נפטון במהירות מואצת

צילומים חדשים של כוכב הלכת המרוחק נפטון שצילם טלסקופ החלל האבל חושפים אטמוספירה דינמית ותופסות את מסלוליהם המהירים של ירחיו. התמונות הורכבו לסרט החושף את התנועה הסיבובית של הלווינים.
התמונות צולמו תוך שימוש ב-14 סמננים שונים החושפים כך גבהים שונים באטמוספירה העמוקה שלו, כך שהמדענים יוכלו ללמוד את פרטי העננים והאובך.
התמונה, הלקוחה מתוך הסרט בצבעים טבעיים של נפטון (משמאל) מוכרת לכל חובבי האסטרונומיה – כוכב הלכת מתגלה כאן בצבע כחול ירקרק. גז המתאן באטמוספירה של נפטון בולע את מרבית אור השמש האדום המחמם את כוכב הלכת וגורם לו להראות ירוק-כחול. התמונה נוצרה משילוב התמונות בצבעים כחול, אדום וירוק.
כוכב הלכת כה חשוך בגלי הפליטה של המתאן כך שהיה צורך בחשיפה ארוכה, שבמהלכה נצפו כמה מהירחים הקטנים של נפטון. לפי כיוון השעון מלמעלה רואים את פרוטאוס (הבהיר), לריסה, דספינה וגלאטיאה. לנפטון יש 13 ירחים לפי הספירה האחרונה.
נפטון הוא ענק הגז המרוחק ביותר במערכת השמש והוא מקיף את השמש אחת ל165 שנים. הוא כה גדול עד ש-60 כדורי ארץ יכלו למלא אותו. יום בנפטון אורך 14 שעות ו-19 דקות. שני השלישים הפנימיים מורכבים מתערובת של סלעים מותכים, מים, אמוניה נוזלית ומתאן. השליש הנותר הוא תערובת של גזים מחוממים. האטמוספירה הזו כוללת מימן, הליום מים ומתאן.
ב-29 וב-30 באפריל 2005 צילם האבל את נפטון כל 4-5 שעות, כלומר כל רבע יום של נפטון. תמונות אלה אוחדו לסרט בקפיצות זמן של כוכב הלכת הדינמי.

לדף ובו הסרט בכמה פורמטים