סיקור מקיף

מקצוע חדש בבתי הספר התיכוניים “מדע וטכנולוגיה לכול”

כך עולה מחוזר מנכ”ל שפרסם אתמול (ב’) משרד החינוך. המקצוע החדש מחבר שני מקצועות קיימים – “מדע וטכנולוגיה בחברה (מוט”ב)” ו”מדעי הטכנולוגיה” והוא מיועד להקנות אוריינות מדעית טכנולוגית לתלמידי התיכון בכיתות הטכנולוגיות ובכיתות העיוניות באופן שיאפשר את השתלבותם בחברה המודרנית ואת השתתפותם בשיח הציבורי במגוון סוגיות הקשורות למדע ולטכנולוגיה

לימודי מדעים. צילום: shutterstock
לימודי מדעים. צילום: shutterstock

מקצוע חדש בבתי הספר התיכוניים “מדע וטכנולוגיה לכול” כך בישר אתמול חוזר מנכ”ל משרד החינוך. החל משנת הלימודים התשע”ו (הנפתחת ב-1 בספטמבר 2015) יילמד מקצוע חדש – “מדע וטכנולוגיה לכול” בהיקף 5 יח”ל. המקצוע החדש מחבר שני מקצועות קיימים – “מדע וטכנולוגיה בחברה (מוט”ב)” ו”מדעי הטכנולוגיה”.

מהחוזר עולה כי מטרת המקצוע החדש היא להקנות אוריינות מדעית-טכנולוגית לתלמידי החטיבה העליונה בכיתות הטכנולוגיות ובכיתות העיוניות באופן שיאפשר את השתלבותם בחברה המודרנית ואת השתתפותם בשיח הציבורי במגוון סוגיות הקשורות למדע ולטכנולוגיה.

בהוראה מפורטים מבנה המקצוע החדש, מסגרת הלימוד וכן נושאי הלימוד ודרכי ההערכה.
מקצוע “מדע וטכנולוגיה לכל” המחבר בהדרגה את המקצועות “מדע וטכנולוגיה בחברה (מוט”ב)” ו”מדעי הטכנולוגיה” והתלמידים יבחנו במסגרתו לבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד. המקצוע החדש יילמד הן בכיתות העיוניות והן בכיתות הטכנולוגיות. היקף ההוראה של מקצוע זה יהיה זהה להיקף ההוראה של המקצועות מוט”ב ומדעי הטכנולוגיה שנלמדו בעבר.

המקצוע החדש נועד לתלמידים שאינם מתמחים במדעים הדיסציפלינריים ולתלמידים שבחרו ללמוד במגמה טכנולוגית מקצוע בסיס שאינו מדעי. (כלומר מהווה חלופה לבחירה א’ בחינוך הטכנולוגי) מטרתו לחשוף אותם לרעיונות מדעיים-טכנולוגיים, וכן להקנות להם את השפה, המושגים, המיומנויות ודרכי החשיבה שיאפשרו להם להתעדכן בחידושים ולהשתלב בחיים ובעבודה בחברה שבה משקלם והשפעתם של המדע והטכנולוגיה הולכים וגדלים.

אוריינות מדעית-טכנולוגית בסיסית תאפשר לתלמידים לצרוך ידע מדעי-טכנולוגי באופן מושכל לשימושם בחיי היום יום וכן להבין את ההשפעות הסביבתיות והחברתיות של ההתפתחויות בתחומי המדע והטכנולוגיה ולהשתתף בשיח ציבורי בסוגיות הנוגעות לכול, כמו איכותם של טיפולים רפואיים או שמירה על פרטיות המידע. היכולת לקחת חלק פעיל ומושכל בדיון הציבורי היא תנאי להשתלבות בחברה המודרנית.

תכנית הלימודים ואופי המקצוע גובשו במהלך השנה על ידי ועדה שהשתתפו בה נציגים משני התחומים – מורים, מומחים ואנשי אקדמיה. בהתאם להמלצות הוועדה יותאמו חומרי למידה קיימים ויפותחו חדשים.

חוזר המנכ”ל המפרט את תוכנית הלימוודים המומלצת למקצוע “מדע וטכנולוגיה לכל”

17 תגובות

  1. “תורה”

    אני אכן שמאלן(צריך להיות בן אדם מאוד טיפש בשביל לחשוב שזה דבר רע או שזו מילת גנאי), ניסים לעומת זאת לא. אבל העובדה שאתה חושב שיחסו של בן אדם כלשהו למילה תורה קשור באופן כלשהו לעמדתו הפוליטית מצביעה בבירור על מיקומך לאורך צירי הבורות והמשכל. העובדה שאני טורח להסביר לאנשים היכן הם נכשלו בהבנת הנקרא ו/או הסקת המסקנות שלהם אינה קשורה במילה תורה. העובדה שאתה חושב כך גם כן מעידה על הנ”ל. שיהיה לך הרבה בהצלחה עם זה.

  2. רפאל

    אבי כתב “זה יותר חשוב ממה שאמר אביי לרבא לפני 2,000 שנה”

    להגיד שדבר אחד יותר חשוב מאחר לא אומר שהאחר לא חשוב.

    עכשיו, אני אישית אמנם חושב כך, ואולי ואפילו סביר שגם אבי, אבל הוא לא אמר זאת.

  3. רפאל
    יש לו 33 מבקרים באתר.
    הוא הצליח לשכנע 4 אידיוטים שיקפצו כל פעם שכותבים “תורה” כדי שלאתר יהיה ריח של שמאלנות.
    אז איך אתה מצפה שהוא ימשוך את שאר ה17 קוראים פוטנציאלים לבלוג הזה ללא הפרובוקציה?

  4. אבי, מה שאמר אביי לרבא לפני 2000 שנה חשוב מכל דבר אחר. למה אתה מכניס את זה? לא מספיק לומר שהמדע חשוב? אתה חייב להוסיף שהתורה לא חשובה?

  5. בר המקצוע החדש שמחליף שני מקצועות אחרים ולכן לא מגדיל את התקורה, נועד למי שלא לומד מתמטיקה ומדעים, כדי להקנות גם להם אוריינות מדעית בסיסית.

  6. בר
    על החשיבות של מתמטיקה אין ויכוח. יש בעיה בשלוש האחרים שציינת. אני חושב שבי”ס צריך להקנות כלים ולא (רק) ידע. צריך הבנה בכל שלשת המקצועות שציינת, אבל לא צריך להכנס לעומק באף מקצוע – בעיקר כי לא ניתן. אין מספיק זמן ואין מספיק רקע מתמטי.

    אתה מאד צודק בהקשר של בזבוז כסף. משרד החינוך הוא מכונה אדירה להפיכת כסף לאוויר, ושר ה”חינוך” הקודם הצטיין בכך.

  7. לא מצליח להבין למה כל יומיים ממציאים מקצוע חדש בזמן שיש דעיכה רצינית במספר התלמידים שלומדים מתמטיקה, פיסיקה, כימיה וביולוגיה. מה יתן!מקצוע גזה בתיכון? הרי תלמיד שירצה ללכת ללמוד במגמה ריאלית באוניברסיטה יצטרך מתמטיקה ועוד אחת מהשלוש שציינתי. אז למה לבזבז את הזמן של התלמיד ואת הכסף של המדינה (מקצוע חדש, נהלים חדשים,פיקוח,ספרים וכו׳). עדיף להתמקד במשכורות טובות למורים מוכשרים בלימודי המדעים הבסיסיים ורענון התכנים הקיימים.

  8. יפה יוסף
    מה שאת אומרת יחזיק את הילדים מאד רחוק מאחרי ילדים בשאר העולם. ללא בסיס מדעי, אין כל טעם ללמוד מקצוע.

  9. יפה, אי ידיעת דינים לא גורמת נזק לעומת זאת העדר אוריינות מדעית גורמת נזק כי כל אדם צריך לקבל החלטות בחייו והיום לכל החלטה יש בסיס מדעי – לחסן את ילדיו, לדעת מה בריא לאכול ומה לא, לדעת מה המשמעות של הקמת מפעל מזהם בסביבה וכדומה. זה יותר חשוב ממה שאמר אביי לרבא לפני 2,000 שנה. כמובן שתמיד חשוב שיהיה ידע כללי אבל כפי שאת כותבת המשאבים מוגבלים. ואם המשאבים מוגבלים עדיף שיקבלו אורינות מדעית על פני כל דבר אחר.

  10. להשתדל שילד יצא מתיכון עם משהו ביד .נראה שמלמדים את הילדים סחור סחור .אפשר ללמד מקצוע ומי שרוצה ימשיך ללמוד אחרי תיכון. המבחנים מושכים את כל הכוחות מהתלמידים. יש בית ספר שלומד שיעור דינים ויש בית ספר שלא לומד. אז למה צריך מבחן?לפי זה שיש בית ספר שלא לומד את המקצוע סימן שאין פה חובה ללמוד את זה ק”ו לא להבחן.זו רק דוגמה למקצוע אחד.ילד צריך ידע כללי אבל לא הכל כי זה לא מעשי.כלילד ילמד מאוחר יותר בהרחבה מה שמעניין אותו ובמה שהוא מוצלח יותר. לסיכום: פחות עומס ויותר מטרה למקצוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.