לוקהיד מרטין נבחרה על ידי NASA לבניית מטוס ה-X-Plane העל-קולי המסחרי השקט

הקוקורד, שיצא משימוש בשנת 2003 יצר בומים על קוליים חזקים, וכעת מפתחת נאס”א בשיתוף עם לוקהיד מרטין, עיצוב חדש שייצור בומים הרבה יותר חלשים

אב טיפוס של מטוס X-plane העל קולי המתוכנן לטוס בגובה 55 אלף רגל, במהירות של 1.4 מאך וייצור גלי הדף עדינים. צילום יח"צ Lockheed Martin Aeronautics
אב טיפוס של מטוס X-plane העל קולי המתוכנן לטוס בגובה 55 אלף רגל, במהירות של 1.4 מאך וייצור גלי הדף עדינים. צילום יח”צ Lockheed Martin Aeronautics

NASA בחרה בלוקהיד מרטין, באמצעות מחלקת הפיתוח Skunk Works®, לחוזה פיתוח, בנייה וניסויי טיסה למטוס ה-X-Plane העל-קולי השקט, שנועד לביצוע טיסות מסחריות. כחלק מהחוזה, תפתח ותבנה לוקהיד מרטין מטוס ניסוי בגודל מלא, X-Plane, שיהווה תכנון מקדים תחת המאמץ של NASA לטכנולוגיה על-קולית שקטה (QueSST). בכך, תסייע ל-NASA לקבוע תקנים וסטנדרטים למגבלות רעש בטיסות מסחריות על-קוליות אשר מוגבלות כיום מבחינה רגולטורית בעוצמות הרעש לכלי טיס בטיסות מעל היבשה ברחבי העולם.
מעבדות Skunk Works של לוקהיד מרטין ו-NASA פועלות בעשור האחרון לפיתוח הדור הבא של טיסות מסחריות על-קוליות. NASA העניקה ללוקהיד מרטין חוזה בפברואר 2016 לתכנון מקדים לפיתוח ובניית מדמה ה-X-Plane לניסויי טיסה.
המטוס ייבנה במתקני ה-Skunk Works של לוקהיד מרטין בפאלמדייל, קליפורניה, ומתוכנן לבצע את טיסתו הראשונה בשנת 2021.
בשלב השני, שיחל בשנת 2022, תטיס נאס”א את ה- X-plane לטיסות על קוליות מעל בסיס חיל האוויר אדוארדס בדרום קליפורניה כדי לבחון את מערכי ונהלי הבטיחות לתפעול בסביבה אזרחית. בשלב השלישי, בשנים 2023-2025 יתבצעו טיסות שיצאו מבסיס חיל האוויר ארמסטרונג למספר ייעדים בתוך נאס”א וחיל האוויר ולאחר מכן בין 4-6 ערים בארה”ב כדי לקבל משוב מקהילת הטייסים ומהאוכלוסיה.
הנתונים שייאספו מניסויים אלה יועברו ל-FAA ולארגון התעופה האזרחית הבינלאומי כדי שיוכלו לגבש כללים ותקנים לרמת הקול עד 2025. אם ההדגמה של מטוס על קולי שקט תהיה יעילה, ניתן יהיה לאשר טיסות מסחריות במטוסים אלה מעל שטחי היבשה של כדור הארץ.

“אנו גאים להמשיך את המסורת הארוכה שלנו בשיתוף פעולה עם NASA לאפשר את הדור הבא של תחבורה על-קולית מסחרית”, ציין פיטר לוסיפידיס, מנהל תוכנית הטיסה העל-קולית השקטה בלוקהיד מרטין. “אנחנו מצפים ליישם את עקרונות הטיסה השקטה בתהליכי הפיתוח, הבנייה וניסויי הטיסה של ה-X-Plane, ולספק ל-NASA מטוס ניסוי שעל בסיסו יתאפשר בעתיד לפתח מטוסים על-קוליים מסחריים שקטים לטיסות ברחבי העולם”.

בעבר, טיסות מסחריות על קוליות היו זמינות עבור נוסעים שיכלו להרשות לעצמם לפחות. המוכר והידוע הוא הקונקורד הבריטי-צרפתי (שפעל עד 2003) אך גם לרוסים (אז הסובייטים) היה מטוס מהיר משלהם Tupolev Tu-144 (שהוצא משירות בשנת 1983). עם זאת, מטוסים אלה לא היו מסוגלים לעבור לטיסה על קולית קרוב לפני הקרקע משום ששבירת מחסום הקול היתה מייצרת בום על קולי – רעש חזק הפוגע בבני האדם.

כתוצאה מכך, התקינה רשות התעופה הפדרלית הנוכחית (FAA) תקנות האוסרות על טיסות על קוליות מעל שטחי יבשה. מטרת המטוס החדש ליישם “Low-Boom Flight Demonstrator” – לבצע טיסות על קוליות שיוצרות בומים כה שקטים, עד שיהיו כמעט בלתי נשמעים לאנשים על הקרקע. המפתח נמצא בעיצוב המטוס החדש.

בעיצוב הקונבנציונלי של מטוסים, גלי הזעזוע מתמזגים כשהם מתרחקים מחוטם המטוס ומזנבו, והתוצאה שני בומים על קוליים שניתן להבחין ביניהם. בניגוד לכך מטוסי X-plane תוכננו כך שגלי ההלם יתרחקו המטוס בדרך שתמנע מהם להתמזג שוב. לפיכך ישוגרו גלי הלם חלשים בהרבה אל הקרקע, שניתן יהיה לשמוע אותם כסדרה של חבטות רכות.

לידיעה באתר יוניברס טודיי

1. גם ײמטוס מנהליםײ זה מטוס מסחרי, זה שוק שמגלגל מיליארדים ומחיר טיסה פר נוסע הוא אלפים רבים של דולרים (למעשה יקר יותר ממחיר מחלקה ראשונה).
    בקיצור לא יתחרה במחלקת תיירים, בוודאי שעשוי להתחרות בנישות יותר יקרות.

2. זה שנאסא חוקרת זה נחמד מאד אבל….!!!
    מטוס מסחרי לא יצא מזה מכמה סיבות:

א) נאסא לא מציעה פתרון לה”בעיה” הה”א הידיעה של טיסה על קולית וזה
    הבעיה של עלות הדלק. ושוב פעם נזכיר , מהרגע שעולים במהירות מעל מאך 0.9
    בעית הדחסות האויר , מתחילה להיות קריטית והאויר פשוט “לא זז” מרצונו מן המקום.
    וצריך לדחוף אותו בכוח הצידה (בלשון קצת פחות פופוליסטית: מולקולות האויר לא מספיקות
    לשדר לשכנותיהן את העובדה שהן נדחפו ושיזוזו גם הן הצדה ויפנו מקום למולקולות הדחוסות.
    מהירות הקול היא בעצם מהירות השידור של האינפורמציה)
    ולכן צריך להשקיע הרבה מאד אנרגיה בענין הזה. וזה מעלה את תצרוכת הדלק.
    וכבר הוכח כי רוב הקהל מעדיף לשלם פחות כסף. ואפילו שזה עולה לו בזמן.
    ובנוסף יש גם אפנה אקולוגית עכשיו שמעודדת תצרוכת של כמה שפחות דלק ליחידת מרחק.
    וזה לא מה שקורה במטוס הזה.

ב) כדי שהמטוס יקטין את גודל הבום העלקולי הוא צריך להיות צר וארוך מאד (כדי לדחוק את
    מוליקולות האויר הצידה בהדרגה). ופרושו יותר מקום פיזי מבוזבז בשדה התעופה.
    לדוגמא היום הבואינג 777 החדש שמתוכנן, מתוכנן עם קצות כנפיים מתקפלות כדי לחסוך
    מקום ונוכחות בשדה התעופה. אז להכניס לשדה התעופה מטוס עם גיאומטריה בזבזנית
    שכזו. לא נראה לי סביר . או שיצטרכו לשלם איזה “קנס” על גודל מיותר. וזה יעלה שוב את מחיר הכרטיס

ג) הבום העלקולי לא נעלם. הוא נחלש, ונאסא עצמה אומרת שהוא ישמע כמו “טריקת דלת” של האוטו של השכן.
    (נתן לשמוע את הבום הזה באתר של נאסא למי שמחפש) . מילא טריקת דלת אחת או שתים ביום. אבל
    כשעשרות דלתות יִטַרְקו באמצע הלילה אני לא בטוח שהאנשים שמתחת למסלול הטיסה יתלהבו מזה….

3. אבל למה לא רשום כמה נוסעים הוא יוכל להכיל ? – זה הנתון הכי חשוב … אם זה פחות מ 100 נוסעים הוא בחיים לא ישרוד – זה לא יהיה כלכלי

4. רעיון מצוין, אתה חוצה את האוקיינוס האטלנטי בשלוש שעות, ונתקע במכס עוד שלוש שעות.