‫סימני שעלת / טרה האל‬

חסרונות החיסון נגד שעלת יכולים לסייע בהבנת התעוררות המחלה מחדש

חיסון. איור: shutterstock

בעבר חלו בשעלת, הידועה גם בשם פֶּרטוּסיס, יותר מ-100,000 אמריקנים בשנה. שעלת היא מחלה חיידקית המסכנת בעיקר ילדים. בשנות ה-40 של המאה ה-20 הצליחו לבלום אותה כשהחלו לחסן נגדה. אך ב-20 השנים האחרונות, השעלת חזרה באופן מדאיג מאוד.

ב-2012 עלה מספר חולי השעלת בארצות הברית ל-48,277, המספר הגבוה ביותר מאז 1955. התעוררות המחלה הביאה חוקרים לבחון מחדש את תרכיב החיסון המכיל מקטעים של החיידק בּוֹרדֶטֶלָה פֶּרטוֹסיס שאמורים לעורר יצירת נוגדנים. החיסון נגד שעלת, המכונה חיסון שעלת אל-תאי (aP), ניתן על פי רוב כחלק מן החיסון המשולש המכיל גם תרכיב נגד דיפטריה ונגד טטנוס DTaP) או TdaP). חיסון ישן יותר שהכיל חיידקי ב' פרטוסיס שלמים, מתים או מוחלשים, הופסק בגלל תופעות לוואי.

מחקרים חדשים הראו שהחסינות שמקנה התרכיב האל-תאי דועכת מהר באופן יחסי. לדוגמה, מחקר שהתפרסם ב-2012 בכתב העת לרפואה של ניו אינגלנד קבע כי הסיכוי שילדים יחלו בשעלת עולה ב-42% בכל שנה לאחר קבלת מנת החיסון האחרונה של DTaP, שניתנת בין גיל ארבע לבין גיל שש במסגרת סדרת חיסוני הילדות.

טוד מרקל ועמיתיו במנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) חשדו בקיומו של חיסרון נוסף בחיסון האל-תאי: הוא כנראה אינו מונע את התפשטות המחלה. כדי לבחון הנחה זו מרקל וחברי הצוות שלו הדביקו קופי בבון בשעלת. כמה מן הקופים קיבלו את התרכיב וכמה רכשו חסינות טבעית מפני שהיו חולים בעבר במחלה. שום בבון לא נדבק במחלה, בין שקיבל חיסון ובין שהתחסן באופן טבעי, אבל בגרונם של הבבונים שחוסנו בתרכיב האל-תאי נותרו חיידקים במשך 35 יום. לעומתם, בבונים שחוסנו בתרכיב שהכיל חיידקים שלמים נפטרו מן הזיהום בחצי הזמן.

צוותו של מרקל דיווח ברשומות האקדמיה האמריקנית למדעים (PNAS) שבבונים שחוסנו בתרכיב האל-תאי העבירו חיידקים לבעלי חיים שלא חוסנו. לדברי אריק הרוויל, פרופסור למיקרוביולוגיה ומחלות זיהומיות באוניברסיטה של מדינת פנסילבניה, "המחקר מסביר תצפיות רבות של הדבקה בשעלת גם בקהילות ששיעור החיסון בהן גבוה."

הבנה מדויקת של האופן שבו מקנים התרכיבים השונים חסינות עשויה להוליך למציאת תרכיב טוב יותר נגד שעלת, תרכיב שהרוויל, מרקל ועמיתיהם מקווים לפתח בשנים הקרובות. "ברור שהחיסון הטבעי והחיסון באמצעות חיידקים שלמים מעוררים כמה תגובות חיסוניות בנוסף ליצירת נוגדנים. אנחנו מנסים לברר מהן," אומר מרקל.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

עוד בנושא

מדעי הבריאות: השעלת כמשל, סיינטיפיק אמריקן ישראל, דצמבר 2013, עמוד 16.