לימוד שפה חדשה משנה את אופן התפתחות המוח

מרבית האנשים בעולם לומדים שפה שנייה בשלב כלשהו במהלך חייהם. חלק גדול מהם עושים זאת בהצלחה רבה, במיוחד אלה שלמדו את השפה השנייה במקביל ללימוד השפה הראשונה או בשלב מוקדם של התפתחותם

לימוד שפות. איור: shutterstock
לימוד שפות. איור: shutterstock

על פי מחקר חדש שנערך על ידי המכון הנאורולוגי של מונטריאול בשיתוף עם המרכז הנאורולוגי של אוניברסיטת מק'גיל ועם אוניברסיטת אוקספורד, לגיל בו ילדים לומדים שפה שנייה יש השפעה משמעותית על מבנה המוח של אותם ילדים לאחר התבגרותם. מרבית האנשים בעולם לומדים שפה שנייה בשלב כלשהו במהלך חייהם. חלק גדול מהם עושים זאת בהצלחה רבה, במיוחד אלה שלמדו את השפה השנייה במקביל ללימוד השפה הראשונה או בשלב מוקדם של התפתחותם.

על פי המחקר, המוח מתפתח באופן דומה אצל אלה שלומדים שפה אחת או שתי שפות כבר בינקותם. לעומת זאת, אצל אלה שלומדים שפה שנייה בשלב מאוחר יותר, לאחר שהם כבר שולטים לגמרי בשפת האם שלהם, חל שינוי מבני במוח, במיוחד בחלקה התחתון של האונה המצחית של קליפת המוח (ה-Inferior frontal cortex) – צד שמאל שלה נעשה עבה יותר בעוד שצד ימין נעשה דק יותר. קליפת המוח מורכבת משכבות על גבי שכבות של תאי עצב ויש לה חלק משמעותי בתפקודים קוגניטיביים שונים כגון מחשבה, שפה, מודעות וזיכרון.

על פי המחקר, לימוד שפה שנייה לאחר תקופת הינקות גורם להתפתחות של תאי עצב חדשים וליצירת קישורים חדשים בין תאי עצב, כפי שקורה בזמן לימוד כישורים מוטוריים מורכבים כדוגמת ג'אגלינג. מחברי המחקר משערים כי הקושי אותו חווים אנשים המנסים ללמוד שפה שנייה בשלב מאוחר יותר בחיים נעוץ ברמה של מבנה המוח.

"ככל שהשפה השנייה נלמדת בשלב מאוחר יותר של תקופת הילדות, כך גדלים השינויים בחלקה התחתון של האונה המצחית", מסבירה ד"ר דניס קליין, חוקרת ביחידת המחקר הנאורולוגי הקוגניטיבי ואחת הכותבות של מאמר בנושא שפורסם במגזין 'מוח ושפה'. תוצאות המחקר שערכנו מראות, באמצעות אותם שינויים מבניים במוח, כי הגיל בו אנו לומדים את השפה השנייה הוא בעל חשיבות קריטית ביצירת הבסיס ללימוד שפה בעתיד".

החוקרים נעזרו בתוכנה שפותחה במרכז הנאורולוגי של אוניברסיטת מק'גיל וחקרו סריקות MRI של 66 גברים ונשים דו-לשוניים ושל 22 גברים ונשים חד-לשוניים המתגוררים במונטריאול.

המאמר תורגם על ידי חברת ביירון, המעניקה שרותי תרגום מקצועיים ביותר מ-40 שפות.

להודעה של החוקרים מטעם Linguistic Society of America

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

6 תגובות

  1. מבקר עולם יקר
    ברוך הבא לעולמנו ונקווה שהביקור ישכיל אותך במשהו.

    לשאלתך התשובה היא: זה אתה.
    22 האנשים דוברי שפה אחת הם קבוצת הביקורת. 66 האחרים למדו את השפה השנייה בתקופות שונות בחייהם, וכך אפשר להשוות את אלו שלמדו אותה בינקותם עם אלה שלמדו מאוחר יותר, ולדרג את עומק השינוי לעומת קבוצת הביקורת על פי גיל הנבדק בעת הלמידה של השפה השניה.
    העובדה שהמחקר נעשה במונטריאול אינו מהווה סיבה לפסול אותו. במונטריאול חיים אנשים ממוצא אתני מגוון ביותר.
    כמובן ייתכן שנעשו שגיאות אחרות במחקר כמו בכל מחקר אחר, אבל אין במאמר כל אינדיקציה לכך.

  2. יש מידע אודות ההשלכות לזה ש״צד שמאל שלה [במיוחד בחלקה התחתון של האונה המצחית של קליפת המוח] נעשה עבה יותר בעוד שצד ימין נעשה דק יותר״?

  3. עדיף לדעת כמה שיותר שפות, זה תמיד תורם לאינטיליגנציה ועוזר גם בהמשך החיים.
    אחרת תצטרכו להשתמש בשירותי תרגוםhttp://www.u-translation.com של חברת תרגום בלימודים לתואר ,לכן חשוב לתרגל וללמוד כמה שיותר שפות!

  4. זה אני, או שהחוקרים האלה לא יודעים איך מבצעים מחקר מדעי ?
    "החוקרים נעזרו בתוכנה שפותחה במרכז הנאורולוגי של אוניברסיטת מק'גיל וחקרו סריקות MRI של 66 גברים ונשים דו-לשוניים ושל 22 גברים ונשים חד-לשוניים המתגוררים במונטריאול". – כמו הנסיינים בשני הקבוצות אינה שווה, אין קבוצת ביקורת והמחקר נעשה רק על אנשים שגרים במונטריאול, אך מתיימר להיות נכון לגבי כל האנשים ובכלל זה תינוקות (על אף שלא צויינה שום בדיקה של תינוקות) !

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן