קומפיוג'ן מודיעה על גילוי מטרות חדשות לנוגדנים תרופתיים לסרטן

לוגו חברת קומפיוג'ן

קומפיוג'ן הודיעה על מציאה של מעל כ- 10 מטרות יחודיות לנוגדנים תרופתיים עבור סוגים שונים של סרטנים אפיתליאלים וסרטני דם. המטרות החדשות התגלו תוך שימוש בפלטפורמה חישובית של החברה למציאת מטרות תרופתיות לנוגדנים מונוקלונלים, ולאחר מכן אומתו בשיטות ניסויות. בנוסף, החברה מודיעה שכחמש מתוך עשר המטרות הללו נבחרו לצורך המשך בדיקות ניסויות, על מנת להוכיח את פוטנציאל השימוש בהם.

קבוצה זו של מטרות חדשות פותחת הזדמנות להחיש את הפיתוח של ביו-תרופות מסוג נוגדנים מונוקלונליים למגוון רחב של מחלות אונקולוגיות, כגון סרטן השחלה, סרטן הריאות, סרטן המעי הגס, מיאלומה נפוצה, לויקמיה אקוטית או כרונית לימפומה מסוג שאינו הודג'קינס. כל המטרות הללו הינן מולקולות המצויות על ממברנת התא, אשר מראות שוני ברמת ביטוי ה-RNA שלהם בהשוואה בין דגימות סרטניות ובריאות. בנוסף לכך, חלק מהמולקולות הללו הינן שחבורים תחליפיים, אשר קיומן נחזה ע”י פלטפורמת LEADS של קומפיוג'ן. קבוצה זו של מולקולות הינה בעייתית לגילוי בשימוש במתודולוגיות מחקר מסורתיות.

ד”ר ענת כהן-דייג, סמנכ”ל לסמנים דיאגנוסטיים ומטרות תרופתיות מצהירה: “תרופות מסוג נוגדנים מונוקלונליים הינו פלח של שוק התרופות אשר צומח במהירות הגדולה ביותר, עם פוטנציאל לפיתוח תרופות משופרות לטיפול במגוון מחלות מסכנות חיים. יתר על כן, פלח שוק זה מאופיין בתהליכי גילוי-פיתוח-מסחור מהיר יותר ועם סיכויי הצלחה גבוהים יותר בניסויים קליניים, והפך למוקד ההתעניינות העיקרי של תעשית הפארמה. על כן, הפלטפורמה הייחודית שלנו למציאת מטרות תרופתיות לנוגדנים מונוקלונלים מהווה נכס בעל ערך רב לחברה, ואנו שמחים להמשיך ולפתח את יכולתה בזיהוי מטרות חדשות בעלות ערך. אנו מצפים להמשיך להשתמש בפלטפורמה זו הן בתהליכי הגילוי הפנימיים של החברה, והן בשיתוף פעולה עם שותפים”.

אודות פלטפורמת מציאת מטרות תרופתיות חדשות לנוגדנים מונוקלונלים

במהלך שני העשורים הקודמים, התגלו הנוגדנים המונוקלונליים כפלח שוק חשוב ובעל קצב צמיחה מהיר בעולם התרופות. לנוגדנים מונוקלונליים יש יכולת להקשר לתאים מסויימים– כגון תאים סרטניים – וניתן להשתמש בהם כדי לגרות את מערכת החיסון של המטופל על מנת לתקוף תאים אלו, לכוון רעלן באופן ממוקד לתאים אלו או לחסום את הפעילות של קולטנים מסויימים של התא.

נכון לעכשיו, נוגדנים מונקלונליים מאושרים לשימוש תרופתי באונקולוגיה, השתלות, דלקות כרוניות, מחלות זיהומיות ומחלות לב וכלי דם. למרות ההתקדמות הרבה בתחום בשנים האחרונות, אחד האתגרים הראשיים בתחום נשאר נושא הגילוי והאימות של מטרות חדשות.

מידע נוסף