מדענים הצליחו להפיק שרידים אורגניים מעוברי דינוזאורים מאובנים בני 160 מיליון שנה

מדענים ממדינות אחדות ברחבי העולם בראשות חוקר מאוני’ טורונטו גם השוו עוברים בשלבי התפתחות שונים שנמצאו באיזור ששטחו מטר רבוע אחד בדרום סין

שחזור של עובר דינוזאור בתוך הביצה. (Credit: Artwork by D. Mazierski)

תקופת השגשוג של עוברי הדינוזאורים שנמצאו באיזור לופנג שבדרום סין היא עתיקה בכל קנה מידה. עד כה, כמעט כל עוברי הדינוזאורים תוארכו לעידן הקרטיקון. הקרטיקון הסתיים 125 מיליון שנה לאחר שהעצמות שהתגלו באתר לופנג נקברו והתאבנו.

קבוצת חוקרים בינלאומית מקנדה, טאיוואן, סין, אוסטרליה וגרמניה, בראשותו של הפלאונטולוג רוברט רייס מאוניברסיטת טורונטו, ניתחו למעלה מ-200 עצמות של עוברי דינוזאורים שונים בשלבים שונים של ההתפתחות.

“אנו פותחים חלון חדש לחייהם של הדינוזאורים” אומר רייס. “זו הפעם הראשונה שבה אנו יכולים לעקוב אחר התפתחות העוברים. לממצאים שלנו תהיה השלכה על הביולוגיה של בעלי-חיים אלו.”

העצמות הנדגמות הן מעשרה עוברים שונים של הדינוזאור sauropodomorph Lufengosaurus הדינוזאור הנפוץ ביותר באיזור זה בתחילת תקופת היורה. לופנגוזאורוס בוגר הגיע לאורך של שמונה מטרים.

תכולת העצמות הגיעה קרוב לוודאי מכמה קנים שהכילו דינוזאורים בשלבי עובר שונים, ובכך הם נתנו לרייס וצוותו הזדמנות נדירה לחקור תבניות גדילה של דינוזאורים. עוברי הדינוזאורים נמצאים לרוב בקנים בודדים או בקנים שלא נשתמרו בשלמותם שמאפשרים הצצה לשלב עוברי אחד.

כדי לחקור את התפתחות הדינוזאורים, הם השוו בין העוברים את העצם הגדולה ביותר בעובר – עצם הירך. עצם זו גדלה בקצב קבוע ומכפילה את אורכה מ-12 ל-24 מילימטרים כאשר הדינוזאורים גדלים בתוך הביצים. רייס אומר שקצב צמיחה מהיר זה עשוי להעיד על כך שזארופודים כדוגמת לופנגוזארוס חוו תקופת דגירה קצרה.

צוותו של רייס מצא כי עצם הירך עברה שינוי גם כאשר הדינוזאורים היו עדיין בתוך הביצים. בחינת האנטומיה והמבנה הפנימי של העצמות הראתה כי שרירי הדינוזאורים התכווצו, נמתחו על רקמות העצם הקשות ושיחקו תפקיד בשינוי צורת עצם הירך המתפתחת.
משמעות הדבר היא שהדינוזאורים, כמו העופות המודרניים, נעו בתוך הביצה” אומר רייס. “זו העדות הראשונה לתנועה כזו בדינוזאורים.”

חברי הצוות הטאיוואנים גם גילו חומרים אורגניים בתוך עצמות העוברים. הם השתמשו במכשיר ספקטרומטר אינפרה אדום שתוכנן במיוחד למחקר זה, הצליחו לבצע ניתוח אנליטי של עצם הדינוזאור וגילו עדויות למה שעשוי להיות סיבי קולגן לפי מחקריו של רייס. קולגן הוא חלבון שנמצא בכמות גדולה ברקמות עצם.

“עצמותיהם של בעלי-חיים מתים הופכים לאבן בתהליך ההתאבנות” אומר רייס. “למצוא שרידים של חלבונים בעוברים הוא ממצא משמעותי, במיוחד מאחר שהעוברים הללו מבוגרים במאה מיליון שנה מכל המאובנים שהכילו חומר אורגני דומה.”

כל הממצאים הללו לקוחים מחפירה בשטח של מטר רבוע אחד, אך איזור קטן זה הכיל את מאגר הביצים העתיק ביותר הידוע של חולייתן יבשתי כלשהו. רייס אומר כי זו הפעם הראשונה שאפילו שרידים של ביצי דינוזאורים עדינות, בעובי של פחות מ-100 מיקרון, נמצאו במצב טוב.

“ממצאים מסוג זה, כמו שהתגלו בלופנג, הם נדירים במיוחד ברשומות המאובנים, והם בעל ערך גדול הן בשל העובדה שמדובר בתקופה חשובה והן בשל ההזדמנות שהם מאפשרים לחקור את האמבריולוגיה של הדינוזאורים” אומר רייס. “התגלית מרחיבה מאוד את הידע שלנו בדרך שבה גדלו בעלי-חיים מרשימים אלו בתחילת עידן הדינוזאורים”.

1. ביצת דינוזאור בפחות מ 100 מקרון ???!!! נשמע כמו טעות.
    אפילו של תרנוגולת לא מתחיל להתגבש בגדלים בלתי נראים.

2. איציק ג

הדוגמא של חרקים לא רלוונטית, כי מדובר ביצור קטן שיכול להיכלא בהפרשה אטומה קטנה כמו עינבר. ביצה של דינוזאור זה משהו גדול שלא יכול להילכד בעינבר. על כן נחוץ הסבר.

בתור ניחוש אני משער שתהליך לכידת החומר האורגני נעשה משום שהקליפה של הביצה אטומה ולכן חומרים אורגנים חילחלו לפנים של הביצה באיטיות רבה מאוד, לכן הקליפה התאבנה לפני שהפנים של הביצה התכלה על ידי תהליכי רקבון.

3. סליחה על השאלה, אבל על מה ולמה ההתרגשות? מה נשתנה הלילה הזה שאנחנו יודעים שהדינוזאורים זזו בביצים שלהם?