נאס”א מתעניינת בחומרי סיכה לחלל בתצורת ננו-בצל שפותחו באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

פרופ' ג'פרי גורדון (משמאל) ופרופ' Hui Tong Chua ליד המערכת לייצור חומר בתצורת ננו בצל, פרי פיתוחם
פרופ’ ג’פרי גורדון (משמאל) ופרופ’ Hui Tong Chua
ליד המערכת לייצור חומר בתצורת ננו בצל, פרי פיתוחם

סוכנות החלל האמריקאית נאס”א מגלה עניין בחומרי סיכה בתצורת ננו-בצל, פרי פיתוחם של חוקרים מן המכונים לחקר המדבר על שם בלאושטיין, ובוחנת דוגמאות של מבנים אלה מתוך כוונה להשתמש בהם בניסויים עם לוויינים. בשיתוף עם עמיתיהם מאוניברסיטת מערב אוסטרליה UWA הצליחה קבוצת החוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון, בראשותו של פרופ’ ג’פרי גורדון, לייצר כמויות משמעותיות של מבנים חלולים כדוריים בתצורת “ננו-בצל” בהרכב בורון-ניטריד (BN).

הגודל הננומטרי של החלקיקים, פחות מאלפית הקוטר של שערה, ביחד עם המבנה הגבישי החלול והתכונות הכימיות של BN, הופכים אותם לחומרי שימון בעלי תכונות יוצאות דופן ליישומים בתנאי טמפרטורות ולחצים גבוהים.

ייצור כמויות משמעותיות של חומרים אלה היה בגדר חלום עד שחוקרי מכון שוויצריה לחקר אנרגיה וסביבה של אזורים צחיחים נכנסו לפעולה. פרופ’ גורדון מן המחלקה לאנרגיה סולרית ופיסיקה סביבתית על שם ירסין שבמכון שוויצריה, ופרופ’ Hui Tong Chua מן המחלקה להנדסה כימית ב-UWA הצליחו לייצר כמויות ניכרות של “ננו-בצל” BN בתהליך חד-שלבי מהיר ובטוח; תהליך שאינו מערב חומרים רעילים וניתן לייצר ממנו כמויות גדולות של החומר.

בקשה ראשונית להגנה על זכויות הפטנט הוגשה בימים אלה, ובמקביל נחתם הסכם עם חברת Innovyz Advanced Materials and Manufacturing Pty Ltd מאדלייד שבאוסטרליה, המעניק לחברת הבת שלה, ,Ablano זכויות לרכישת הפטנט.

מאמר על הפיתוח פורסם בשנה שעברה בכתב העת Nano Research.