שלושה ירחים חדשים התגלו סביב נפטון

אסטרונומים גילו שלושה ירחים שלא היו ידועים עד כה החגים סביב נפטון. בכך הם מביאים את מספר הירחים הידועים סביב כוכב הגז הענק הרחוק ל11. כך מסר השבוע מרכז האווארד סמיתסוניאן לאסטרופיסיקה.
הירחים הם הראשונים להתגלות בנפטון מאז התקרבה אליו החללית וויאג'ר 2 ב-1989, והראשונים להתגלות בתצפיות מהקרקע מאז שנת 1949, מסר המרכז.

שלושת הירחים החדשים היו קשים לגילוי מכיוון שקוטרם נע בין 30-40 קילומטרים ומרחקם מהשמש עושה אותם פי 100 חוורים יותר מכל דבר שיכול להיראות לעין האנושית מכדור הארץ.

החוקרים השתמשו בכמה טלסקופים – טלסקופ בלנקו בעיר קרו-טוללו. זהו מצפה בין אמריקני בצ'ילה, ובטלסקופ הקנדי-צרפתי-האוואי באוואי. הצוות הבינלאומי ערכו חשיפות ארוכות של השמים סביב נפטון. הירחים החדשים נראים כנקודות אור.
קודם לכן נתגלו שמונה ירחים סביב נפטון. שני הגדולים הם טריטון שהתגלה ב-1846 ונראיד שהתגלה ב-1949 – הם גם יוצאי הדופן מבין הירחים. טריטון מקיף את נפטון בכיוון ההפוך לכיוון הסיבוב של כוכב הלכת, ונראיד מקיף את נפטון במסלול אליפטי קיצוני.
ששת הירחים הסדירים התגלו בידי וויאג'ר במהלך המפגש שלה עם נפטון. שלושת הלווינים החדשים הוחמצו על ידי וויאג'ר בשל היותם חוורים ובשל מרחקם הרב מנפטון. נאמר בהודעה.