מים זרמו ממש בשנים האחרונות על מאדים

נאס”א טוענת שערוצים רבים שצולמו בידי הלווינים המקיפים את מאדים נחצבו בידי מים ןואולם חלק מהמדענים סבורים שהחומר שזרם הוא דו תחמוצת הפחמן במצב נוזלי נדיר

ערוצים על מאדים. האם זרמו בהם מים בשנים האחרונות?

נאס”א מסרה כי מדעניה מצאו עדויות חזקות לכך שמים נוזלים זרמו בעבר הגיאולוגי הקרוב על פני השטח של מאדים. הממצאים מוסיפים משקל לרעיון לפיו מאדים עשוי היה להכיל את התנאים לחיים.

“תצפיות אלה מספקות את העדות העדכנית ביותר לכך שמים עדיין זורמים מפעם לפעם על פני השטח של מאדים” אומר מיכאל מאיר, המדען הראשי בתוכנית חקר המאדים של נאס”א בוושינגטון בשיחה לאתר נאס”א.

הופעתם של ערוצים שנחשפו בידי חלליות המקיפות את מאדים גרמה להשערה כי מים זרמו על פני השטח בשנים האחרונות. ואולם מדענים אחרים סבורים כי יתכן שמדובר בדו תחמוצת הפחמן שבאופן נדיר הפך לנוזלי.

המחקרים האחרונים החלו כאשר החללית מארס גלובל סרווייר, בטרם פסקה לפעול ולשדר, צילמה ערוצים וסדקים שהמדענים מאמינים כי מדובר באיזורים צעירים מהבחינה הגאולוגית וכי הם נוצרו בידי מים שזרמו מהר ופילסו את נתיבם במורד צוקים וקירות תלולים של מכתשים.

המדענים מרכז מדעי החלל מאלין בסאן דייגו, המפעילים את המצלמה של MGS, החליטו לצלם מחדש אלפי ערוצים בחיפוש אחר עדות לפעילות מים מהעבר הקרוב. שני מכתשים צולמו במקור בשנת 1999 ו-2001 ושוב ב-2004 וב-2005. בין הצילומים הללו נצפו שינויים התואמים את האפשרות שהמים זרמו במורד קיר המכתש. בשני המקרים מצאו המדענים משקעים בצבע בהיר בערוצים שלא היו נוכחים בתמונות המקוריות. הם הגיעו למסקנה כי המשקעי םהללו, ככל הנראה בוץ, מלח או כפור נשארו כאשר המים זרמו בערוצים הללו לא מכבר.

מדענים אחרים טוענים כי יתלכן שערוצים כמו אלו נוצרו לא מים אלא מזרימת דו תחמוצת הפחמן הנוזלי. אחת הסיבות להעדפת דו תחמוצת הפחמן היתה שמודלים ממוחשבים של קרום אדמת המאדים, הראו שמים זורמים יכולים להמצא שם רק בעומק של כמה קילומטרים. לעומת זאת, דו תחמוצת הפחמן עשויה להיווצר הרבה יותר קרוב לפני השטח, במקום שבו הטמפרטורות יכולות לצנוח עד ל-107 מעלות צלזיוס מתחת לאפס.

עודד אברמסון, עוזר פרופסור למדעים פלנטריים במכון הטכנולוגי של קליפורניה (קלטק) אמר זה מכבר כי בעוד העדויות על פעילות טריה של מים במאדים די משכנעות זהו רק אחד ההסברים. לדבריו, נדרש מחקר מעמיק יותר כדי לקבוע אם המשקעים נוצרו בכלל כתוצאה מזרימה של אבק ולא של מים.

התשובה לשאלה הזו עשויה לקבוע את סבירות קיומם של חיים על מאדים. המדענים מציעים כי מאגרים של מים נוזליים יכולים להתקיים מתחת לפני השטח של מאדים, והדבר עשוי לספק בית גידול לבעלי חיים מיקרוסקופיים.

1. אני גורס כי זו ועוד רבות הן הוכחות מוצקות לאפשרות שפעם לפני שנים רבות רבות היו שם חיים… אני חושב שעד שנגיע לשם יעברו עוד 20- 25 שנה לפחות ועד סוף המאה הכוכב יהיה כבר מיושב במידה רבה. אני מקווה שהמין האנושי יגיע סוף רבע המאה למאדים ויישב אותו לגמרי עד סוף המאה. אני מקווה שכל בני האדם (מהנאורים) יתאחדו ללא הבדלי גזע מין לאום ודת יישבו בעתיד את מאדים ויבילו את המין האנושי לתוך עידן החלל האמיתי בו בני האדם לא רק חוקרים את החלל אלא גם מיתיישבים בו.

2. יאללה, להתחיל להעביר את המדינה למאדים, ומוטב שעה אחת קודם, וכך ניפטר מהפלסטינים, ומהסורים, ומהבבון מטהרן(אחמדי נג’ד הגמד).

3. במאדים הטמפרטורות הם יותר קרות מיום חורפי בסיביר, לכן אם יש יצורים חיים, אז הם מיקרוסקופיים, ולנו יקח כמה שנים טובות עד שנגיע לשם.

4. אם אפשר לחיות שםם עדיף כבר לברוח , להתחיל את כל העולם מחדש!

5. איזה יופי, אם יגלו שאלו מים שזרמו שם זאת תהיה פריצת דרך והוכחה לכל המפקפקים עד כה, וגם אם לא וזה היה דו תחמוצת הפחמן במצב נוזל(CO2l)זה עדיין יהיה מדהים, שהגז הזה נוצר שם מתחת לאדמה ופרץ, פחמן דו-חמצני הוא חומר שקשה לדמיין אותו במצב נוזל, הוא ממריא(הופך ממוצק לנוזל). כל הכבוד לצוות המחקר!