התכנון וההדפסה בתלת ממד הפכו הכרחיים לתעשיית הרכב המשתנה

כך אומר אוליביה סאפן, סגן נשיא לתחום התחבורה והניידות בחברת דאסו סיסטמס (3DS), במהלך תערוכת CES בוגאס. החברה מתכוננת לעידן שבו המכוניות יהיו אוטונומיות וגם למקרה שנפסיק לרכוש מכוניות ונשתמש בשירותי הסעה שיתופיים אוטונומיים שישתפו פעולה עם שאר המכוניות ועם התשתיות

אוליביה סאפן, סגן נשיא לתחום התחבורה והניידות בחברת דאסו סיסטמס (3DS), בביתן החברה בתערוכת CES בלאס וגאס, ינואר 2018. צילום: אבי בליזובסקי
אוליביה סאפן, סגן נשיא לתחום התחבורה והניידות בחברת דאסו סיסטמס (3DS), בביתן החברה בתערוכת CES בלאס וגאס, ינואר 2018. צילום: אבי בליזובסקי

"התכנון וההדפסה בתלת ממד הפכו הכרחיים לתעשיית הרכב המשתנה." כך אומר אוליבייה סאפן  (Olivier Sappin) סגן נשיא לתחום התחבורה והניידות בחברת דאסו סיסטמס (3DS), לאתר הידען במהלך תערוכת CES שהתקיימה בתחילת החודש (ינואר) בלאס וגאס.

"ההדפסה התלת-ממדית מאד מתאימה לצרכים של תעשיית הרכב. הפכנו להיות חלק אינטגראלי והכרחי בתעשייה זו. משתמשים בהדפסה תלת-ממדית גם עבור תכנון וגם עבור הדמיה של רכבים. דאסו מספקת את התוכנות הדרושות להדפסה וגם עבור הדמיית ההתנהגות של הרכב ומרכיביו."

מה המיוחד בהדמיית התנהגות המכונית האוטונומית?

סאפן: "במכוניות אוטונומיות יש תוספת של תוכנות אלקטרוניות ויש צורך לדמות את התנהגות הרכב בעת שילוב המערכות הפיזיות והאלקטרוניות עם התוכנות.

בעת תכנון של בלימה אוטומטית של הרכב, למשל, יש צורך לבנות תסריט באמצעות סטוריבורד (storyboard) כדי לדמות את האירוע. לאחר מכן יש צורך לקבוע את הפרמטרים של המערכת, להנדס אותה ולדמות אותה. לצורך כך אנו מספקים פלטפורמה שמספקת צרכים עסקיים שונים:

  • הראשון הוא עמידה בדרישות חוקתיות/תקנות: רגולציה, זכויות צרכן וכד'. כל הדרישות נרשמות כדי שהמהנדס יוכל לוודא שהמערכת עומדת בכל הדרוש.
  • השני הוא הדמיית כל מערכות הרכב לצורך הנדסת מערכות. יש צורך לדמות את כל החלקים כדי שאפשר יהיה לראות ולהבין איך כל אחד פועל ומושפע ואיך שינוי במערכת אחת משפיעה על מערכות אחרות.
  • השלישי הוא עמידה בדרישות החוק והתקנות (certification). לצורך כך, חייבים לכתוב מפרט מדויק ולתעד כל צעד בתהליך וגם לבצע סימולציות שונות. באמצעות תוכנות של דאסו ניתן למפות את מערכות המחשוב והאלקטרוניקה ואת את כל הרכיבים (תוכנה וחומרה) בתוכה על מנת לתכנן ולנתח את המערכות.
מכונית קונספט שהוצגה בתערוכת CES בלאס וגאס, ינואר 2018. צילום: אבי בליזובסקי
מכונית קונספט שהוצגה בתערוכת CES בלאס וגאס, ינואר 2018. צילום: אבי בליזובסקי

"אי אפשר להגיע למיליארד ק"מ בנסיעות מבחן אמיתיות – חייבים מערכות הדמיה

"מקובל היום שכדי להגיע לאישור (certification) של רכב אוטונומי יהיה צורך בניסיון מצטבר של 1,000,000,000 ק"מ בנסיעה! מובן שאין שום אפשרות שמישהו ייסע, בפועל, מיליארד ק"מ ברכב כל פעם שיש צורך לקבל אישור חדש, לכן, אם רוצים לבצע את כל המבחנים הדרושים יש צורך לעשות את זה בצורה ממוחשבת. יש גם צורך להביא מידע מהשטח לצורך תכנון. אנחנו עוזרים למהנדסים לשלב את המידע שהם מקבלים מהשטח במערכות התכנון, ומאפשרים תהליך מהיר ויעיל שמסתכם בקבלת כל האישורים הדרושים."

 

"המצאת המכונית החשמלית ייצרה דרישות לתכנון וניתוח מערכות חדשות ומורכבות. למשל, המנוע החשמלי ברכב פועל במהירויות גבוהות, בסביבה עם הרבה רעידות ובטמפרטורות משתנות. כדי להבטיח את יכולתנו לתכנן ולהדמות את המערכות הנ"ל רכשה דאסו סיסטמס ב-2017 חברות המתמצאות בהדמיות פיזיות, אלקטרו-מגנטיות ואחרות.:

מהם האתגרים הבאים שלכם בתחום התחבורה?

"האתגר הבא שלנו בדאסו סיסטמס הוא להבין איזה שינויים צפויים בתחום התחבורה. יתכן שמחר יפסיקו בכלל לרכוש מכוניות פרטיות. המכוניות עשויות להפוך להיות חלק ממערכות תחבורה עירוניות משולבות. כפי שאנו מתכננים מערכות של מכוניות בודדות היום אנחנו יכולים לתכנן את המערכות המשולבות כאשר כל מכונית ומכונית מעבירה מידע מסביבתה למערכת המרכזית לצורך תזמון והפעלה נכונה שלה. אנחנו מבצעים פרוייקטים כאלה כבר היום, בסינגפור, בבריטני (צפון-מערב צרפת) ובמקומות נוספים סביב העולם. בין היתר יש צורך לתכנן כבישים חדשים ותשתיות נלוות ולחשב איך הם ישפיעו על כלל המערכות בעיר בתחומים שונים כגון זיהום אוויר ומוביליות."

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן