האדם הניאנדרטלי היה מין מקביל לאדם המודרני

טוענים חוקרים שווייצים, שיצרו דמויות תלת-מימדיות ממאובני גולגלות ניאנדרטליות

מאת דוד יששכרי

האדם הניאנדרטלי לא היה קרוב משפחה של האדם המודרני – כך טוענים חוקרים שווייצים ששחזרו דמויות תלת-מימדיות באמצעות גולגלות אדם מהתקופה הניאנדרטלית. לדבריהם, השחזורים תומכים בראיות מצטברות ל”ריחוק משפחתי” בין שני המינים.

החוקרים גורסים כי המאפיינים השונים של גולגולת האדם הניאנדרטלי התעצבו כבר בגיל הרך, וייתכן שהתעצבו עוד כשהעובר היה ברחם אמו.

מסקנתם של החוקרים מבוססת על גרפיקה ממוחשבת מתוחכמת, הממפה את ההתפתחות הגולגלתית של הניאנדרטלים משלב הינקות ועד לשלב החיים הבוגרים.

החוקרים כריסטוף זוליקופר ומרסיה פונס דה-לן מאוניברסיטת ציריך שבשוויץ, השתמשו במאובנים כדי ליצור דמויות מחשב תלת-מימדיות של גולגלות הניאנדרטלים וראשוני בני האדם המודרנים – ההומו סאפיינס.

לדבריהם, בעקבות שחזור שלבי ההתפתחות של הגולגלות, נמצאו הבדלים פיזיולוגיים בין האדם הניאנדרטלי לבין האדם המודרני, כגון: סנטר נסוג ומצח משופע שאפיינו את האדם הניאנדרטלי, לעומת האדם המודרני. ממצאי המחקר תומכים ברעיון לפיו הניאנדרטלים לא הזדווגו והתרבו עם ההומו סאפיינס, ולפיכך ייתכן שלא תרמו כלל למערך הגנום האנושי המודרני.
* * ** *

בן תערובת – הומו סאפינס וניאדרטל התגלה בפורטוגל

הידיעה הופיעה בפורום מדע ב IOL

בתאריך 20.4.99

מאת דוד יששכרי

עתה נודע כי שלד המראה תכונות הן של אדם ניאדרנטלי והן של אדם מודרני (ספיאנס), ניתגלו לאחרונה. תגלית זו מעוררת מחלוקות חדשות בדבר העלמות הניאנדרטלים, והתפתחות האדם.

השלד שייך (או היה שייך…), לאדם צעיר ונימצאה בפורטוגל. היא מראה לראשונה “נישואי תערובת” בין שני המינים .החוקרים סבורים כי הפרי של נישואין אלו עשויים להיות אבותיו של האדם המודרני..

אריק טרינאוס מאונ” וושינגטו אומר כי עובדות אלו מצביעות על כך כי שני המינים אינם כה ניפרדים.. הניאנדרטלים ניכחדו לפני כ- 20,000 שנה, עד כמה שידוע עד כה, אולם עתה יפתח הדיון במחודש בדבר החיים זה בצד זה של הספיאנס והניאנדרטלים., ואופן השמדתם של האחרונים, אשר יוחסה לאדם.

השלד המיוחס לילד בן ,4 נימצא במאורת ארנבים ליד החוף של ליסבון (אולי עקב היותו בן תערובת לא מוצלח הוא לא האריך חיים”? ד.י.). יש לו סנטר ושיניים של אדם מודרני, אולם איבריו והגפ]יים הגדולות והשריריות שלו אופיניות יותר לניאנדרטלים. הללו היו להם גפיים חזקות ושריריות שאיפשרו להם להתמודד עם בעיות התנאים המשתנים הקשים של תקופת הקרח. החוקרים ערכו לו לוויה טיקסית.

בעוד שמוחם היה גדול יותר פיזית, הרי הם לא פיתחו שום תרבות, ולא השאירו שום כלים או סימנים של שימוש בכלים. אשר איפיינו תרבויות אנושיות מאותה תקופה.. ממצאים אלו מטילים ספק בתאוריית “המוצא מאפריקה “Out of Africaהמקובלת. כמו כן תוצר ממצא זה, לדברי ד”ר טרינקאוס, בתאוריית ההעלמות הניגרמת ע”י נישואי תערובת ולא בהשמדה פיזית. כך בהחלט יתכן, כי גם ביניינו מסתובבים עדיין צאצאי הניאנדרטלים. (היייי ! עזוב לי את הצוואר). בחצי האי האיברי נימצאו הרבה שרידים של שני המינים ולכן הסיכויים הגבוהים למצוא שם בני תערובת. מאחר ובמשך 10,000 שנה הם חיו במקביל שם.