סיקור מקיף

קצף הבידוד ישאר גם בדור הבא של החלליות

אך הפעם הוא יכול לנשור ולא לגרום נזק משום שהחללית המאויישת תמוקם בראש הטיל ולא לצידו כמו המעבורת

אבי בליזובסקי

תא הצוות של החללית שתחליף את המעבורת (CEV) משוגר על גבי טיל מדגם ארס. איור: “נאס”א”

המהנדסים המתכננים את המשגרים שיחזירו את בני האדם לירח אמרו ביום שלישי האחרון כי הם מתכננים לחסות חלק ממנו בקצף מהסוג שגרם לאסון קולומביה ואשר גרם לבעיות רבות במהלך תוכנית מעבורות החלל.

הקצף הסמיך והפריך ינשור ככל הנראה גם מהטיל החדש כפי שקרה במכל הדלק של המעבורת, אך בנאס”א לא מצפים שהוא יגרום לבעיות בטיחות. הקצף ישמש לבידוד החמצן והמימן המקוררים לטמפרטורה נמוכה במיוחד שבמכל הדלק. קצף נפל מהמכל הכתום הענק מאז הטיסות הראשונות.

פיסה מהקצף בגודל מזוודה פגעה באחד הכנפיים של המעבורת קולמביה במהלך השיגור וגרמה לחור שכתוצאה ממנו נשרפה החללית בכניסה לאטמוספירה בפברואר 2003. קצף גם נשר בטיסה הראשונה שלאחר האסון – של המעבורת דיסקברי.

חלק מהטיל המאויש, המכונה ארס 1 יכלול קטע דומה למכל החיצוני של המעבורת, כך שגם הוא יידרש לקצף. כך אומר מנהל פרויקט השלב העליון של הטיל, דני דייויס.

ואולם שלא כמו במעבורת, האסטרונאוטים ישבו בתא המכיל שש מקומות ישיבה על ראש הטיל. משמעות הדבר היא שהקצף שיפול לא יפגע בתא הנוסעים, אמר דון קרופ Krupp, מנהל הקבוצה האחראית על תכנון הטיל במרכז החלל מארשל. “מדובר ביישום שונה” אמר קרופ. “אם ינשרו חתיכות קצף, הם יפלו הרחק מן האסטרונאוטים.”

דייויס מסר כי המהנדסים העובדים על האיזורים הללו יוצאים מתוך הנחה שהחללית תשיר קצף. אך הדבר לא ישנה עוד.” אמר.

דייויס וקרופ היו בין מנהלי נאס”א שנפגשו עם כתבים במהלך בית פתוח לתקשורת במרכז החלל מארשל, האחראי לטילים של המעבורת ומתכנן מערכות הנעה לחללית הירח החדשה.

המהנדסים שפיתחו את חלליות אפולו בשנות השישים השתמשו בסרגלי חישוב ובמודלים שנבנו ידנית ואולם ארס יתוכנן בסיוע מחשבים. המהנדסים יוכלו לנסות את הרעיונות שלהם על מודלים וירטואליים, והדבר יאפשר להם לדעת בקלות יותר איזה תכנונים לא יעבדו. ארס 1 יוצב על גבי מאיץ דלק מוצק גדול מאלה שמאיצים כיום את המעבורת אל המסלול בדקות הראשונות של השיגור.

ארס יטוס מהר יותר וגבוה יותר מאשר המעבורת במהלך הדקות הראשונות שלאחר השיגור והדבר יגרום לו ליותר מתחים. ואולם העיצוב הגלילי שלו, ללא כנפי המעבורת, הזנב או אריחי הגנת החום העדינים, יאפשרו לו לעלות בצורה חלקה יותר.

“הטיל יהיה פחות רגיש לעיכובים בשיגור בשל מזג אוויר גרוע בקייפ קנוורל” אמר קרופ. “אנחנו מנסים לתכנן את הכלי כדי שיוכל להמריא בכל מזג אוויר” אמר. “המשימה שלנו היא לא לאפשר למזג האוויר לקצר לנו את חלונות השיגור.”

טיל הארס יכלול תפיסות ששימשו הן בתוכנית אפולו והן בתוכנית המעבורות, אך קרופ אומר כי כל יחידה שתוכנס לחללית החדשה תעבור ניסויים כאילו היא חדשה לחלוטין.

ידען חלליות – הדור הבא

לידיעה בספייס.קום

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.