שלושה לווינים נדרשו כדי לגלות כוכב ניוטרון אחד

צוות בינלאומי של מדענים גילה לאחרונה כוכב ניוטרון מסוג נדיר, כל כך חמקמק עד כי נדרשו שלושה לווינים כדי לזהות אותות ממנו

הדמיית אמן. מקור: נאסא.

צוות בינלאומי של מדענים גילה לאחרונה כוכב ניוטרון מסוג נדיר, כל כך חמקמק עד כי נדרשו שלושה לווינים כדי לזהות אותות.

התגלית שבוצעה בידי החללית אינטגרל של סוכנות החלל האירופית החוגגת 1,000 ימים במסלול, ושני לווינים של נאס”א חושפת תובנות חדשות אודות הולדתם ומותם של כוכבים בגלקסיה שלנו.

כוכב הניוטרון, IGR J16283-4838, הוא גחלת דחוסה במיוחד של כוכב שהתפוצץ. הוא התגלה לראשונה בידי אינטגרל ב-7 באפריל 2005. כוכב זה נמצא במרחק 20 אלף שנות אור מאיתנו, במקום מחבוא כפול. ראשית הוא נמצא בתוך הזרוע הסלילית של שביל החלב המכונה נורמה, שם הוא מוסתר על ידי אבק, ובנוסף, הוא קבור בתוך מערכת של כוכב כפול העטופה בגז דחוס.

“אנחנו תמיד מחפשים מקורות חדשים” אומרת סימונה סולדי, מדענית במרכז המדעי של אינטגרל בז'נווה. שהיתה הראשונה שראתה את כוכב הניוטרון. “מרגש למצוא משהו כל כך חמקמק. מעניין כמה כוכבים כאלה נמצאים בחלל. ”

כוכב ניוטרון הוא גלעין שנשאר לאחר התפרצות סופרנובה, התפוצצות של כוכב שמסתו לפחות פי 10 מזו של השמש. הגלעין מכיל מסה דומה לזו של השמש דחוסה לתוך כדור בקוטר של 20 קילומטרים.

“הזרועות הספירליות של הגלקסיה שלנו מלאות בכוכבי ניוטרון, חורים שחורים ושאר העצמים האקזוטיים, אך הבעיה היא שהזרועות הללו גם מאובקות מדי מכדי שניתן יהיה לרואת דרכם”. אמר ד”ר ולקר בקמן ( Beckmann) ממרכז טיסות החלל גודארד של נאס”א והמחבר הראשי של התוצאות המשולבות.

“השילוב הנכון של תצפיות מטלסקופים בתחום קרני ה-X וקרני הגאמא עשוי לחשוף מה מסתתר שם, ולספק רמזים חדשים אודות הקצב האמיתי של ייצור הכוכבים בגלקסיה שלנו. מכיוון שמדעני אינטגרל לא יכלו לפענח מיידית את טבעו של העצם, הם גייסו לעזרה את מצפה קרני ה-X רוסי ואת הטלסקופ ששוגר רק לאחרונה, סוויפט, הצופה באורכי גל שונים. מכיוון שקשה מאוד למקד קרני גאמא ולהוציא מהם תמונה של עצם נקודתי, השתמשו המדענים בטלסקום קרני ה-X על גבי הלווין סוויפט כדי לאתר את המיקום המדויק של העצם. באמצע אפריל 2005, אישר סוויפט כי האור אכן נספג, ופירוש הדבר כי ישנה שם מערכת כוכב כפול מלאה בגז דחוס שהצטבר מרוח השמש של הכוכב המלווה.

מאוחר יותר השתמשו המדעינם ברוסי כדי לצפות במקור בעוד הוא מתעמעם. תצפיות אלה חשפו חתימת אור מוכרת, זו של מערכת בעלת מסה גדולה והנחשפת בעיקר בתחום קרני ה-X, המכילה כוכב כפול ובה כוכב ניוטרון.

IGR J16283-4838 הוא בסך הכל הכוכב השביעי שהתגלה עד כה מהסוג של אלו שאורם נבלע, המכונים גם כוכבי נויטורון חבויים שזוהה. כוכבי ניוטרון, שנוצרו מכוכבים שכילו במהירות את מסת החומר שלהם, קשורים גם לקצב היווצרות הכוכבים. הם גם משמים כמשואות אנרגטיות באיזורים מאובקים מכדי שניתן יהיה ללמוד את פרטיהם בדרך אחרת. ככל שמתגלים יותר כוכבים מהסוג הזה, המדענים אוספים תובנות חדשות אודות המתרחש בזרוע הספירלית של הגלקסיה.