינו מוסרי משום שגידול החזירים להשתלות נעשה בתנאים קשים ובסופו של דבר הם נשחטים. מתנגדים אחרים טוענים, כי מסיבות דתיות יש להיזהר משינויים מהותיים במעשה הבריאה, וגם לפי ההלכה היהודית שימוש באברי חזיר בבני אדם הוא בעייתי.