חור שחור ענק, שהתגלה לאחרונה יוצר בעיני המתבונן 4 דמויות שונות

משחקי אור

ד”ר נח ברוש

אלברט איינשטיין גילה לנו בתחילת המאה ה-20, כי קרני האור משנות את מסלולן בהשפעת כוח המשיכה. ההשערה של הגאון היהודי אושרה ב-1919 כשדמויות כוכבים שהופיעו ליד השמש בליקוי חמה ”זזו” ממקומן, יחסית לכוכבים האחרים.

בעשורים האחרונים מתגלים בחלל עצמים שעברו תהליך דומה של הסחת האור מהם על-ידי חורים שחורים או התפלגויות מסה ענקיות.

לאחרונה נתגלה קווזר (מעין כוכב, או חור שחור ענק, מסיבי ועתיר אנרגיה), ויוצר בעיני המתבונן ארבע דמויות שונות. הסיבה לכך היא שתמונתו של הקווזר עוברת בדרכה אלינו מבעד לצביר גלקסיות אחרות. תהליך זה מכונה ”עידוש כבידתי” (מלשון עדשה ). עד היום ידועים כ-100 מקרים של ”עידוש כבידתי” של קווזרים, במרחק עצום מאיתנו. תמונותיהם משוכפלות תודות לריכוזי חומר ענקיים שבינינו לבינם.

בתגלית החדשה נקבע שיא: ההפרדה הזוויתית בין הדמויות היא כרבע דקת זווית, קטנה משניתן להבחין בעין גלויה, אבל גדולה פי 2 מהבאה אחריה בלוח ”שיאי העידוש”.

התגלית האחרונה נולדה מתוך המחקר השיטתי למיפוי השמיים באמצעות טלסקופ ייחודי שנמצא בארצות-הברית. המרחק הרב יחסית שבין הדמויות, חשף מסה גדולה יחסית לגוף העדשה.ההפרדה (רזולוציה) הגדולה דרשה הרבה יותר חומר ממה שנראה בצילומי הגלקסיות – וזה סימן שצביר העדשה מכיל כמות גדולה יחסית של ”מסה אפלה”. זהו אותו מרכיב מסתורי ביקום, שלאחרונה התברר שכמותו גדולה משל החומר המאיר – הכוכבים והגלקסיות.