סיקור מקיף

אובמה רוצה טיסות לאסטרואידים בסביבות 2025 ולמאדים באמצע שנות השלושים

נשיא ארה"ב ביקר ביום חמישי במרכז החלל קנדי והבטיח כי העברת תחום הטיסות המאוישות לידי התעשיה הפרטית תאפשר הרבה יותר עבודה לעובדי מרכז החלל קנדי

ברק אובמה במרכז החלל קנדי, 15 באפריל 2010. צילום: נאס"א
ברק אובמה במרכז החלל קנדי, 15 באפריל 2010. צילום: נאס"א

ננסי אטקינסון, יוניברס טודיי

בנאום במרכז החלל קנדי, פרש נשיא ארה"ב ברק אובמה את תוכניתו לנאס"א הכוללת שיגור אסטרונאוטים לאסטרואיד קרוב ארץ בסביבות 2025 וטיסה מאוישת למאדים באמצע שנות השלושים. "אני מחויב ב-100% למשימתה של נאס"א ולעתידה משום שהרחבת היכולת שלנו בחלל תמשיך לשרת אותנו בדרכים שקשה לנו אפילו לדמיין."
תוכניתו של אובמה כוללת תוספת של 6 מיליארד דולר לתקציב נאס"א במשך חמש השנים הבאות, ושימוש בגרסאות משונמכות של חליות אוריון כחלליות חילוץ לתחנת החלל הבינלאומית. כמו כן הקציב אובמה מחקרים למחקר על בניית משגר כבד החל מ-2015 או אף קודם לכן – לשיגור אסטרונאוטים ומטען למשימות מעבר לירח.
"עד שנת 2025 אנו מעריכים שחלית שתוכננה למשימות ארוכות תאפשר לנו לשגר את המשימה הראשונה מעבר למסלול הירח אל תוך החלל העמוק" אמר אובמה. "נוכל להתחיל עם שיגור אסטרונאוטים לאסטרואיד לראשונה בהסטוריה. באמצע שנות ה-30 אני מאמין שנוכל לשלוח בני אדם למסלול סביב מאדים ובחזרה בבטחה לכדור הארץ, ונחיתה על מאדים תגיע לאחר מכן."
אובמה אמר כי תוכניתו לשותפות עם חברות חלל מסחריות תאפשר שיגור יותר משימות ממרכז החלל קנדי, האצה של פיתוח טכנולוגיות מתקמדות שיאפשרו לפתח מערכות תעבורת חלל טובות ולקצר את התלות בטילים הרוסיים. הנשיא לא הזכיר כלל אפשרות של הארכת תוכניות מעבורת החלל, אחת השמועות שריחפו לפני נאומו.

"התוכנית שלי תיצור למעלה מ-2,500 משרות לאורך חוף החלל בשנתיים הקרובות בהשוואה לתוכנית של הממשל הקודם. אני מציע 40 מיליון דולר לפיתוח יוזמה שתוביל ליצירת משרות באיזור ואני מבקש שהוועדה שמיניתי הכוללת אנשים מנאס"א ומסוכנויות ממשלתיות אחרות תביא את הממצאים עד 15 באוגוסט.  אנו מעוניינים לנצל את כוח האדם המיומן לניצול הזדמנויות חדשות בתעשית החלל".

בדברו לאחר הנשיא, אמר נורמן אוגוסטין – שעמד בראש ועדת אוגוסטין שעסקה בניתוח עתיד נאס"א, כי התוכנית החדשה קרובה מאוד אחת מהאפשרויות החלופיות שהציע – אפשרות 5B) שתהפוך את נאס"א מגוף העוסק בתחבורה לגוף העוסק במחקר. אוגוסטין גם הצביע על כך שאנו נראים להוטים יותר לקבל את הטכנולוגיה הרוסית הנוכחית מאשר לעודד את העתיד של התעשייה הפרטית שלנו."

הנשיא ברק אובמה מסייר במתחם טילים פרטי של חברת SpaceX במרכז החלל קנדי ב-15 באפריל 2010 כשהוא מלווה במנכ"ל החברה, אילון מוסק . תצלום רשמי של הבית הלבן
הנשיא ברק אובמה מסייר במתחם טילים פרטי של חברת SpaceX במרכז החלל קנדי ב-15 באפריל 2010 כשהוא מלווה במנכ"ל החברה, אילון מוסק . תצלום רשמי של הבית הלבן

היועץ המדעי של הבית הלבן, ג'ון הולדרן אמר כי תוכניתו של אובמה תאיץ את הדרך לחלל והייו בה יותר משימות קרובות יותר וזולות יותר. לדבריו זו גישה בעלת חזון באשר היא מרחיבה את היכולת של החברות הפרטיות ותאפשר לנאס"א להקצות משאבים לחקר החלל העמוק."

לידיעה ביוניברס טודיי

25 תגובות

  1. חבל שלא משקיעים בחקר החלקיקים יותר. האסטרופיזיקה חשובה, אך הפיזיקה האלמנטרית חשובה יותר. היא הבסיס לכל תעשיית הננוטכנולוגיה שתשפיע באופן דרמטי על עתידנו הקרוב.

    נחוצים עוד מאיצי חלקיקים, עוד מכונות ועוד מחקר.

  2. משתמש אנונימי תודה רבה לך על התרגום, למרות שאתמול קראתי כבר את המקור, אבל נחמד לקרוא יותר את התרגום לעברית, כל הכבוד על המאמץ 🙂

  3. סוף כל סוף תוכנית חלל עם חזון מעורר השראה
    אילון מוסק
    15.04.2010

    הנחיתה על הירח היתה אחד ההשגים הגדולים של האנושות. בעוד אלף שנה, כאשר מרבית המאה העשרים תהפוך לכמה הערות שוליים הידועות רק למספר מצומצם של חוקרי היסטוריה, הם עדיין יזכרו כי במאה זו בני האדם הניחו לראשונה את כף רגלם על גוף שמיימי. זאת רק 66 שנים אחרי הטיסה הראשונה של האחים רייט.
    ב-41 השנים שעברו מאז הנחיתה על הירח, עדיין לא הצלחנו לשפר את הישג זה. למעשה, היכולות שלנו התדרדרו בצורה ניכרת לרמה שהיתה מזעזעת את האנשים שחיו בסוף שנות ה-60. נכון להיום, היינו אמורים להקים בסיסים על הירח, אולי על המאדים ולשלוח בני אדם למסעות ארוכי טווח אל כוכבי הלכת החיצוניים. במקום זאת תוכנית החלל האמריקאית התרכזה בשליחת אסטרונאוטים למסלול סביב כדור הארץ. אפילו "ההישג" הזה יסתיים בסוף השנה כאשר מעבורות החלל יוצאו משירות.
    בשנת 2003, לאחר אסון קולומביה, הנשיא בוש החליט על פיתוח חלופה למעבורות החלל אשר התבססה על פיתוח טיל בשם ארס וחלליות אוריון. חשוב לציין כי תוכנית ארס/אוריון היתה מיועדת (כמו תוכנית המעבורות) לשלוח אסטרונאוטים למסלול סביב כדור הארץ. למרות זאת רבים בתקשורת הניחו בטעות כי התוכנית נועדה (ומסוגלת) להגיע לירח. כפי שקורה באופן תדיר לתוכניות ממשלתיות, תוכנית ארס/אוריון התעכבה במספר שנים והעלויות נופחו בעשרות מיליארדי דולרים.
    כאשר הנשיא אובמה ביטל את התוכנית בתחילת השנה, הצפי היה כי התוכנית תצא אל הפועל רק בשנת 2017 עם השקעה נוספת של 50 מיליארד דולר. בנוסף, עלות של כל טיסה נאמדה ב- 1.5 מיליארד דולר לעומת עלות טיסה של מיליארד דולר של מעבורת החלל. יתרה מכך, חלליות אוריון תוכננו כך שיוכלו לשאת רק ארבעה אסטרונאוטים לעומת שבעה אסטרונאוטים במעבורת החלל. כמו כן, יכולת נשיאת המטען של חלליות אוריון הינה מוגבלת ביותר.
    הנשיא אובמה הגיעה למסקנה המתבקשת שלהוציא 50 מיליארד דולר על מנת לפתח חללית אשר מסוגלת לשאת רק 50% מהמשקל של מעבורת החלל ועולה 50% יותר להפעלה איננה הדרך היעילה ביותר להקצאת משאבים. אם נצטט חבר בועדת אוגוסטינה אשר הוקמה על ידי הנשיא כדי לבחון (בן השאר) את תוכנית ארס/אוריון "אפילו עם סנטה קלאוס היה מביא לנו את החללית מושלמת מחר, הצעד הבא שלנו היה לבטל את התוכנית, בגלל שאיננו יכולים לעמוד בעלויות השנתיות הדרושות לתיפעולה".
    ביטול התוכנית היה לכן שאלה של זמן ולמרבה המזל יש נשיא עם אומץ פוליטי לעשות את המעשה הנכון – היום. נשיא פחות אמיץ היה דוחה את הביטול עד אחרי הבחירות הבאות (2012) תוך כדי בזבוז של מיליארדי דולרים. היה מאכזב לראות שרבים מחברי הקונגרס לא ניכנו באותו אומץ. במיוחד סנטור מסוים הגיע לשיאים חדשים של צביעות כאשר טען כי האופציה הציבורית הינה רעה בבריאות אבל טובה בחלל!
    למרבה המזל, כתוצאה משחרור המשאבים עקב ביטול תוכנית ארס/אוריון ישנה תקווה חדשה לעתיד ורוד של תוכנית החלל. התוכנית בחדשה קוראת לרתום את המשאב האדיר של השוק הפרטי האמריקאי על מנת ליצור רקטות זולות ומהימנות שישגרו אנשים למסלול קרוב ארץ. מסירת פיתוח אמצעי התחבורה למסלול סביב כדור הארץ לידי חברות מסחריות (כפי שנחזה על ידי נאס"א ורשות התעופה הפדראלית האמריקאית) ישחרר משאבים לרשות נאס"א במטרה לפתח אמצעי תחבורה בין כוכביים. זה שלב חיוני אם אנחנו רוצים להגיע לקפיצת הדרך הבאה של המין האנושי בחקר החלל – מאדים.
    היום, הנשיא יפרט תוכנית חדשה שאפתנית אשר תשנה את גורלו של המין האנושי. אני (כלומר אילון מוסק) מאמין שנאומו של אובמה יכוטל להיות חשוב באותה מידה כמו נאומו של קנדי באוניברסיטת רייס ב-1962. בפעם הראשונה מאז תוכנית אפולו תהיה לאמריקאים תוכנית חלל אשר תהווה השראה ותרגש את כל אלו אשר מביטים אל הכוכבים. אבל אפילו יותר חשוב הינה העובדה שהתוכנית של אובמה תעבוד.

  4. התגובה של אלון מוסק אמיתית.

    אני כמובן לא מניח שהוא פועל באתר הידען, עם כל הכבוד לאתר, אבל אלה דבריו מהבלוג שלו.

  5. אחד מכפ"ס, דווקא בזכות אנשים שחושבים כמוני האנושות מתקדמת והטכנולוגיה מתפתחת, הלחץ של בניית חלליות ורכבים רובוטיים משוכללים שיבצעו את עבודת החקר על כוכבים רחוקים במקום בני אדם הוא לחץ חיובי שדוחף לעבר יעילות טכנולוגית וקידמה, אלו הדברים שמניעים את המדע ואת הטכנולוגיה, ובטח אין כאן שום דבר שקשור לפרימיטיביות או למערות, לא ברור מאיפה הבאת את השטות הזו.

  6. קודם כל תלחמו במידבור, תציפו את הסהרה, תשתלו עצים במדבר, תפסיקו את כריתת היערות, נקו את הוקיאנוסים ותתישבו בהם. תלחמו ברצינות בבערות. אחר כך תוכלו לטוס לאן שתרצו. אפילו עד יהופיץ.

  7. רובוטים LOL . למר יניב אם אתה רוצה להיסתפק בתמונות בעיה שלך. אם כול האנשים היו חושבים כמוך הינו עדיין תקועים במערה.

  8. טיסות מאויישות לחלל זה פשוט ביזבוז אדיר של כסף ומשאבים! בעיקר בעידן הטכנולוגי המתקדם כל כך שאנו חיים בו עדיף להשקיע ברובוטים שיבצעו משימות בחלל וחקר של כוכבים רחוקים, שיסרקו את פני השטח שלהם, יבצעו בדיקות וישדרו את הנתונים באיכות גבוהה חזרה לכדור הארץ, ניתן לבנות רובוטים שיחזירו לכאן דגימות לבדיקה במעבדות, הם יכולים להישלט או מחדרי בקרה על כדור הארץ או להיות אוטונומיים לגמרי מבוססים על בינה מלאכותית, תחום שמתחיל להיות מאד מאד מפותח בשנים האחרונות.

    כששולחים אנשים לחלל התהליך הוא הרבה יותר יקר, צריכים לבנות המון מערכות תומכות חיים ואמצעי בטיחות שזה ממש ביזבוז מיותר של כסף, רובוטים יכולים לעשות עבודה לא פחות יעילה, אם בונים אותם כמו שצריך, ויש להם יתרון נוסף של חקר סביבות עויינות שאדם לא ישרוד בהן.

    עדיף שנאס"א תתרכז במדע ובחקר החלל נטו, ולא ביחסיי ציבור נוסח שנות ה 70.

  9. א- יש בזבוז עצום על משלוח אסטרונאוטים לחלל.
    ב- בחלק קטן מהתקציב של היום אפשר ליצור תחנות קבועת, לא מאוישות, בחלל.
    ג- לקבוע יעדים לעוד 15 שנים, בלי לקבוע יעדים להגדלת מהירות חלליות, היא טעות.

  10. סה"כ רעיונות טובים, רק שאחרי הקדנציה הזאת יבחר מישהו אחר וכנראה שהתוכניות ישתנו, יתעכבו או יבוטלו.
    אני מקווה שישקיעו יותר בפיתוח רובוטים לחקר מערכת השמש. הקמת בסיס לא מאויש על מאדים. תחנת חלל קבועה סביב שבתאי, כדי לחקור את אירופה וטיטאן. אפשר יהיה גם להתחיל עם הארצת מאדים. וכו'

  11. At LONG LAST, AN INSPIRING FUTURE FOR SPACE EXPLORATION

    ——————————————————————————–

    Thursday, April 15, 2010

    The Apollo Moon landing was one of humanity's greatest achievements. Millennia from now, when the vast majority of the 20th century is reduced to a few footnotes known only to erudite scholars of history, they will still remember that was when we first set foot upon a heavenly body. It was a mere 66 years after the first powered airplane flight by the Wright brothers.

    In the 41 years that have passed since 1969, we have yet to surpass that achievement in human spaceflight. Since then, our capability has actually declined considerably and to a degree that would yield shocked disbelief from anyone in that era. By now, we were supposed to have a base on the Moon, perhaps even on Mars, and have sent humans traveling on great odysseys to the outer planets. Instead, we have been confined to low Earth orbit and even that ends this year with the retirement of the Space Shuttle.

    In 2003, following the Columbia accident, President Bush began development of a system to replace the Shuttle, called the Ares I rocket and Orion spacecraft. It is important to note that this too would only have been able to reach low Earth orbit. Many in the media mistakenly assumed it was capable of reaching the Moon. As is not unusual with large government programs, the schedule slipped by several years and costs ballooned by tens of billions.

    By the time President Obama cancelled Ares I/Orion earlier this year, the schedule had already slipped five years to 2017 and completing development would have required another $50 billion. Moreover, the cost per flight, inclusive of overhead, was estimated to be at least $1.5 billion compared to the $1 billion of Shuttle, despite carrying only four people to Shuttle's seven and almost no cargo.

    The President quite reasonably concluded that spending $50 billion to develop a vehicle that would cost 50% more to operate, but carry 50% less payload was perhaps not the best possible use of funds. To quote a member of the Augustine Commission, which was convened by the President to analyze Ares/Orion, “If Santa Claus brought us the system tomorrow, fully developed, and the budget didn't change, our next action would have to be to cancel it,” because we can't afford the annual operating costs.

    Cancellation was therefore simply a matter of time and thankfully we have a President with the political courage to do the right thing sooner rather than later. We can ill afford the expense of an “Apollo on steroids”, as a former NASA Administrator referred to the Ares/Orion program. A lesser President might have waited until after the upcoming election cycle, not caring that billions more dollars would be wasted. It was disappointing to see how many in Congress did not possess this courage. One senator in particular was determined to achieve a new altitude record in hypocrisy, claiming that the public option was bad in healthcare, but good in space!

    Thankfully, as a result of funds freed up by this cancellation, there is now hope for a bright future in space exploration. The new plan is to harness our nation's unparalleled system of free enterprise (as we have done in all other modes of transport), to create far more reliable and affordable rockets. Handing over Earth orbit transport to American commercial companies, overseen of course by NASA and the FAA, will free up the NASA resources necessary to develop interplanetary transport technologies. This is critically important if we are to reach Mars, the next giant leap in human exploration of the Universe.

    Today, the President will articulate an ambitious and exciting new plan that will alter our destiny as a species. I believe this address could be as important as President Kennedy's 1962 speech at Rice University. For the first time since Apollo, our country will have a plan for space exploration that inspires and excites all who look to the stars. Even more important, it will work.

    –Elon–

  12. הביעה העיקרית זה תקציב לכן כל עוד יש כלכלה מוניטרית שמעקבת את ההתקדמות בכל התחומים ובמיוחד בטכנולוגיה טכנולוגית החלל תשאר פרימיטיבית.
    הבעיה הגדולה של האנשות היא לא אי היכולת להתקדם טכנולוגית אלה השליטה של הכלכלה ופיזור המשאבים בצורה לקויה לא נכונה ומקובעת.

    כאשר רוב האנושות עסוקה ומתעסקת באיך פשוט להעביר את הזמן כי כמעט כל מה שבני האדם עושים הוא בעיקר לבזבז את הזמן בערך כמו ממשלת ישראל.

    וזה כמובן מתחיל בדברים הכי קטנים ונובע מהכלכלה המוניטרית לדוגמא:
    רוב נותני השירות לא נחוצים והתפקיד שלהם מזמן אפשר לבצעה בצורה אוטומטית וללא מגע יד אדם כמעט.
    למשל חברות הבנקים, ביטוח, חשבונאות, משרדי ממשלה, חנויות ועוד רבים.
    גם במערכת החקלאית והיצרנית כמעט ולא צריך אנשים אלה בעיר פיקוח.
    וכך אפשר לפנות הרבה יותר אנשים למדע והנדסה ולהעלות את הקדמה פי כמה.
    כמובן שאת כל זה מונעת הכלכלה הנהוגה היום שבה כל אחד מנסה לעשות פחות ולהרוויח יותר למרות שכבר מזמן אין שום הגיון לרווח הכלכלי מעבר לגבול מסויים אין בו לא תועלת ולא בגיון תכליתי אלה רק מספרים שאין בהם שום תועלת אלה תעבת בצע לשמע ובלימת הפיתוח האבולוציוני.

    אפשר לשאול האם זה מה שיעזור לנו שיהיו בנקאים, לכלכלנים, חשבונאים, מוכרים, קופאים…
    אין צורך בהם יש לנו אין סוף משאבים ביקום כס, הוא רק מגבלה שיש להסירה היא ממיללה וירטואלית לחלוטין מזמן אין לאף אחד מוסג מה זה עושה ארה"ב חייבת כמעט 13,000,000,000,000 (13 טריליון דולר וזה רק עולה).
    האם יש בזה הגיון לא ממש ליצר מכוניות שמבזבזות כמות משאבים אסטרונומית בשביל להעביר בן אדם אחד כמה ק"מ אין בזה הגיון אם היו משתמשים בכל המשאבים של יצור המכוניות אי פעם והפעלתן(הרבה פעמים לשב כיוון שאו עומדים בפקק או מתדלקים או מחפשים חניה או במוסך או בטסט וכו') היו יכולים כבר להגיע לא רק למאדים אלה לדעתי לירח אירופה ולשלוח חלליות לא מאוישות למערכות כוכבים קרובות.

    אבל לא כמובן נייצר ונזרוק מכוניות ניצר מלא דברים שרק נהרסים ונייצר אותם שוב ושוב כדי שה"כלכלה" תפרח שיהיו החברות הענק מיליארדריות, טריליונריות, קבדרילירדריות וכו' וכו' למה זה טוב מה זה תורם.
    כן נכון כלום סתם שגעון חולף.

    בהצלחה לכולנו ונקווה שהכלכלה המוניטרית תסיים את הפרק המכובד שלה במהרה

  13. אחרי שהוא עשה אינספור קיצוצים, הוא מתחיל להתגאות בזה שהוא "מקדם את חקר החלל"??? לפי התכנון המקורי, היינו אמורים לחזור לירח לפחות עוד פעם אחת! ובסיס קבוע על הירח בשנת 2025! למה הוא ביטל את תכנית ה-ORION??
    קשקשן, שקרן, ומושחת הוא ברק חוסיין אובאמה.

  14. איזו כמות נוראים של crackpots מגיעים לאתר! עוד מעט הם יעברו אותנו במספרם!

  15. אחד מכפ"ס, הוא רוצה לעשות מיקור חוץ לנאס"א. זה דבר טוב. יותר תחרות בשוק החופשי וכולי.

  16. חח 6 מיליארד ב5 שנים איזה אפס במקום להכפיל את תקציב נאס"א הוא עסוק בקשקשת מיותרת.

  17. "אובמה רוצה טיסות לאסטרואידים"

    הוא רוצה???
    הוא סתם לוקח קרדיט על עבודה של אנשים אחרים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן