החללית MRO הוכיחה: מים זורמים במאדים היום

ראש נאס"א צ'ארלס בולדן: אנו קרובים לגילוי חיים במאדים הערוצים הכהים דמויי אצבע מופיעים ומתפשטים במורד מדרונות במאדים במהלך סוף האביב ותחילת הקיץ, נעלמים בחורף וחוזרים שוב בסתיו הבא

מדרונות מלאי ערוצים במאדים. צילום: MRO, נאס"א

תצפיות שביצעה החללית MRO (סיירת המאדים) חשפו אפשרות למים הזורמים במאדים בחודשים החמים.
"אנו קרובים לקביעה כי מאדים עשוי להכיל צורה כלשהי של חיים" אומר מנהל נאס"א צ'ארלס בולדן. "הממצאים מאשרים את היותו של מאדים יעד חשוב למחקר מאויש".

הערוצים הכהים דמויי אצבע מופיעים ומתפשטים במורד מדרונות במאדים במהלך סוף האביב ותחילת הקיץ, נעלמים בחורף וחוזרים שוב בסתיו הבא. התצפיות החוזרות עקבו אחר השינויים העונתיים של תצורות חוזרות אלה בכמה מדרונות תלולים בקווי רוחב בינוניים בחצי הכדור הדרומי של מאדים.

"ההסבר הטוב ביותר לתצפיות אלה הוא זרימת מים מלוחים" אומר אלפרד מקווין (McEwen) מאוניברסיטת אריזונה בטוסון. מקווין הוא החוקר הראשי של המצלמה ברזולוציה גבוהה (HiRISE) של החללית MRO, והוא החוקר הראשי של הדוח אודות הזרימה המתחדשת שפורסמה בגליון יום חמישי של כתב העת סיינס.

כמה היבטים של התצפיות עדיין מהווים חידה לחוקרים, אך זרימת נוזל מלוח מתאימה למאפייני התצורות טוב יותר מכל השערה חלופית. המליחות מורידה את טמפרטורת הקפיאה של המים. ההערכה היא כי מליחותם של איזורים בעלי זרמים פעילים מתחממים דיים, אפילו בחלקים הרדודים של מתחת לפני השטח מספיקה כדי להחזיק את המים במצב נוזלי. מדובר על רמת מליחות דומה לזו של אוקיאנוסי כדור הארץ, בעוד מים טהורים יקפאו בטמפרטורות שנמדדו באיזורים אלה."

סדרת תמונות המראה תצורות המופיעות בעונה החמה העשויות להוות עדות לפעילות מים נוזליים מלוחים במאדים כיום. צילום: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

קווים כהים אלו שונים מסוגים אחרים של תצורות במדרונות מאדים" אומר ריצ'ארד זורק, חבר הצוות המדעי של MRO ב-JPL. "תצפיות חוזרות מראות כי הן מתפשטות בהמשך המורד, בעונה החמה."
רוחבם של הזרמים הללו בין חצי מטר לחמישה מטרים, ואורכם מגיע למאות מטרים. הם הרבה יותר צרים מהגאיות שהתגלו בעבר באדמות מאדים ואולם בכמה מהמקומות נצפו אלף זרימות אינדיבידואליות. כמו כן, בעוד הגאיות חשופים לצד הקר הפונה לקוטב, המדרונות המלאים בערוצים הקטנים הללו פונים לעבר קו המשווה.

בתמונה נראים זרמים המתמתחים ומתכהים על מדרון הפונה לקו המשווה כפי שצולמו מסוף האביב ועד תחילת הסתיו. העונתיות, התפוצה בקווי האורך והבהירות המשתנה מביאים את המדענים להשערה כי מדובר בחומר נדיף, אך אין עדויות ישירות המסבירות באיזה חומר מדובר. התנאים חמים מדי עבור כפור דו תחמוצת הפחמן וקרים מדי למים טהורים. הדבר מעיד על פעילות של מי מלח שנקודת הקפאון שלהם נמוכה יותר. מרבצי מלח באיזורים נרחבים במאדים מעידים על כך שמי מלח היו דבר נפוץ בעברו של מאדים. תצפיות אלה מציעות כי מי מלח עדיין נוצרים ליד פני השטח היום בזמנים ומקומות מוגבלים.

כאשר המדענים בחנו את המדרונות מכוסי הערוצים באמצעות הספקטרומטר הקומפקטי של החללית (CRISM) לא הופיע סימן למים. התצורות עשויות להתייבש במהירות או להפוך לזרימות תת קרקעיות בעומק רדוד.

"הזרמים הללו אינם כהים בגלל שהם רטובים" אומר מקווין. "הם כהים מסיבות אחרות שאיננו יודעים כרגע.". זרימות שנוצרו ממי מלח עשויים לארגן מחדש את גלעיני הקרקע בפני השטח פחות או יותר בצורה שתגרום לצבע הכהה. כיצד התצורות הללו מתבהרות שוב כאשר הטמפרטורה צונחת – את זה קשה יותר להסביר. "זו חידה כרגע, אך אני סבור שהיא ניתנת לפתרון באמצעות תצפיות נוספות וניסויים במעבדה" אמר מקווין.

תוצאות אלה הן הקרובות ביותר שהמדענים הגיעו אליהם בחיפוש אחר עדויות לזרימת מים על פני השטח של מאדים כיום. מים קפואים, בכל אופן התגלו בקרבת פני השטח באיזורים רבים בקווי רוחב בינוניים וגבוהים. ערוצים טריים מעידים על תנועת המדרונות בתקופות גיאולוגיות טריות, ככל הנראה בסיוע מים. טפטוף מתמיד של מי מלח נראה גם על צידה החיצוני של נחתת הפיניקס. אם מחקר נוסף של הזרמים הכהים יתמוך בקיומם של מים מלוחים, יהיה זה המקום הראשון במאדים בו התגלו מים במצב נוזלי.

לידיעה באתר נאס"א