שיגור לוויין "אופק 7" עבר בהצלחה

לוויין "אופק 7" שוגר לחלל ב-02:40 באמצעות משגר הלוויינים "שביט" כהלכה * לאחר מספר דקות הציב את הלוויין למסלולו סביב כדור הארץ * כעבור 55 דקות נקלטו סימני חיים ראשונים של הלוויין בחדר הבקרה הקרקעית בתעשייה האווירית

שיגור הלווין אופק 7

 לאחר הכשלון בשיגור אופק 6 בשנת 2004, וההמתנה הארוכה שנועדה להפיק לקחים כדי למנוע כשלונות דומים, שוגר סוף סוף הלווין אופק 7, כאשר כעת יותר מתמיד זקוקה ישראל ללויין צילום שיתעד את הנעשה בתוכנית הגרעין האירנית.

לוויין "אופק 7" שוגר לחלל ב-02:40 באמצעות משגר הלוויינים "שביט" מתוצרת מפעל מלמ של התעשייה האווירית שפעל כהלכה, לאחר מספר דקות הציב את הלוויין למסלולו סביב כדור הארץ. כעבור 55 דקות נקלטו סימני חיים ראשונים של הלוויין בחדר הבקרה הקרקעית בתעשייה האווירית.

בתום האירוע, בבסיס חה"א,  אמר שמואל קרן ר' מפא"ת במשרד הבטחון : "בשנתיים האחרונות נעשתה עבודה יוצאת דופן כדי להכין את השיגור היום. מה שראינו כאן הוא שילוב של כשרון, מוטיבציה ותעוזה של עובדי התעשייה האווירית, רפא"ל, תע"ש, צה"ל ומערכת הבטחון. זהו הישג טכנולוגי ומבצעי משמעותי ביותר".

מנכ"ל התעשייה האווירית יצחק ניסן, שעקב כל הלילה אחרי שיגור הלוויין ועבודת מהנדסי מפעלי התע"א: מל"מ, מבת ותמ"מ, ברך את כל העוסקים במלאכה על הצלחת השלבים עד כה, אך אמר כי: "יש להתאזר בסבלנות עוד מספר ימים עד שהלוויין ישגר תמונות למרכז הבקרה. אז נדע כי אכן המשימה הוכתרה בהצלחה במלואה".

אורי סיני מנהל מפעל מל"מ של התע"א, יצרנית המשגר, אמר כי: "מגיעה ברכה נאמנה לעובדי מל"מ ומבת וכן לקבלני המשנה של המשגר רפא"ל ותע"ש על עבודה מקצועית יוצאת דופן. ביצועי המשגר, שהציב את הלוויין במסלול סביב כדור הארץ, היו מוצלחים ביותר. זו ההוכחה לכישרונם וחריצותם של כל העוסקים במלאכה".

דוברת משרד הבטחון מסרה אף היא הודעה קצרה: היום ה- 11/6/07 בשעה 02:40 שוגר בהצלחה לחלל לווין "אופק 7", באמצעות משגר לווינים מסוג "שביט". עם הצבת הלווין במסלול סביב כדור הארץ הוא יעבור סדרת בדיקות, המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו. הלווין הוא לויין צילום לחישה מרחוק, בעל יכולת טכנולוגיות מתקדמות.

התעשייה האווירית פיתחה ויצרה את הלווין והמשגר, בשיתוף פעולה עם תעשיות עתירות ידע נוספות (אל- אופ,תעש, רפא"ל, תדיראן ספקטרלינק, אלישרא ועוד), בהזמנת משרד הביטחון. השיגור בוצע משדה הניסוי של חיל האוויר והחלל.
 

שיגור "אופק" 7 באמצעות משגר הלווינים "שביט"

משגר הלווינים שביטהשימוש הגובר בלוויינים קטנים למטרות חישה מרחוק, תצפית ותקשורת, היוו תמריץ למדינת ישראל לפתח יכולת שיגור לוויינים באמצעות תעשיה אווירית – מפעל מלם.

משגר הלוויינים "שביט" מיועד לשיגור והצבת מיני לווינים בחלל במסלולים נמוכים ( מסלולים שגובהם בין 200 ל 500 ק"מ מעל פני כדור הארץ).

משגרי הלוויינים "שביט" הינם משגרים תלת שלביים המשתמשים במנועים רקטיים מוצקים תוצרת תע"ש ורפא"ל.

משפחת המשגרים "שביט" נמצאת בשימוש משנת 1988 עת הוצב בחלל לוויין ה"אופק" הראשון. מאז שופרו המשגרים ונוספו יכולות לשיגור לוויינים מתקדמים יותר.

בשל המיקום הגיאוגרפי של מדינת ישראל באגן המזרחי של הים התיכון, שיגור הלוויינים מתבצע לכיוון מערב. השיגור מערבה, כנגד כיוון סיבוב כדור הארץ, מתבצע על חשבון המשקל המירבי של הלוויין שניתן להציב בחלל.

תהליך השיגורתהליך השיגור מתבצע באמצעות מערך קרקעי עצמאי שבמידה רבה אינו תלוי בתשתיות אתר השיגור. תהליך ההכנה לשיגור מתבצע מקרון יעודי השולט על משגר הלוויינים ומעדכן באמצעות תקשורת את מרכז השליטה בו יושבים המומחים המנתחים את הנתונים המתקבלים מהמשגר ומאשרים את ביצוע השיגור.

מעט אחרי תום פעולת המנוע של שני השלבים הראשונים, יצא המשגר מהאטמוספרה העוטפת את כדור הארץ אל החלל החיצון. השלב השלישי של המשגר ימשיך בשיוט לא ממונע, בו יוסר החיפוי המגן על הלוויין, והלוויין יחשף לראשונה לתנאי החלל. במהלך המשך השיוט הלוויין יסוחרר לייצוב ותא המכשירים הראשי יופרד ממנו על מנת להאיץ למסלול הסופי רק את השלב ההכרחי. בגובה של 250 ק"מ מעל פני כדור הארץ יוצת מנוע השלב השלישי אשר יקנה למשגר מהירות ויציב את הלוויין במסלול המתוכנן. בשלב זה יופרד הלווין מהמשגר ויחל את תפקודו העצמאי בחלל.
"אופק 7"

לוויין "אופק 7" הינו לוויין תצפית נוסף מסדרת "אופק" עבור משרד הבטחון.

הלוויין מהווה המשך לוויין "אופק 5" ששוגר בשנת 2002, וקיימי בו מספר שיפורים שיעזרו למשתמש לקבל תוצרים טובים יותר. הלוויין שוגר למסלול אליפטי של 600X300 ק"מ.

נתוני הלוויין העיקריים:
משקל     : 300 ק"ג
גובה     : 2.3 מטר
רוחב במצב כנפיים פרושות  : 3.6 מטר
קוטר במצב כנפיים סגורות  : 1.2 מטר
אורך חיים    : מעל 4 שנים

מייד לאחר השיגור ביצע הלוויין שורה של פעילויות עצמיות כדי להכניסו לשיוט מיוצב במסלול. בימים הקרובים יחל צוות התע"א לבדוק ביצועי הלוויין. כל מערכות הלוויין ייבדקו בהדרגה במהלך הימים הקרובים, ולאחר מכן יחל הלוויין להפיק תמונות ראשונות.
 

נכשל שיגור אופק 6

10 Responses

  1. א. אני לא עונה עד שתאיית את שמי נכון.
    ב. השאלה שייכת לידיעה שנמצאת שורה אחת למטה בדף הראשי, מה שמראה על זלזול שלך באינטלגנציה שלי.
    ג. די, אתר הידען איננו אנציקלופדיה לטרויוויה.

  2. שאלה לאבי בילובסקי כיצד המעבורת מתחברת לתחנת החלל
    סליחה שזה לא בהקשר לכתבה

  3. התמונה זה פוטושופ
    כ"כ הרבה עשן היה שורף את המנוע וכל ה דלק היה מתפוצץ על מיכל הדלק ומבעיר אותו תוך 2 שניות
    חוץ מזה יש חוסר בתמונה של האש כאילו צורת גלים שאופינית לים התיכון ולגרפים סגמנטאלים כגון כוסינוס/סינוס ולא לפצצה

  4. הקאסם אוכל אותו פי 5 בריבוע
    עוד פעם לעקוב אחריהם
    אך מה הועילו חכמים עם לא עושים כלום עם המידע?!!

  5. כל הכבוד על הטכנולוגיה, אבל חבל ששיתוף הפעולה הוא לא עם גופים גדולים יותר כמו צבא ארה"ב. בשביל מה צריך להעמיס על החלל עוד ועוד ג'אנק שיסתובב סביבו? רוצים לבקר את אירן? צרו לוין בעבור זה ותעבירו את המידע לכל השותפים לציר הטוב כנגד ציר הרשע. ומה באשר לכל האופקים ששוגרו והזדקנו? נקברים במסלולם בחלל? ניתן להשתמש בהם לצרכי מדע? ניתן להשתמש לצרכים צבאיים פחותים יותר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.