סיקור מקיף

נאס”א תעניק 45 מיליון דולר ל-11 חברות שיסייעו בהשבת האדם לירח ב-2024

החזרה לירח תיפתח גם לגורמים פרטיים

די לזרז את החזרה שלנו לירח, אנחנו משנים את הדרכים המסורתיות שלנו לעשות עסקים. אנו נזרז את כל מה שניתן להשיג בשוק הפרטי, מרכש לשותפות בפיתוח חומרה ואפילו לשיגורים”, אמר מרשל סמית’, מנהל התכנית לחקר הירח המאויש במטה נאס”א

המחשה של נחתת ירח. איור: NASA
המחשה של נחתת ירח. איור: NASA

נאס”א בחרה ב-11 חברות למחקר וליצור אבי טיפוס של נחתות מאוישות לתכנית חקר הירח “ארטמיס” שבמסגרתה יונחתו שני אסטרונאוטים אמריקנים – האישה הראשונה והגבר ה-13 על הירח בשנת 2024, ולקראת הקמת נקודה מאויישת קבועה על הירח החל משנת 2028.

“כדי לזרז את החזרה שלנו לירח, אנחנו משנים את הדרכים המסורתיות שלנו לעשות עסקים. אנו נזרז את כל מה שניתן להשיג בשוק הפרטי, מרכש לשותפות בפיתוח חומרה ואפילו לשיגורים”, אמר מרשל סמית’, מנהל התכנית לחקר הירח המאויש במטה נאס”א. “הצוות שלנו נרגש לחזור לירח במהירות האפשרית, והשותפויות הציבוריות והפרטיות שלנו לחקר מערכות הנחיתה המאוישות הן צעד חשוב בתהליך הזה”.

החברות הנבחרות יחקרו ויפתחו אבי טיפוס במהלך ששת החודשים הקרובים, לרכיבים שונים הנדרשים לטיסה מאויישת לירח, ובעיקר לשלב ההקפה, הירידה לנחיתה והנחיתה עצמה.

התכנית המוצעת על ידי נאס”א היא לשגר אסטרונאוטים במערכת נחיתה מאוישת הכוללת מרכיבים להעברה למסלול סביב הירח וחזרה אליו. נאס”א גם בוחנת את יכולות התדלוק כדי לדאוג לכך שניתן יהיה לעשות שימוש חוזר במערכות אלה.

סכום התקציב הכולל שיוקצה לכל החברות הוא 45.5 מיליון דולר. מכיוןן ש-NextStEP (תוכנית של נאס”א לשיתוף פעולה עם התעשיות בפיתוח טכנולוגיות היא תכנית משותפת ציבורית ופרטית, החברות נדרשות להשקיע לפחות 20% מכלל עלות הפרויקט. שותפות זו תפחית עלויות למשלם המסים ותעודד השקעות פרטיות בכלכלת הירח.

 

הזוכים הם:

  • Aerojet Rocketdyne: מחקר רכב ההעברה
  • בלו אוריג’ין: מחקר ואב טיפוס של רכב נחיתה אחד
  • בואינג: מחקר רכיב נחיתה אחד, שני אבות טיפוס, מחקר אחד לאמצעי העברה למסלול הירח ואב טיפוס של רכב כזה, מחקר רכיבי תדלוק ואב טיפוס לחללית תדלוק
  • דינטיקה: רכב נחתת אחד, חמישה אבי טיפוס
  • לוקהיד מרטין – ליטלטון, קולורדו: מחקר רכיב אחד, ארבעה אבי טיפוס, מחקר אחד של חללית העברה למסלול ומחקר אחד של תדלוק
  • Masten מערכות חלל: אב טיפוס אחד
  • נורת’רופ גרומן:  מחקר נחתת אחת, ארבעה אבי טיפוס, מחקר רכיב תדלוק ואב טיפוס אחד שלו
  • אורביטביונד : שני אבי טיפוס
  • סיירה נבאדה: מחקר רכיב אחד, אב טיפוס אחד, מחקר ואב-טיפוס לרכב אחד
  • SpaceX – מחקר רכיב אחד
  • SSL – מחקר תדלוק ובניית אב טיפוס של רכיב תדלוק

כדי להאיץ את העבודה, נאס”א תאפשר לחברות להתחיל לבצע פעולות תוך כדי המו”מ על החוזה.

“אנו נוקטים צעדים שיאפשרו לנו להתחיל את הפיתוח במהירות האפשרית, כולל תחילת העבודה על NextStEP בזמן שאנחנו עדיין מנהלים משא ומתן”, אמר גרג צ’אוורס, מנהל פיתוח מערכות נחיתה מאוישות במרכז טיסות החלל מרשל של נאס”א בהאנטסוויל, אלבמה. “אנו להוטים לאסוף משוב מהיר מהתעשייה על דרישות מערכת הנחיתה המאויישת.”

בקיץ הקרוב עומדת נאס”א להכריז על הדרישות להנחתת בני אדם על הירח ב-2024, ותשאיר לתעשיה לקבוע באילו טכנולוגיות להשתמש ולפתח חומרה ולבצע אינטגרציה.

“גישה חדשה זו אינה קובעת תכנון ספציפי או מספר מרכיבים למערכת הנחיתה המאוישת “, אמר צ’ברס. “נאס”א זקוקה למערכת כדי להנחית את האסטרונאוטים שלנו על פני השטח ולהחזיר אותם הביתה בבטחה, ואנחנו משאירים הרבה מהפרטים הקטנים לשותפים המסחריים שלנו”.

להודעה באתר נאס”א

עוד בנושא באתר הידען:

3 תגובות

  1. אם נחלק את ה45 מיליון הללו ל11 חברות, כל חברה מקבלת בממוצע 4 מליון דולר. שזה במונחים אמריקאיים בקושי משכורות של צוות תכנון ופיתוח לא גדול לשנה אחת לכל היותר . ולא ניתן לעשות בזה הרבה מדי. (אולי לגבש מתווה ראשוני של תכנון) כך שזה נראה בעיקר כזרית חול בעיינים, ולא כהתייחסות רצינית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.