גלילאו גילתה אוקיאנוס על גנימד

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, אמרו כי קריאות מגנט שנמדדו על ידי לוויין המחקר “גלילאו”, הראו נוכחות של גוף מים גדול מתחת לפני השטח הקפואים של הירח

ממצאים חדשים של חללית המקיפה את איזור כוכב הלכת צדק מגלים כי באחד מן הירחים של כוכב הלכת, גנימד, יש כנראה אוקינוס גדול של מי מלח. חוקרים באוניברסיטת בראון שבארה”ב ניתחו ממצאים ששלחה החללית גלילאו לפני חצי שנה, כאשר היתה קרובה ביותר לגנימד. מן הממצאים נראה כי כ-150 קילומטרים מתחת לפני הירח הזה של צדק, יש כמות גדולה מאוד של מי מלח. הם אומרים כי המצב הזה דומה מאוד למתרחש בשני ירחים אחרים של צדק, קליסטו ואירופה.

מדענים מקליפורניה: מצאנו הוכחות לקיום אוקיינוס על אחד מירחיו של צדק

מדענים מסרו כי נמצאו עדויות לכך שבאחד מירחיו הגדולים של כוכב הלכת צדק, “גנימד”, נמצא אוקיינוס של מים – מרכיב מפתח לקיומם של חיים.
החוקרים, הפועלים באוניברסיטת קליפורניה, אמרו היום (ראשון) כי קריאות מגנט שנמדדו על ידי לוויין המחקר “גלילאו”, הראו נוכחות של גוף מים גדול מתחת לפני השטח הקפואים של הירח. בכל מקום שיש בו מים בכדור הארץ יש גם חיים. הדבר לאו דווקא נכון בחלל, אך תגלית זו מעלה את הציפיות כי יום אחד יוכח קיומם של חיים בחלל החיצון. גנימד הוא הירח השלישי של צדק המראה סימנים לקיומם של מים מתחת לפני השטח הקפואים שלו.

החוקרים אמרו עוד שאינם יכולים להיות בטוחים שאכן התגלו מים בגנימד – שהוא ירח גדול ממרקורי או פלוטו. האחראית על המחקר, מרגרט קיבלסון, אמרה כי הממצאים נראים “משכנעים למדי”. קיבלסון תציג היום את הממצאים בכינוס הסתיו של האיחוד הגיאופיסי האמריקאי בסן פרנסיסקו.
מדענים אחרים זיהו מינרלים מלוחים על קליפת גנימד. מציאתם של המינרלים מציינת כי מים מלוחים נמצאו פעם על פני שטח הירח. “הממצאים דומים למינרלים המלוחים הנמצאים בירח 'אירופה', כנראה כתוצאה ממי מלח שהגיעו לפני השטח על ידי התפרצויות או דרך סדקים”, אמר תומאס מקורד, גיאופיסיקאי מאוניברסיטת הוואי. ההנחה של קיום מים על גנימד נתמכת על ידי תמונות באיכות גבוהה שהגיעו מהלווין גלילאו.

ב-1998 חיפשו ד”ר קיבלסון ועמיתיה ראיות להנחתם, בכך שהתבוננו בשינויי הכיוון והעוצמה של השדה המגנטי של צדק בכל פעם שחלף גלילאו, במסלולו הלווייני סביב צדק, ליד הירח אירופה. הירח, אמרו החוקרים, חולל זרמים חשמליים כאשר שטף דרך השדה רב העוצמה של צדק.
הזרמים החשמליים החדשים חוללו שדות מגנטיים ששינו את השדה של צדק. כדי שזרם חשמלי יזרום על אירופה, חלק כלשהו מאירופה חייב להוליך חשמל, וקרח אינו מוליך טוב. מי מלח נוזליים, לעומת זאת, מוליכים טוב. התנודות בשדה החשמלי הצביעו לכן אל אוקיאנוס הנמצא במרחק של כשמונה עד 16 קילומטר מתחת לפני השטח. הממצאים החדשים, המבוססים על נתונים משני ביקורים של גליליאו בגנימד ב-1996 ובמאי 2000 מצאו תנודות מגנטיות דומות.