החללית פיניקס שיגרה תמונות ראשונות לאחר הנחיתה המוצלחת

איזור הנחיתה של החללית פיניקס תמונה בצבעים מלאכותיים. במקום נראים בבירור המצולעים שנגרמו בשל הקרח.
החללית פיניקס של נאס”א שנחתה הלילה במאדים שידרה לכדור הארץ נתונים ותמונות המוכיחים כי מצבה טוב לאחר הנחיתה המוצלחת הראשונה של חללית באיזורי הקטבים של מאדים.

התמונות הראשונות ששידרה הפיניקס גם מספקות הצצה לקרקע השטוחה של העמק הצפויה להיות איזור קרח-עד העשיר במים, שאליו תהיה גישה קלה באמצעות הזרוע הרובוטית של הנחתת. הנחיתה מסיימת מסע בן 680 מיליון קילומטרים, ומתחילה משימה בת שלושה חודשים במהלכה ישתמשו המדענים במכשירים כדי “לטעום” ו”להריח” את הקרקע והקרח באיזור הקוטב הדרומי.

“כצפוי האיזור ריק מסלעים, אנו רואים את המצולעים שראינו מהחלל, איננו רואים קרח על פני השטח אך אנו סבורים כי הוא יימצא מתחת לפני השטח. זה נראה נפלא” אמר פיטר סמית' מאוניברסיטת אריזונה בטוסון, החוקר הראשי במשימת פיניקס.

אותות הרדיו שהתקבלו ביום א', 25/5/2008 בשעה 19:53 ו-44 שניות שעון החוף המזרחי (02:53:44 שעון ישראל ביום שני לפנות בוקר) אישרו כי הפיניקס שרדה את המקטע האחרון במסעה ונחתה 15 דקות קודם לכן (ההבדל הוא הזמן שבו לקח לאור לעשות את הדרך ממאדים). האישור נתן את האות לפרץ קריאות השמחה בחדר הבקרה במעבדה להנע סילוני ׁ(JPL) של נאס”א בקליפורניה, וכן במרכז מערכות החלל של לוקהיד מארטין בדנבר ובאוניברסיטת אריזונה.

כמתוכנן החלה הפיניקס לשדר דקה לאחר הנחיתה, תוך שהיא ממקדת את משך חיי הסוללה המוגבלים שלה בפתיחת מערך קולטי השמש ושאר הפעילויות החשובות. כשעתיים לאחר הנחיתה, ולאחר שקולטי השמש החלו להטעין את הסוללות היא שלחה חדשות טובות נוספות. התמונות הראשונות אישרו כי קולטי השמש נפרשו כראוי וכי המצלמה הסטראוסקופית ותחנת מזג האוויר כיוונו עצמם למצב אנכי.

מימין פיטר סמית' - החוקר הראשי בפרויקט פיניקס ולידו בארי גולדסטין, המנהל מטעם נאסא ממתינים לתמונות ולנתונים בחדר הבקרה. צילום: נאסא וקאלטק

“לראות את התמונות הללו לאחר נחיתה מוצלחת זה מוכיח לנו כי הצוות הגדול והמוצלח עשה עבודה מעמיקה בחמש השנים האחרונות”, אומר מנהל פרויקט פיניקס מ-JPL, בארי גולדסטין. “עדיין צפויות לנו אבני דרך חשובות כאשר נתחיל להשתמש בזרוע הרובוטית באורך 3 מטרים, לא לפני יום חמישי.

“רק חמישה מתוך 11 נסיונות הנחיתה הקודמים על מאדים הצליחו. בחקר היקום אנו מצפים לסיכונים בתמורה לתגליות המדעיות הפוטנציאליות” אומר אד ווילר, עוזר מנהל נאס”א האחראי על מינהלת המשימות המדעיות (הלא מאוישות) במטה נאס”א בוושינגטון.

פיניקס נושאת מכשירים מדעיים שתוכננו להעריך האם הקרח מתחת לפני השטח הפשיר אי פעם והאם כמה מרכיבים כימיים הדרושים לחיים נשמרו עדיין בקרקע הקרח. אלו שאלות מפתח בנסיון להעריך האם הסביבה היתה אוהדת לחיים מיקרוביאליים. פיניקס גם תחקור היבטים אחרים של הקרקע והאטמוספירה באמצעות מכשירים שבהם נעשה לראשונה שימוש על מאדים. כך לדוגמה סיפקה קנדה את תחנת מזג האוויר של הנחתת.

“השידורים מהפיניקס הראו תוצאות מצוינות לאחר בדיקת מספר רכיבים ומערכות על החללית. הפיניקס היא מכונה מדהימה והיא נבנתה והוטסה בידי צוות מדהים. במהלך כל שלב הכניסה לאטממוספירה, הירידה והנחיתה הביצועים היו חלקים וללא תקלות” אמר אד סאדיבי, מנהל תוכנית פיניקס בלוקהיד מארטין. “החללית נשארה בקשר םע כדור הארץ במהלך התקופה הקריטית וקיבלנו נתונים רבים על בריאותה וביצועיה. אני שמח לדווח שהיא במצב טוב” אמר.

קולטי השמש של פיניקס שנפרשו מיד לאחר הנחיתה

בחללית פיניקס השתמשה נאס”א בחלקים שנבנו עבור חללית שטיסתה בוטלה ב-2001, בעקבות התרסקות חללית דומה בעת נסיון נחיתה ב-1999. החוקרים שהציעו את משימת פיניקס ב-2002 ראו בחללית הנטושה משאב שיכול לשמש להזדמנות מדעית חדשה. חודשים אחדים קודם לכן גילתה החללית מארס אודיסי שפע של מים מתחת לפני השטח בשטחים נרחבים בקווי הרוחב הגבוהים. נאס”א בחרה בפיניקס על פני 24 הצעות אחרות כדי להפוך למשימה הראשונה בתוכנית הסיור למאדים הכוללת מספר משימות משלימות.

האותות אישרו כי הפיניקס שרדה את הנחיתה. החללית מארס אודיסי שימשה כממסר ובאמצעותה הועברו התמונות, שנעזרו גם באנטנות של רשת החלל העמוק של נאס”א בגולדסטון קליפורניה.

לדף הבית של החללית פיניקס בתוך אתר נאס”א

1. העולם הבא בהתגשמותו. רק שלא נלכלך גם אותו עם שקיות ופחיות קולה

2. תחנה חשובה בשימוש נבון ונכון בשכל האנושי. מקוה שילווה במידות טובות של צניעות, ובבקרה מוסרית החסרה לעיתים בהתקדמות מדעית מהירה.

3. לאקסים שבינינו:
    אני מציע קצת יותר ריסון. מדובר בנשים שפעם אהבתם. אז טוב – זה לא הסתדר אבל מדוע חייבת האהבה להתחלף בשנאה?
    חשבו גם על התסריט הלא סימפאטי שבו מישהו מפנה את תשומת ליבן של אקסותיכם לתגובות באתר והן מחליטות להשיב לכם.
    אינני חושב שמציאת מים מבטיחה קיום חיים אבל כמו שרמי אמר – היא תפשט את המשך קיומם של חיים שיגיעו מכדור הארץ

4. לא.בן-נר זוהי חייבת להיות חיה אניטלגנטית כי היא מזכירה לי את חברה שלי(לשעבר)

5. לא בהכרח מציאת חיים. הדבר ישמש כמקור לשתייה בטיסה המאוישת למאדים. לא נצטרך לקחת מלאי גדול של דלק, אוכל, שתייה ואוויר במידה וחומרי הגלם נמצאים שם.

6. לעמי בכר היקר והמתלהב
    לידיעתך, לא בכל מקום שיש מים, יש בהכרח גם חיים.
    כך לדוגמא את …
    ..אישתי (לשעבר).
    ראשה מלא מיים, אבל חיים ? את אלו לדעתי ימצאו קודם על המאדים.
    אז יוצא שאתה בעצם כן צודק בהתלהבותך. חן חן לך.

7. הייתי רוצה להיות על מאדים אם מיקרוסקופ אור. יש שם חיים. אם יש מים יש חיים.

מתרגשים מאוד,