שלושה אסטרואידים טרויאניים חולקים את המסלול עם נפטון

הטרויאנים של נפטון שהתגלו עד עתה, הם מערכת האסטרואידים היציבה הרביעית שהתגלתה במערכת השמש

1.7.2006
מאת: אבי בליזובסקי
שלושה עצמים הנעולים במסלול שדומה, פחות או יותר, לזה של נפטון, והמכונים אסטרואידים טרויאניים, התגלו בידי חוקרים ממכון קרנגי וממצפה ג'מיני בהילו, הוואי. הגילוי מביא עדויות לכך שנפטון, כמו בן דודו הגדול צדק, מאחד עננים עבים של אסטרואידים טרויאניים במסלולו, ולאסטרואידים האלו יש מקור משותף. בכך עולה לארבעה מספר האסטרואידים הטרויאניים המוכרים של נפטון.
“מרגש להכפיל פי 4 את האוכלוסייה המוכרת של טרויאני נפטון,” אומר עמית האבל בקרנגי, סקפוט שפארד, שהוביל את המחקר שהופיע ב-15 ביוני בגיליון המקוון של כתב העת סיינס אקספרס. “בתהליך זה, למדנו הרבה, הן על הדרך שבה ננעלים האסטרואידים במסלולים יציבים, וכן ממה הם עשויים להיות מורכבים, דבר שהופך את התגלית למתגמלת במיוחד.”
הטרויאנים של נפטון שהתגלו עד עתה, הם אך מערכת האסטרואידים היציבה הרביעית שהתגלתה במערכת השמש. האחרים הם חגורת האסטרואידים הראשית בין מאדים לצדק, הטרויאנים של צדק וחגורת קויפר. ההשערה היא שהטרויאנים של נפטון רבים בהשוואה לחגורת האסטרואידים הראשית ולטרויאנים של צדק, אך קשה יהיה לצפות בהם, מפני שהם מרוחקים מהשמש. לאיתורם, משתמשים האסטרונומים בטלסקופים הגדולים ביותר בעולם, שמצוידים במצלמות הדיגיטליות הרגישות ביותר.
אסטרואידים טרויאניים מצטברים סביב נקודה אחת, או שתיים, שמובילות או נגררות אחרי כוכב לכת כ-60 מעלות מכל צד של כוכב הלכת במסלולו סביב השמש – הידועות כנקודות לגרנז'. באזורים אלו, הדחיפה הגרוויאטציונית של כוכב הלכת ושל השמש דוחפת אותם להינעל לתוך מסלולים יציבים המסונכרנים עם זה של כוכב הלכת. האסטרונום הגרמני, מאקס וולף זיהה את הטרויאני הראשון של צדק ב-1906, ומאז התגלו יותר מ-1,800 אסטרואידים כאלו לאורך מסלול כוכב הלכת. מאחר שאסטרואידים טרויאניים חולקים מסלול עם כוכב לכת, הם יכולים לסייע לאסטרונומים להבין כיצד נוצרו כוכבי הלכת וכיצד התפתחה מערכת השמש.