שיגור ניו הוריזונס לפלוטו נדחה למחר בגלל רוח חזקה וכמה תקלות טכניות

ניו הוריזונס על כן השיגור, ינואר 2006

נאס”א ביטלה את שיגורה של החללית ניו הורייזונס ביום שלישי, שתי דקות ו-42 שניות לפני תום הספירה לאחור לאחר שמד הרוח הראה כי הרוח נושבת במהירות של 33 קשרים – הגבול המקסימלי המותר לטיל מדגם אטלס 5 – כמו זה המשמש לשיגורה של ניו הוריזון לפלוטו.
בקרי הטיסה מתכננים לדחות אותה ב-24 שעת. כעת המועד שנקבע הוא היום (ד) בשעה 20:16 שעון ישראל. כמו אתמול גם היום אורכו של חלון השיגור שעה ו-59 דקות. זה של מחר מסתיים בשעה 22:15 שעון ישראל.

21:00
השיגור עדיין מתעכב, פרשן המדע של רשת הסי.אן.אן מוסר כעת בשידור חי כי הדבר נעשה בגלל הרוח שנושבת כרגע בכף קנוורל ואשר מהירותה 30-45 קמ”ש. רוח זו עלולה לסכן את החללית ברגעי הטיסה הראשונים.

השיגור צפוי להערב ב-20:24

אם לא יהיו שיבושים של הרגע האחרון תשגר נאס”א הערב (20:24 שעון ישראל) את החללית ניו הוריזונס שאמורה לחקור את פלוטו ואת חגורת קויפר. בשל המרחק העצום מהשמש, לא תוכל ניו הוריזונס להסתמך על אנרגית השמש לצורך אספקת צרכי החשמל של מכשירי החללית ולפיכך היא נושאת עימה כור גרעיני קטן המופעל על פלוטוניום שיספיק לטיסה בת תשע השנים לקצה מערכת השמש.

נאס”א מסרה כי היא ממשיכה בהכנות למרות המחאות של מפגינים המתנגדים לשימוש בנשק גרעיני. כשלושים מפגינים מחו בקרבת מרכז השיגורים של נאס”א בכף קנוורל בטענה שתקלה בשיגור עלולה לגרום להתפזרות הפלוטוניום.

ניו הורייזון מתוכננת לשיגור ביום שלישי – המסע לפלוטו יארך תשע שנים

השיגור יתבצע באמצעות הטיל החזק ביותר שבידי ארה”ב כדי להספיק ולהעלות את החללית הקטנה, שגודלה בגודל פסנתר, על מסלול מהיר יחסית לפלוטו. אם תחמיץ נאס”א הזדמנות זו יתארך משך מסעה של ניו הוריזון לפחות בחמש שנים.

זו תהיה החללית המהירה ביותר עד כה, היא תחלוף את מסלול הירח בתשע שעות ותגיע לצדק במעט יותר משנה, פי 100 מהיר יותר ממטוס סילון. ואולם המטרה של החללית הזו היא פלוטו, כוכב הלכת האחרון שלא נחקר במערכת השמש הנמצא במרחק של 5 מיליארד ק”מ מכדור הארץ. החללית ניו הוריזונס, המתוכננת לשיגור ביום שלישי הקרוב, תגיע אליו בתוך תשע שנים.
פלוטו הוא כוכב לכת קטן, עד כדי כך שיש רבים שמבקשים לשלול ממנו את התואר הזה – אינו דומה לכוכבי הלכת הסלעיים – כוכב חמה, נוגה, כדור הארץ ומאדים, וגם לא לענקי הגז צ'דק, שבתאי, אורנוס ונפטון. במשך שנים לאחר גיליו בשנת 1930, הוא נחשב ליוצא דופן.
ואולם בשנים האחרונות, האסטרונומים החלו להבין כי הסוג שעליו נמנה פלוטו – ננסי קרח אינו יוצא דופן. למעשה ננסי קרח הם הקבוצה הגדולה ביותר של גופים במערכת השמש. כעת יש למדענים הזדמנות ללמוד עוד יותר עליהם ועל מקור מערכת השמש.

“כמו שצי'וואוה הוא כלב כך ננסי הקרח הם עדיין גופים פלנטריים אומר אלן סטרן ממכון המחקר הדרום מערבי בבולדר, קולורדו, החוקר הראשי של ניו הורייזונס. “יוצא הדופן הופך לממוצע. עצמים דמויי פלוטו הם הרבה יותר נפוצים במערכת השמש שלנו משאר סוגי כוכבי הלכת שאנחנו מכירים.”
מלבד פלוטו, סבורים המדענים כי חגורת קויפר מכילה עוד אלפי שביטים ועצמים פלנטריים קרחוניים עד כדי כך שהיא צריכה להפוך לאיזור השלישי של מערכת השמש. כוכבי הלכת הארציים וענקי הגזים הם שתי הקבוצות האחרות. כעת המדענים מאמינים כי הם יוכלו ללמוד אודות ההתפתחות של מערכת השמש באמצעות חקר חגורת קויפר, מכיוון שהיא מכילה שאריות מהיווצרות מערכת השמש. בהתאם למצבה התפקודי בעת הגיעה לפלוטו, אמורה ניו הוריזונס גם לזהות עצם אחד או שניים בחגורת קויפר.