גישה רפואית חדשנית לטיפול בדלקת מפרק העצם

חוקרים הצליחו לפתח שיטה חדשה לטיפול בגדילה מחדש של סחוס

ננו-חלקיקים דו-מימדים המגיבים עם תאי גזע ומכווינים את ההתמיינות שלהם לתאי סחוס [באדיבות: Texas A&M University College of Engineering]

חוקרים מאוניברסיטת טקסס הצליחו לפתח שיטה חדשה לטיפול בגדילה מחדש של סחוס. החוקרים טוענים כי למצע המבוסס על ננו-חרסית המיועד להעברה ברת-קיימא וממושכת של תרופות המכילות חלבונים יש את היכולת ליעל את הטיפול בדלקת מפרק העצם, מחלה ניוונית המשפיעה על קרוב לעשרים ושבעה מיליוני אמריקאים, מחלה הנגרמת על ידי שחיקת סחוס אשר עלולה להוביל לנזק לעצמות. ככל שהאוכלוסייה האמריקאית מתבגרת, השכיחות של דלקת מפרק העצם אמורה לגדול. אחד מהאתגרים המשמעותיים ביותר בטיפול במחלה זו היא ההחלפה של רקמה פגועה, במיוחד לאור העובדה כי הצמיחה מחדש של רקמת סחוס קשה לביצוע.

אחת מהשיטות לתקן או להצמיח מחדש רקמת סחוס פגועה היא להחדיר לתוכה גורמי גדילה מרפאים. גורמי גדילה הם משפחה מיוחדת של חלבונים היכולים לסייע בתיקון רקמה ובעידוד הצמיחה שלה מחדש. יחד עם זאת, גרסאות קיימות של גורמי גדילה מתפרקים במהירות ומחייבים שימוש בריכוז גבוה על מנת להוליד תועלת רפואית. מחקרים קליניים עדכניים הדגימו כי מתקיימות תופעות לוואי שליליות משמעותיות הנובעות מטיפול כזה, לרבות יצירה בלתי מבוקרת של רקמות ואפילו דלקות.

המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי Applied Materials, מתאר כיצד החוקרים תכננו ננו-חלקיקים מינראליים דו-מימדים המיועדים להעברה של גורמי גדילה לתקופה ממושכת, זאת במטרה להתגבר על מגבלה זו.

ננו-חלקיקים אלו מספקים שטח פנים גבוה ומאפייני טעינה כפולים המאפשרים קישור אלקטרוסטטי פשוט של גורמי גדילה. “ננו-חלקיקים אלו מאפשרים העברה ממושכת של גורמי גדילה לתוך תאי גזע אנושיים מסוג רקמת חיבור עוברית, תאים המשמשים בדרך כלל עבור הצמחה מחודשת של סחוס,” מסביר החוקר הראשי.

“ההעברה המושהית של גורמי הגדילה גרמה להתמיינות מוגברת של תאי גזע לכדי תאי סחוס ותוכל לשמש לטיפול בדלקת מפרק העצם”. “על ידי שימוש בננו-חלקיקים לשם העברה רפאית ניתן להשרות התמיינות משמעותית ויציבה של תאי גזע”, אומר החוקר הראשי. “בנוסף, העברה ממושכת של גורמי גדילה תוכל להפחית את העלויות הכספיות הכוללות על ידי הקטנת ריכוז גורמי הגדילה ובנוסף, תוכל לצמצם את תופעות הלוואי השליליות”.

1. אוסטאוארתריטיס נקראת בעברית דלקת מפרקים ניוונית ולא דלקת מפרק העצם.
    לא ברור בכתבה האם מדובר במחקרהקליני מולח או רעיון בלבד.

2. Osteoarthritis
    בעברית נקראת דלקת מפרקים ניוונית ולא דלקת מפרק העצם!

3. מתי שיטת טיפול חדשה זו לבניית עצם תיושם בפועל בבתי חולים? תוך כמה זמן?