חשמל מכור גרעיני יספק אנרגיה למתיישבי הירח

נאס”א החלה לבצע סידרת מחקרים במטרה לפתח כורים גרעיניים שיוכלו לשמש לייצור חשמל לאנשי הצוות שיגורו על הירח או על מאדים.

אלטאיר, חללית הנחיתה על הירח במשימות המתוכננות

שלושה ניסויים שונים במתקני נאס”א ובמעבדות לאומיות אמריקניות הדגימו בהצלחה טכניקות חשובות לבניית תחנת כוח קומפקטית לביקוע גרעיני (fission surface power) ביישובים על עולמות אחרים. כך הכריז דון פאלאק, מנהל הפרויקט במרכז המחקר גלן של נאס”א בקליבלנד, אוהיו.

נאס”א ומשרד האנרגיה האמריקני השלימו בשבועות האחרונים ניסויים במספר מרכיבים של תחנת הכוח הגרעינית. הסוכנויות חוקרות טכנולוגיות שתוכלנה לאפשר שימוש בכוח גרעיני על פני השטח של הירח או מאדים. כוח גרעיני הוא חלק מטווח אפשרויות שנבחנות לצורך קיום מושבה אנושית על הירח ומאדים.

מערכת הביקוע הקרקעית תשתמש בכור גרעיני קטן, בגודל של פח אשפה משרדי, והיא תייצר 40 קילוואט של אנרגיה, מספיק חשמל כדי לספק את צרכיהן של מוצב על הירח או על מאדים. החשמל שייוצר יוכל לשמש לתמיכה במערכות החיים, ביצוע ניסויים, הטענת הרכבים ולצרכי כריית משאבים.

מדובר בסך הכל בעוצמה של שליש מזו שמייצרים קולטי השמש של תחנת החלל, אלא שקולטי שמש אלה צורכים שטח של מגרש כדורגל. ואולם בניגוד לתחנה שחווה 45 דקות של שמש כל שעה וחצי, על הירח יש שבועיים אור ושבועיים חושך, דבר שמקשה על השימוש באנרגיית השמש.

לדברי פאלק סדרת ההצלחות בפיתוח הטכנולוגיות מאשרת כי פרויקט הביקוע הגרעיני נמצא במסלול הנכון.

התוכנית הנוכחית של נאס”א היא לשוב לירח עד שנת 2010 במשימות בודדות שתובלנה בסופו של דבר לבניין מוצב לחקר פני השטח של הירח ולניסוי טכנולוגיות שתשמשנה לאחר מכן במסע מאויש למאדים.

כידוע השתמשה נאס”א בכורי כוח כדי לספק חשמל לחלליות היוצאות לקצה מערכת השמש, האחרונה שבהם היא קאסיני, ומהלך זה זכה לביקורת בשל החשש שהחללית תתרסק בעת השיגור או בעת התקרבותה לכדור הארץ לצורך צבירת מהירות.

1. נאס”א מעולם לא השתמשה בכורים גרעיניים להנעת חלליות כלשהן. ככל הידוע לי, רק הרוסים העלו לחלל כורים גרעיניים של ממש עד היום. החלליות של נאס”א השתמשו במשהו שנקרא RTG, שהוא התקן המכיל חומר רדיו אקטיבי, שהקרינה שלו מומרת לאנרגיה בדרך כלשהי. אך אין פה ביקוע גרעיני כמו בכור.

2. אור
    כבר חקרת את כל כוכבי הלכת בכל הגלקסיות בשביל לקבוע בכזה בטחון שלא יכולות להתקיים מושבות עצמאיות בחלל?

3. 40 קילוואט זה כלום
    מה עם המזגנים? המלונות? הקניונים וכו? למה להיות אנוכיים ולחשוב רק על עצמכם?

טוב תנו לי לחיות בפנטזיות שלי…

4. המירוץ ליישוב החלל הוא טירוף. לא תיתכנה מושבות עצמאיות (כלומר בלתי תלויות באספקה מכדו"א) בחלל החיצון. אין מערכת אקולוגית שמתאימה לצרכי האדם על הירח ותהיה בעיה עצומה ליצור אחת באופן מלאכותי. ראו ניסיון קודם כאן:

אני מציע שבמקום להשקיע את הכספים בהפיכת החלל לראוי ליישוב אדם, עדיף להשקיע אותם בשמירת כדו"א ראוי ליישוב אדם. ויפה שעה אחת קודם.

5. פחח לא מספיק דפקו את כדור הארץ עם כול הפסולת הרדיואקטיבית שתתפוצץ לנכדים שלנו לפנים
    כבר מתכננים לזהם את הירח?? או שהפתרון יהיה לשלוח את הפסולת מהירח לתוך החלל..
    שיבנו שני תחנות סולריות בשני צידי הירח מה כבר יכול להיות..

6. קופיקו, אהבתי מאד את הרעיונות שלך, לדעתי אתה צריך להצטרף לנאסא בהקדם, בעזרתך בטוח נגיע למאדים ביובל הקרוב!

7. אם אנרגיה סולרית לא יכולה לספק את הדרישות, למה שלא ישתמשו באנרגיה לונארית? נכון, כל ילד יודע שעוצמת האור של הירח קטנה בהרבה מעוצמת האור של השמש, אבל מכיוון שהאסטרונאוטים יהיו ישירות על פני הירח העוצמה תהיה לא מבוטלת בכלל! כל מה שצריך לעשות זה להפנות את הלוחות ה"סולארים" כלפי מטה ולא כלפי מעלה, כך שקרינת הירח תאיר עליהם ישירות.

כמו כן, ידוע לכולם שהירח עשוי מגבינה מסריחה, אז למה לא להשתמש בגבינה על מנת להפיק אנרגיה? הרי גבינה מסריחה כהלכה מכילה לפחות 30% שומן, ובכל גרם שומן יש 9 קלוריות, מה שאומר שאפשר להדליק בעזרת כל גרם של גבינה נורה של 100 וואט במשך יותר משתי דקות.

יש לי עוד רעיונות לפתרון משבר האנרגיה, אבל אני שומר אותם ליישומים מסחריים. את הרעיונות הנ"ל אני תורם לנס"א בחינם, ובלבד שיזכירו את שמי כממציא הבלעדי.

8. שחר,
    את האתאיסטים הייתי שולח למאדים

שבכדור הארץ ישארו רק בני אדם תבוניים

9. מיכאל שלום רב 🙂

לא מובן לי מדוע אין תוכנית לשגר חללית ענק שכל תפקידה הוא לכרות הליום 3 ע"י רובוטים בשליטה מכדור הארץ להטיסו חזרה לכאן לשם שימוש בכורים המתבססים על הליום 3.
    הרי אם נרמז כבר בעבר שארה"ב וסין נמצאות במירוץ מי תעשה זאת קודם, מדוע הן משקיעות משאבים דווקא בפיתוח כורים גרעיניים ובאיוש הירח?
    אגב, מיכאל תודה על הרצון לעזור למהנדס הכימיה :-).

10. נקודה, ההומור שלך לא משעשע והוא מסתיר מאחוריו אדם קטן שמאחל להפרדה בין בני האדם, טיהור "אתאיסטי" או סתם ילד רשע שלא התבגר.
    אגב,
    אלוהים לא נמצא בכוכבים אלא בפרטים.

11. פח אחד לכל משפחה לכל החיים, אולי יהיה זול יותר מאשר לשלם לחברת חשמל.
    אולי מרכז חשמל שכונתי בפיקוח חברת חשמל.

12. הגיע הזמן אחרי 30 שנה מרגע שהגענו לירח, שנתחיל בתכנון התשתית. כעת נותר רק לייצר מים (או להטיס קרחוני מים חלליים ענקים לירח), מהם ניתן יהיה לייצר גם חמצן ומימן, להשתמש במימן להפקה נוספת של אנרגיה, להקים מערכת אינסטלציה ומיחזור של שפכים וזבל לכשיבואו האורחים מכדור הנושם לבקר, לבנות חממה גרנדיוזית לשמירה על הטמפרטורה והחמצן ולהתחיל לגדל צמחים לשם הפקת חמצן ומזון, להשיג טופס 4 ואישורי חריגה מאחוזי בנייה וכבר אפשר להביא את הרהיטים.
    לפי הקצב הנוכחי תוך חמישים שנה יבנה הכור הגרעיני על הירח ותוך 1000 שנה יגורו המתישבים הראשונים.
    מתי ימציאו את המכונה שתוכל להרכיב כל מזון ומוצר אפשרי ממלאי של אטומים? יכול לחסוך הרבה לוגיסטיקה.