P-Cure פיתחה מכשיר הקרנות לסרטן מבוסס פרוטונים שלא דורש בניין שלם

מנכ”ל החברה, דר’ מיכאל מאראש: מדובר בטיפול הקרנה מדוייק יותר ופוגע פחות ברקמה הבריאה שסביב הגידול

מנכ"ל P-Cure , ד"רמיכאל מאראש. צילום: עידן מעוז
מנכ”ל P-Cure , ד”רמיכאל מאראש. צילום: עידן מעוז

מסתבר שבארץ אין עדיין מרכז טיפול בפרוטונים וחולים הנזקקים להקרנות אלה כדי להתרפא מגידולים סרטניים נאלצים לנסוע לחו”ל. משרד הבריאות המליץ להקים מרכז שכזה אבל מדובר בציוד בגובה של 12 מ’ (כלומר בניין של 3 קומות) והקמה של בונקר תת קרקעי, שיגן מהקרינה. חברת P-Cure הישראלית פיתחה טכנולוגיה לבניית מכשיר הקרנה מבוסס פוטונים שגודלו כשליש מהציוד הקיים, ולדברי מנכ”ל החברה, דר’ מיכאל מאראש מדובר בטיפול הקרנה יותר מדוייק הפוגע פחות ברקמה הבריאה שסביב הגידול.

“יותר מחצי מחולי הסרטן מטופלים בהקרנות – בין בנוסף לניתוח וכימותרפיה, ובין אם רק בהקרנה. כיום משתמשים ברנטגן לטיפול בסרטן. הבעיה היא שאלומות רנטגן לא מדויקות ושורפות או פוגעות גם ברקמות הבריאות מסביב לגידול. בעולם מצאו את הפתרון שימוש בפרוטונים משום שהפיזיקה שלהם הפוכה מרנטגן ואינה פוגעת בכל האיזור מהכניסה והעד לגידול.

“הטכנולוגיה נכנסה לשוק בכל העולם לפני כמה עשרות שנים. מרכז הפרוטונים הראשון נבנה ב-1990 בבית חולים בקליפורניה והיום ברוב המדינות יש מרכזים כאלה. הבעיה היא שהציוד בגודלו ויקר פי 10 מכל חלופה אחרת (הקרנות ברנטגן, כימותרפיה) וכך הפך השירות הרפואי החשוב הזה לשירות הניתן לבתי החולים ולחולים עשירים בלב. בעולם יש קרוב ל-10,000 מרכזים בהם מטפלים בהקרנה, אבל רק באחוז אחד הצליחו לקלוט את הפרוטונים ואל שקלטו נאלצו לבנות מבנה נפרד עבורם בגובה שלוש קומות, שעלותו לפחות 40 מיליון דולר. אי אפשר להרוס מבנים אחרים כדי לבנות חדשים במרכזי ערים גדולות. כך לדוגמה מרכז הפרוטונים בניו יורק שנפתח בקיץ השנה עבר במהלך התיכון שלוש פעמים מיקום, \ והוקם לבסוף בברונקס. מצד אחד צורך קליני אדיר, מצד שני אי יכולת לגדול או בגלל הגודל או בגלל העלות של הציוד.”

וכיצד הפתרון שלכם יכול לעזור?

“P-Cure פיתחה טכנולוגיה שממקדת טוב יותר את הפרוטונים על הגידול, ובמהלך הפיתוח גילינו שאפשר להקטין משמעותית את גודל המתקן ועכשיו אפשר להכניס אותה לצד ציוד קיים לכל מחלקה אונקלולוגית. מלבד הירידה במחיר בזכות ההקטנה בגודל (שגם דורשת קירות בעובי של מטר שקיימים כבר בבתי חולים ולא חמישה מטרים כמו במרכזי פרוטונים קונבנציונליים) הצלחנו להוזיל את עלות הרכישה של מכשיר לפחות במחצית, והשווינו את עלות השימוש במכשיר פרוטונים לזה של מכשיר הקרנה מבוסס רנטגן.”
“ב-2016 התקנו מכשיר ראשון שלנו בבית חולים NorthWest Medicine בשיקאגו. מדובר בהצלחה. מכרנו שתי מערכות לבית חולים פרטי בלונדון אליו שלחנו את המכשיר הראשון לא מכבר, וכן שתי מערכות לסין.”
“בנינו בשילת מפעלון קטן בתוך בונקר שמכיל את כל הציוד כדי לבצע בדיקות איכות למערכות לפני שהן נמסרות ללקוחות.”

איך הצלחתם להקטין את המכשיר?

“במכשיר פרוטונים קונבנציונלי , בדומה למכשירי הקרנה ברטנגן, יש צנטריפוגה שמאפשרת הקרנה ברמות נמוכות מכל הכיוונים לעבר הגידול. אנחנו ייתרנו את הצורך באמצעות טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב בפועל אחר הגידול לכוון את הקרן רק אליו (Adaptive Therapy ).
“בנוסף פיתחנו מערכת הדמיה לניווט שמאפשרת לנו לטפל בחולה לא רק בשכיבה אלא גם בישיבה. הגמישות גם הטיבה עם החולה, שיכול לנשום יותר טוב. אפשר להתאים את התנוחה לנוחיות של החולה ובזכות זה מגיעים לדיוקים הרבה יותר גבוהים מבחינת הטיפול. ביטול הצנטרפוגה הוא הגורם העיקרי שאיפשר להקטין את גודל המכשיר, וכן את עובי הקירות. במקום בונקר עם קירות בעובי 3-5 מטר מספיק עובי של מטר עד שני מטרים, בדומה לתקן כיום במערכות מבוססות פרוטונים.”
“החזון של P-Cure הוא להפוך את כיוון תיירות המרפא ולהפוך את ישראל למרכז אסטרטגי לטיפולים בפרוטונים. ולמרכז עולמי לטכנולוגיות טיפול בסרטן.” מסכם ד”ר מאראש.

1. מה קורה פה!!!
    “מהכניסה והעד לגידול”
    “הבעיה היא שהציוד בגודלו”
    “ולחולים עשירים בלב”
    “אבל רק באחוז אחד הצליחו לקלוט את הפרוטונים”
    “עבר במהלך התיכון שלוש פעמים מיקום”
    “לכל מחלקה אונקלולוגית”

2. חבל שאין קצת יותר הסבר על הצד הטכני.
    בכלל גם לא הבנתי למה יש צורך בקירות של 5 מטר עובי. קרינה של פרוטונים לא אמורה להיות בעלת יכולת חדירה נמוכה?

3. לא מכבר הוציא משרד הבריאות בקשה להצעות להקמת מרכז טיפולי פרוטונים בארץ בתוך שלוש שנים מרגע ההודעה על הזכיה. מרכז זה ישרת 790 חולים בשנה. ”