דרכים חדשות להכנת תרופות

“לקחנו מולקולות קטנות וחיברנו אותן יחדיו בדומה למשחק הלגו,” אמר החוקר הראשי פרופסור Michael Sherburn מהמכון לכימיה באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. “תכננו את אבני-הבניין בקפדנות כך שהן יוצרות בתגובה הראשונה את התוצר המועדף ביותר לתגובה השנייה. המשמעות היא שניתן להכין באופן יעיל מולקולות גדולות ומורכבות.”

מודל של מולקולה אורגנית. המחשה: shutterstock

כימאים פיתחו שיטה חדשה ומהפכנית לייצור כימיקלים טבעיים באמצעות חיבור יחדיו של מולקולות קטנות יותר בדומה לקוביות לגו. החוקרים הצליחו לנצל את השיטה החדשנית על מנת להכין תרופה נוגדת-דלקות יקרת המציאות בעלת פוטנציאל לטיפול בסרטן ובמלריה, תרופה בשם pseudopterosin.

פריצת הדרך תוכל להוביל למציאת דרכים חדשות וזולות יותר להכנתן של תרופות נדירות ויקרות המציאות בכמויות גדולות. “לקחנו מולקולות קטנות וחיברנו אותן יחדיו בדומה למשחק הלגו,” אמר החוקר הראשי פרופסור Michael Sherburn מהמכון לכימיה באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. “תכננו את אבני-הבניין בקפדנות כך שהן יוצרות בתגובה הראשונה את התוצר המועדף ביותר לתגובה השנייה. זה די קסום. המשמעות היא שניתן להכין באופן יעיל מולקולות גדולות ומורכבות.”

תרופות מהסוג שהצליחו להכין החוקרים סונתזו בעבר בשיטות מסורבלות. כימאים ניצלו מולקולה דומה ושינו אותה במעט, או בהרבה. זהו תהליך ממושך ומייגע, עם מאפיינים מבניים בלתי-רצויים המורחקים ומומרים באחרים. “תהליך זה מייצר כמויות גדולות של פסולת,” מסביר החוקר הראשי. קבוצת המחקר ניסתה את השיטה החדשנית שלה ע”י הכנת pseudopterosin, תרופה נוגדת-דלקות ומרדימה עוצמתית, הזמינה היום רק בכמויות זעירות לאור העובדה כי היא מופקת מתוך אלמוג מיובש הנמצא באיי הבהאמה.

המחקר החל במסגרת מדע בסיסי כאשר המדענים מנסים למצוא דרכים להכין מולקולות בלתי-אפשריות כביכול של פחמימנים מצומדים. לפני ביצוע הניסויים בפועל, החוקרים הריצו הדמיות מחשב בעזרת מחשבי-על, והתוצאות הראו כי לשיטה שלהם יש פוטנציאל רב. “השיטה שלנו מהווה טכניקה המאפשרת הכנה מתוחכמת ומהירה יותר של חומרים חשובים,” אומר אחד מהחוקרים. “סינתזת ה- pseudopterosinהיא קצה הקרחון. אנו בדרכינו לפיתוח סינתזות יעילות של תרופות חשובות אחרות. לשיטה שלנו יש פוטנציאל גם במסגרת ייצור בקנה-מידה תעשייתי אשר יפחית עוד יותר את עלויות ההכנה של תרופות חשובות,” אומר החוקר הראשי.