הלוויין הראשון במסלול שיאתר אסטרואידים

הלווין הקנדי NEOS-Sat שנבנה בימים אלה ישתמש בטכנולוגיה חדישה לאיתור עצמים קרובי-ארץ בינהם אסטרואידים ולוויינים במסלול

לוויין NEOS הקנדי. איור באדיבות אוניברסיטת קלגרי.

בימים אלה בונה קנדה את טלסקופ חלל NEOS-Sat (או בשמו המלא – Near Earth Object Surveillance Satellite) שמטרתו לאתר אסטרואידים קרובי-ארץ ולוויינים מלאכותיים במסלול. זהו הלוויין הראשון מסוגו בעולם והוא ישפר באופן ניכר את המעקב אחר גופים הנמצאים במסלול התנגשות עם כדור הארץ או עם כלים אחרים במסלול. מדובר על מיקרו-לוויין במשקל 65 ק”ג בעל טלסקופ 15 ס”מ, וימוקם בגובה של 700 ק”מ מעל כדור הארץ בשנת 2010.

חיפוש גופים קרובי ארץ מבוצע כיום על ידי אלפי טלסקופים קרקעיים ברחבי כדור הארץ, כל אחד מהם “מצלם” את השמיים מספר פעמים ביום ומזרים את המידע למחשבי-על שמאתרים שינויים ביחס לתמונות אחרות מאותו האזור, שינויים בתמונות מצביעים על תנועה של גופים בחלל. אחרי האיתור, אסטרונומים מקטלגים אותם ומנסים לחשב את מסלולם הצפוי.

הבעיה בשיטה הנוכחית היא שסיבובו של כדור-הארץ לא מאפשר למדענים להסתכל על נקודה מסוימת בשמיים במשך כל היום. הפתרון האידאלי הוא הצבת טלסקופים בחלל שיעבוד 24 שעות ביממה, אך עד היום נמנעו מלבצע זאת בגלל העלות הגבוהה. התקדמות טכנולוגית בתחום החלל בכלל ובבניית מיקרו לוויינים בפרט הקטינה את העלויות בצורה משמעותית ועלותו של NEOS היא 12 מיליון דולר בלבד כאשר המימון בא משרד ההגנה הקנדי וסוכנות החלל הקנדית.

המידע שיאסוף הלווין NEOS ישלים את התמונה לשני פרוייקטים אחרים המנטרים אחר אסטרואידים ופסולת בחלל , פרוייקט NESS שמטרתו לחפש אסטרואידים בסביבת כדור הארץ (Near Earth Space Surveillance) ופרוייקט HEOSS שפועל בגובה רב יותר (High Earth Orbit Space Surveillance).

פסולת חלל

ד”ר בראד וולס עומד בראש הצוות המדעי של משרד ההגנה הקנדי בפרוייקט HEOSS, המידע שיתקבל מהלוויין החדש יעזור לא רק לאיתור אסטרואידים אלא גם בשליטה על בלוויינים מלאכותיים במסלול גבוהה. לדברי ד”ר וולס, כבר בוצעו ניסויים בטכנולוגיה החדשה והוכח כי היא יכולה לאתר לא רק אסטרואידים אלא גם לוויינים מלאכותיים. אם נדע מה מסלולו המדויק של כל לוויין, נוכל למנוע התנגשויות ולנהל אוטוסטרדות סביב כדור הארץ.

הודעה לעיתונות של אוניברסיטת קלגרי

1. לגליליאו גלגלון

פעם, לפני מאתים שנה, הם נילחמו נגד ארצות הברית. לווין כזה היה עוזר להם מאד.

שיהיה לנו (ולהם) שבוע שקט

2. אתם מפספסים את העיקר
    הלווין קנדי!!!
    לצחוק או לבכות תלוי בכם
    "הלווין ישמש למטרות צבאיות"-למה עם מי יש להם מלחמה????????????

3. למגיב המגניב

ציטוט מן המאמר:-
    "לדברי קפטן טוני מוריס, מעקב מדויק אחר התנועה סביב כדור הארץ יקנה יתרון לכוחות המזוינים של קנדה ויאפשר למדינה לנהל באופן בטוח ואפקטיבי נכסי חלל אסטרטגיים – צבאיים ואזרחיים." סוף ציטוט.

לידיעתך:- לקנדה יש צבא.

4. המאמר מותיר מספר שאלות פתוחות:-

מה היא הטכנולוגיה החדישה שבה מדובר, האם זאת העובדה שהחיפוש נעשה מחוץ לאטמוספרה?, כיצד טלסקופ קטו של 15 ס”מ יעשה את העבודה?, הוא אמור לגלות את האסטרואידים כשהם מאד רחוקים מכדור הארץ, כשהם קרובים זה הרי מאוחר.
    האם באמת יש לטלסקופ קטן כזה שניצב מחוץ לאטמוספירה יתרון על הטלסקופים הגדולים המוצבים בכדור הארץ? כיצד הם יקבעו אותו בחלל ,האם ע”י הצבתו באחת מנקודות לגרנז’ , או, בגובה נמוך בשיטות בהן מיוצב טלסקופ החלל האבל?
    אני חושב שס”ה מדובר כאן בעיקר על לווין צבאי שיתופעל לפעמים לצורכיי המחקר בחלל.פשוט, זה נישמע יותר טוב לספר שזה לווין מחקר קוסמולוגי.