התגלה סוג חדש של סופרנובה

סופרנובות מסוג Iax, הן ככל הנראה נסיון כושל של כוכבים ליצור סופרנובה שלא הושלמה, ובמהלכה הננס הלבן לא מושמד לחלוטין

תפיסת אמן של סופרנובה מסוג Iax - שבו הננס הלבן לא נהרס עד הסוף ולכן היא מאוד חלשה. איור: מרכז הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה

סופרנובות נחשבו תמיד כבעלות אחד משני סוגים, אך צוות בינלאומי של מדענים בראשות חוקרים מאוניבריסטת קרנגי ומרכז הארווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה, מדווחים על גילוי סוג חדש של סופרנובה המכונים Iax.

החוקרים הודיעו על כך במאמר שהתקבל לכתב העת אסטרופיסיקל ג'ורנל.  עד כה, חולקו הסופרנובות לאחד משני הסוגים העיקריים – או קטגוריות Ia.  סופרנובות מסוג II נוצרו כתוצאה מקריסת גלעינים של כוכבים בעלי מסה של בין פי 10 לפי 100 מהשמש שלנו. סוג  Ia  מעיד על הפרעה שהתרחשה לננסים לבנים זעירים המושכים חומר מכוכב רגיל הנמצא איתם במערכת כוכבים כפולה.

הסוג החדש Iax מגדיר סופרנובות חוורות ופחות אנרגטיות מאשר סוג Ia. אף כי שני הסוגים מקורם בהתפוצצות ננס לבן, סופרנובות מסוג Iax לא הורסות לחלוטין את הננס הלבן ולכן ניתן לקרוא לסוג זה "מיני סופרנובה", אומר החוקר הראשי ריאן פולי ממרכז הארווארד סמיתסונין לאסטרופיסיקה. "

החוקרים זיהו 25 דוגמאות של סוג חדש של סופרנובה. אף חאד מהם לא הופיע בגלקסיות אליפטיות, המלאות בכוכבים זקנים. משמעות הדבר היא שסופרנובות מסוג Iax מתרחשות בכוכבים צעירים.

בהתבסס על מגוון נתוני תצפיות, הגיעו חברי הצוות למסקנה כי סופרנובות מסוג Iax מתרחשות במערכת כובים כפולים המכילה ננס לבן ומלווה שאיבד את שכבת המימן החיצונית שלה והשאיר רק את ההליום כגז השולט. הננס הלבן אוסף את הליום מהכוכב הנורמלי. החוקרים לא בטוחים אם זה מה שמניע את הסופרנובות מסוג Iax/. יתכן ששכבת ההליום החיצונית מציתה את התהליך, כשיהא שולחת גל הלם לתוך הננס הלבן. לחילופין, הננס הלבן עשוי להצית את עצמו לסופרנובה בשל השפעת שכבת ההליום שלו.

בכל מקרה, נראה כי במקרים רבים הננסים הלבנים שורדים את ההתפוצצות. שלא כמו סופרנובות מסוג Ia  שבהם הננס הלבן נהרס לחלוטין.

הצוות חישב כי קצב היווצרות סופרנובות מסוג Iax הם כשליש מסופרנובות Ia. הסיבה למספר הקטן יותר של סופרנובות כאלה שהתגלו היא שהם חוורות ובהירותן רק מאית מזו של סופרנובות Ia.

"ככל שאנו בוחנים את הנושא לעומק, כך אנו מוצאים דרכים רבות יותר לכוכבים להתפוצץ" אומר החוקר הראשי.

סקר הטלסקופים הסינופטי הגדול  יכול לאתר אלפי סופרנובות מסוג Iax במהלך תקופת חייו."

1. מעניין, תודה.