גילוי כתם שמש חדש מסמן את תחילתו של המחזור הסולרי ה-24

אחרי שנה שקטה, סוהו מגלה את כתם שמש חדש המעיד על תחילתו של המחזור הסולרי ה-24

כתם השמש החדש שצולם על ידי סוהו

אחרי תקופה ארוכה ללא כתמי שמש ושנה שלמה בה הופיע כתמי שמש בודדים, גילוי מדעני סוהו כתם שמש חדש – עדות לתחילתו של מחזור סולרי נוסף ה-24 במספר.

ב-23 בספטמבר 2008 חשפה סוהו כתם חדש באזור פעיל יחסית. הכתם הקודם באזור זה נעלם ב-10 במאי 2008 ומאז השמש הייתה רגועה תקופה די ארוכה. הכתם החדש הציג תכונות מגנטיות ומיקומו בקווי רוחב גבוהים העיד כי מדובר במחזור חדש ולא שאריות של המחזור הקודם. אומנם הכתם נעלם תוך יום אך הוא סימל את הבאות לבוא בחודשים הקרובים.

תופעת כתמי השמש מהווה חלק מהמחזוריות הסלורית הטבעית. השמש בד”כ מסיימת תקופה מחזורית כל 11 שנה, תוך התגברות בפעילות השמש שמגיעה לשיאה באמצע המחזור ואז נסוגה חזרה. הפעילות מלווה בסופות מגנטיות חזקות הפולטות חומר בעל מטען חשמלי גבוה מהשמש לחלל. חלק מהמטען מגיע לכדור הארץ ומשפיע על מזג האוויר, על החקלאות, מערכות אקולוגיות, ועל מגוון רחב של גורמים.

אין בידינו את הכלים להעריך את השינויים בפעילות השמש ואת עוצמתם אבל אם נתבסס על תיעוד מ-400 השנים האחרונות, אנו צפויים לעליה בפעילות השמש בחודשים הקרובים. המחזור ה-24 מהווה המשך ישיר של חקר התופעה בה החלו לפני למעלה מ-250 שנה. המדענים אינם יודעים מה גורם לכתמי שמש אך תצפיות ותיעוד לאורך השנים חשף סודות רבים על התופעה והשפעותיה על כדור הארץ.

הודעה נאס”א על הופעת הכתם החדש