סיקור מקיף

נאס"א מסרבת לחשוף תוצאות סקר של אלפי טייסים שעסק בבטיחות תעופה

24 אלף טייסים ענו לסקר שהסתיים ב-2005, אך העבודה על ניתוחו לא הושלמה. בנאס"א גם חוששים כי בטחון הציבור בחברות התעופה יתערער אם יפורסמו תוצאות הסקר * טענה נוספת: הסטת תקציבים לפרויקט הירח מנע את התקציבים שיועדו לניתוח הסקר

נאס"א שהיא כידוע הרשות הלאומית לתעופה וחלל אינה חושפת תוצאות של סקר לאומי שבמסגרתו נשאלו אלפי טייסים שבמהלכו התגלה כי בעיות בטיחות כגון כמעט התנגשויות והפרעות הדדיות במסלולי נחיתה והמראה נפוצות הרבה יותר מאשר סברה הממשלה האמריקנית עד כה.

נאס"א אספה את המידע במסגרת פרויקט בעלות של 8.5 מיליון דולרים, במהלכו רואינו טלפונית כ-24 אלף טייסים מסחריים ובעלי רשיון טיס פרטי במשך כמעט ארבע שנים. מאז סיום הראיונות בתחילת 2005 נפסק הפרוקיט לחלוטין. הסוכנות רבה לפרסם את תוצאות הסקר בציבור.

רק בשבוע שעבר, הורתה נאס"א לקבלן המשנה שביצע את הסקר בפועל מכון באטל ממוריאל, ולקבלני המשנה שלו, ביום חמישי שעבר, להחזיר כל מידע שיש ברשותם השייך לפרויקט ולנקות אותו ממחשביהם עד 30 באוקטובר.

בכיר בנאס"א, עוזר מנהל נאס"א תומס לאוטקה (Luedtke), אמר כי חשיפת הממצאים עלולה לערער את בטחון הציבור בחברות התעופה ולהשפיע על רווחי חברות התעופה. לאוטקה העיר כי תוצאות הסקר מספקות תמונה מקיפה של כמה היבטים בענף התעופה האמריקני. בנוסף מנתה נאס"א את הצורך בשמירה על חסיון הטייסים כסיבה לגניזת הסקר, אף כי חברות התעופה לא זוהו בסקר, גם לא טייסים – שלכולם הובטחה שמירה על אנונימיות.

בין הממצאים – טייסים שדיווחו על שיעור כפול של התנגשויות של עופות במטוסים מהמקובל לחשוב, וכן על יותר כמעט התנגשויות באוויר או על מסלולים מאשר הראו מכשירי הניטור הממשלתיים, כך לפי אדם שמכיר את התוצאות. הסקר גם חושף מספרים גבוהים מהצפוי של טייסים שחוו שינויים שגרמו כמעט לאסון, והוראות של הרגע האחרון לשנות תוכניות נחיתה.

בכירים במרכז המחקר איימס של נאס"א בקליפורניה אמרו כי רצו לפרסם את הדוח עד סוף השנה. "אם חברות התעופה אינן בטוחות, אני רוצע לדעת על כך" אומר חבר הקונגרס בראד מילר, יו"ר תת הועדה לחקירות של ועדת המדע והטכנולוגיה של הקונגרס. "הייתי מעדיף לא להרגיש הרגשה מזויפת של בטחון רק בגלל שמישהו לא מספר לנו." מילר דרש מנאס"א לספק לועדה שלו מידע אודות הסקר וההחלטה להשעות את פרסומו. "נראה שלמידע יש ערך גדול בבטיחות התעופה, אך הוא נגנז במדפי נאס"א כתב חבר הקונגרס למנהל נאס"א מייקל גריפין. ככל הנראה, הסקר הונח על המדף כתוצאה מהקיצוצים התקציביים במרבית הפרויקטים בנאס"א והסטת תקציבים לפרויקט החזרה לירח.

דוברת מטעם רשות התעופה האמריקנית, FAA, לורה בראון אמרה כי הסוכנות בררה מהי המתודולוגיה של נאס"א. "ה-FAA בטוחה כי היא מסוגלת לזהות בעיות בטיחות לפני שהן מובילות לתאונות," אמרה.

מומחי תעופה אמרו כי סקר הטייסים של נאס"א יכול להיות מקור רב ערך לענף והם מאמינים כי רבות מבעיות הבטיחות פשוט לא דווחו, על אף שמוות כתוצאה מהתרסקויות מטוסים הם נדירים, מספר ההתנגשויות הקטלניות צנח בשנים האחרונות. "

בכירים המעורבים בהכנת הסקר מסרו כי שיעור ההענות לסקר בקרב הטייסים היה 80 אחוזים והם מאמינים כי הוא אמין יותר מאשר מערכות הדיווח האחרות שהם מסתמכים עליהם כאשר טייסים מדווחים על תקריות באופן וולנטרי. "הנתונים חזקים" אומר רוברט דוד, מומחה לבטיחות בתעופה שנשכר בידי נאס"א לנהל את הסקר. "התהליך שעשינו תוכנן בקפידה והיה מעמיק ומדעי".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן