חיידקים נודדים בגלקסיה ומפיצים את החיים

שוב עולה הטיעון של העברת חיים בין כוכבי לכת * שני מחקרים תיאורטים מבריטניה מגבירים הסבירות להתפשטות חיידקים ביקום

מימין: המטאוריט ממאדים, שאולי נשא עליו חיים. משמאל: החיים יכולים להתפשט בקלות דרך הגלקסיה

ייתכן שאסטרונומים הצליחו להראות כיצד יכולים חיידקים מכדור הארץ להתפשט דרך הגלקסיה ולהעביר את החיים ממקום למקום. מדענים ממצפה ארמה (Armagh) ומאוניברסיטת קרדיף, אומרים כי חיידקים יכולים להגיע לחלל על גבי סלעים המתפרצים מכוכבי לכת כתוצאה מפגיעת שביט או אסטרואיד. כך מוסר ד”ר דייויד ווייטהאוס, העורך המדעי של בי.בי.סי. און ליין.

החישובים מראים כי החיידקים יכולים גם לדלוף אל מחוץ למערכת השמש ולזרוע אורים אחרים. העבודה דווחה בשני מאמרים בלתי תלויים המתפרסמים בירחון של החברה האסטרונומית המלכותית. המסקנה של המאמרים היא שהחיים יכולים להתפשט ברחבי הגלקסיה ושאולי מקורם אינו בכוכב הלכת שלנו.

המחקר מקדם את התאוריה המודרנית השנויה במחלוקת – פאנספרמיה – הרעיון לפיו החיים התחילו במקום כלשהו ביקום והגיעו לכדור הארץ בצעירותו. ד”ר מקס ואליס Wallis ופרופ' צ'אנרדה וויקראמשדייה Wickramasinghe מאוניברסיטת קארדיף חישבו כיצד שברים מכדור הארץ, שנזרקו לחלל כתוצאה מפגיעה עצומה ישתלבו בשכבות החיצוניות הקפואות של שביטים.

בסופו של דבר, לאחר מאות מיליוני שנים, כמה מהשביטים הללו יגיעו לחגורת קויפר – איזור הכולל עולמות קטנים רבים העשויים סלע וקרח. בגלל ששביטים דולפים לעיתים מאיזור זה לחלל הבינכוכבי, כמה מהם עשויים להגיע לענני גז ואבק שמהם נוצרים מערכות חדשות של כוכבי לכת. במערכות אלה, החיידקים הלכודים יכולים להשתחרר ואם התנאים מתאימים, ליסד שושלת של חיים על פני השטח של כוכבי לכת פרימיטיביים.
השניים מעודדים באמונתם כי חיידקים יכולים לשרוד במסע כזה במשך מיליוני, אם לא מיליארדי שנים, בשל גילויים אחרונים של חיידקים ששרדו בתקופה כזו בסלעים בכדור הארץ. החישובים המפורטים שלהם מעלים השערה כי משהו בין כמה קילוגרמים לבין אולי טונה אחת של חומרים המכילים חיידקים יכולה לעבור ממערכת שמש אחת למשניה. לדבריו, קילוגרם אחד של “חומרים נושאי חיים” די והותר כדי לזרוע מערכת כוכבי לכת חדשה בחיים.

במאמר אחר באותו ירחון, כותב ביל נאפייר ממצפה ארמה (Armagh) בצפון אירלנד, מציע חלופה לדרך שבה יכולים חיים לפרוץ מכדור הארץ ולהגיע אל הכוכבים. סלעים הכוללים חיידקים ואשר הועפו מכדור הארץ כתוצאה מפגיעה חזקה של גוף שמימי, ואחר כך גם יצאו החוצה ממערכת השמש. לדבריו, סלעים כה קטנים יכולים להידחף אל מחוץ למערכת השמש באמצעות הדחף של אור השמש. בשל כך, מאמין נאפייר כי מערכת השמש מוקפת ב”ביוספירה” המתפשטת ממנה והלאה ואשר עשויה מסלעים הכוללים חיידקים שהשתמרו בתוכם.

“במהלך ההסטוריה של כדור הארץ, אמר נאפייר, היו בוודאי מקרים רבים שבהם היו מעורבים חיידקים מכדור הארץ בתהליך יצירת הכוכבים בענני האבק והגז בשכנותנו הגלקטית. “כאשר הם מתחילים, החיים יכלו להתפשט ברחבי שביל החלב בלוח זמנים קצר בהרבה מהגיל המוערך של הגלקסיה שלנו – 10 מיליארד שנים. פירוש הדבר, הם טוענים, שהחיים לא נוצרו על כדור הארץ וכי גם לכאן הם הגיעו מבחוץ.

לידיעה באתר הבי.בי.סי