סיקור מקיף

לנהוג ברכב הירח בשרוולים קצרים

נאס”א עורכת ניסויים בדור החדש של רכבים שיסיעו אסטרונאוטים למסעות על הירח, במבדקי שדה במדבריות אריזונה

רכב הירח המדוחס בניסוי באריזונה
רכב הירח המדוחס בניסוי באריזונה

נאס”א עורכת ניסויים בדור החדש של רכבים שיסיעו אסטרונאוטים למסעות על הירח, במבדקי שדה במדבריות אריזונה. מהנדסים, אסטרונאוטים וגיאולוגים מסיעים רכבי שטח בתוואים הדומים אלו שעל פני השטח של הירח כדי לבחון האם ביצועיהם הם אכן דומים לאלו שפרסמו המפתחים כאשר בני האדם יחזרו לירח, בתקווה עד שנת 2020.

קונפיגורציה אחת של רכב הירח מאפשרת לחברי הצוות חופש לעלות ולרדת מתי שירצו, אך הם חייבים ללבוש חליפות חלל כל הזמן כדי להגן עליהם מסביבת הירח. קונפיגורציה שניה מאפשרת להוסיף לרכב מודול מדוחס קטן (SPR) על השלדה שבהם האסטרונאוטים יוכלו לשבת בתוכם בשרוולים קצרים כשהם נוהגים ברכב, ולעטות חליפות חלל כאשר הם רוצים לצאת. תפיסות אחרות שנוסו כוללות גם סיירים רובוטיים וחליפות חלל משופרות. בעבור הרכב המדוחס, חליפות החלל תהיינה תלויות מחוץ לחללית, אך לאסטרונאוטים תהיה אפשרות להכנס לתוכן מתוך הרכב.

בשבוע הראשון של הניסויים, נסע הרכב נסיעה בת יום שלם כדי לבחון את ביצועיהן של כל אחת מהתצורות. היו אלה הנסיעות הארוכות ביותר שכל אחד מאבי הטיפוז עבר עד כה, אך בשבוע השני הקבוצה תבצע ניסויים נוספים, הפעם למסעות בני שלושה ימים במדבר בתוך הרכב במטרה לבחון את ביצועיו והאם הוא נוח מספיק במסעות ארוכים.

בניסויי השטח משתתפים שני צוותים הכוללים אסטרונאוט אחד וגיאולוג אחד כדי לבחון מגוות תפיסות של רכבי שטח ירחיים שיאפשרו לאסטרונאוטים לחקור את הירח הרבה יותר לעומק מאשר עד כה. ולבנות בסיס שיאפשר שיכון אסטרונאוטים בחלל לטווח ארוך לצורך ביצוע מגוון של ניסויים מדעיים. במהלך השימוש הראשון של הרכבים הללו במשימות אפולו, ביצעו האסטרונאוטים כמעט עשרים גיחות על פני השטח של הירח. עם כל משימה מוצלחת שיפרה נאס”א את קיבולת הרכבים והרכיבה את מספרם ואת משך זמן המשימות אותן האסטרונאוטים יכולים לבצע על פני השטח של הירח.

תפיסת ה-SPR (המודול המדוחס) יכולה לספק לאסטרונאוטים צורה נוחה של תחבורה, ולאפשר להם גמישות בעבודה בתוכו בלא המגבלות המוכתבות על ידי חליפות החלל. הגמישות מושגת בזכות הגלגלים המסתובבים על ציר ואשר מאפשרים לבצע תנועה דמויית הליכת סרטן כדי לסייע לתמרון הרכבים באתרים קשים. תא הפיקוד של הרכב אינו מפריע לראות את פני השטח קדימה.

השלדות הניידות ברכב הבלתי מדוחס (UPR) שבו האסטרונאוטים בחליפות חלל נוהגים בצריח מסתובב ניתנות לשימוש גם ברכב המדוחס. האסטרונאוטים עשויים לרכב בצריח גם כאשר הרכב נמצא במצב מדוחס, תוך הפחתת הזמן הדרוש לביצוע שינויים בחליפות. התכנון המודולרי גם יאפשר חיבור של מגוון כלים שרבים מהם יידרשו במשימה ספציפית, כגון מנופים, גלגלי כבלים, עגורנים ועוד.

לידיעה באתר נאס”א

16 תגובות

  1. queecny:
    מנוע שישאב לתוכו וואקום וישלח אותו בכוח כלפי מטה כדי לרחף!
    עלי להודות שזה מקורי!
    WTF אם זה גם אידיוטי וחסר שחר.

  2. קצת בעיות ניסוח:
    "תא הפיקוד של הרכב אינה מפריעה לראות של פני השטח קדימה."
    "…האסטרונאוטים בחליפות חלל נוהגים בצריך מסתובב…"

    ועוד.

  3. אגב, אם אפשר להוסיף פיצ’ר ששולח למגיבים מייל כל פעם שיש תגובה חדשה זה יעזור מאוד לעורר את הדיונים.
    בד”כ כשאני מגיב, אח”כ אני לא זוכר לבדוק שוב את הכתבה כדי לראות אם ענו לי או התווספו תגובות חדשות מעניינות.

  4. אבי, גם אני קורא נלהב של האתר. אני מסכים עם תגובה 8. צנזורה זו גישה אנטי-מדעית, ויש להמנע מכך למעט אולי מקרים של ניבולי פה. תן למגיבים את החופש לנווט את הדיון בתגובות כראות עיניהם. ולכל המגיבים הנאורים באתר – פשוט אל תתיחסו לאלו שמנסים להוריד את הרמה. בסוף הם יתייאשו.

  5. מציע לא לצנזר ולא להתייחס. שיטה שלאורך זמן מורידה את לחץ האוויר מתחת למפרסי הבריוניות. (כמובן שאני מדבר על החוק השלישי של התרמודינמיקה ולא על הראשון)

  6. השכנה…

    את חצופה וולגרית. אבי עובד אצלך?, את משלמת על האתר?

    האדם טורח 12 שנים על אתר פתוח לכל… מי את בכלל?, מה התרומה שלך לציבור?

    האתר רק הולך ומשתבח עם הזמן, הדיעה שלך על הקשר בין השיוך הפוליטי לעיסוק המקצועי היא הזויה ומעידה בדיוק על מי שאת.

    יש כאלה ששמחים לראותם באים, אותך שמחים לראות הולכת.

    ביי ולא להתראות.

  7. דווקא סדרת המאמרים הטרחניים והפרובינציאלים בנושא מקיין-אובמה היא דוגמא טובה לשקיעה שחלה באתר.
    ראשית, מעניין את ה^#^ שלי מה מצעם של מקיין והבמבה בנושאי מדע.
    זה אמור להיות אתר ישראלי ולא אמריקקי – אין לך טיפת גאווה לאומית , שלא לומר בושה?
    שנית, כל ניסיון לנבא מי יהיה טוב יותר בכל נושא שהוא – הינו מגוכח ופתטי במקרה הטוב. ממתי נבחרי ציבור מקיימים את המצע שלהם?
    אודה שבכל כתבה קראתי שלושה משפטים ולא יכולתי להמשיך יותר מרוב שיעמום ותימהון.

    נושא השימוש הציני ברצח רבין לצרכי הסתה פוליטית וציד מכשפות, הינו לדעתי עניין לחקירה מדעית מהמדרגה הראשונה ורחוק מלהיות "תיאורית קונספירציה" כלשונך.
    לו היית שומע לעצתי ומקדיש חלק קטן מהאנרגיות שהקדשת לסדרת המאמרים המיותרים הנ"ל , להכנה מקצועית של מאמר בנושא זה , היית קונה את עולמך, ואין לך מה לחשוש , הרוב המכריע של האנשים במדינה המתעניינים במדע – שייכים לימין . השמאלנים מתעסקים רק בעיתונות ומדעי הדשא שאינם מחייבים ציון פסיכומטרי גבוה במיוחד.

  8. מעניין מה שאת אומרת, אז כנראה שאינך מבינה מהי רמה. כל יום יש ידיעה יותר מעניינת מקודמיה, ותראי לי עוד אתר שניתח למשל את הדעות של שני המועמדים לנשיאות ארה"ב בנושאים החשובים באמת – מדע וחינוך.
    אם יהיו כאן כתבות על תיאוריות קונספירציה – הן נועדות להפריך, וגם אז רק בנושאים מדעיים. בנושאים פוליטיים אתר הידען אינו המקום להתבטא בו. יש מספיק אתרים אחרים שישמחו להתחיל ויכוחים על נושאים אלה.

  9. לאבי

    לצערי , בחודשים האחרונים הבחנתי שחלה ירידה דראסטית ברמת המאמרים אתר. לפי דעתי המדיניות החדשה של הצנזורה הבלתי מוצדקת מהווה רק סימפטום לתופעה.
    אתר הידען נועד מלכתחילה לקדם את המדע והמחקר. ובמקום שאין חופש מחשבה ודעה – גם אין מדע ומחקר אלא רק אייטולות.
    באשר לצנזורה האחרונה שהופעלה – יש לי הרגשה שהנימוק שמסרת זה רק תירוץ.
    אני מקווה שתתעשת במהרה בטרם האתר ישקע סופית.

  10. לשכנה. התגובות שלך שנמחקו (לא כולן, שתיים אושרו אחרי בדיקה) לא רלוונטיות לנושאי הכתבות והתחלנו להקפיד בנושא.
    באשר להצעתך לכתבה, הנושא איננו רלוונטי לאתר הידען, ובכלל איננו נוהגים להאמין לכל תיאורית קונספירציה.

  11. אחרי שבוע בשטח עם כזה זחל"מ אתה מתפלל שפעם הבאה יהיה רק שילדי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.