נאס”א מכריזה על אתר נחיתה לרכב המאדים מארס 2020: דלתא של נהר קדום

“אתר הנחיתה במכתש ג’זרו כולל שטחים עשירים מבחינה גיאולוגית, לרבות תצורות בנות 3.6 מיליארד שנים שעשויות לענות על שאלות חשובות בהתפתחות כוכבי הלכת ובאסטרוביולוגיה”, אמר תומס זורבוצ’ן, מנהל שותף במינהל המדע של נאס”א. “קבלת דגימות מאזור ייחודי זה תחולל מהפכה בדרך בה אנו חושבים על מאדים ועל יכולתו לאפשר קיום חיים.”

איזור מכתש ג'זרו במאדים, המכיל דלתא של נהר עתיק. צילום שהורכב מתמונות של מספר מכשירים הנמצאים בחלליות המקיפות את מאדים ובראשן MRO. צילום: נאס"א
איזור מכתש ג’זרו במאדים, המכיל דלתא של נהר עתיק. צילום שהורכב מתמונות של מספר מכשירים הנמצאים בחלליות המקיפות את מאדים ובראשן MRO. צילום: נאס”א

נאס”א בחרה במכתש ג’זרו (Jezero ) כאתר הנחיתה לחללית ורכב השטח מאדים 2020. זאת לאחר חמש שנות חיפוש, שבהן כל פרט זמין של יותר מ – 60 מקומות מועמדים על הפלנטה האדומה נבדק ונדון על ידי צוות המשימה וקהילת המדעים הפלנטריים.
רכב השטח של החללית מאדים 2020 יהיה הצעד הבא של נאס”א בחקר כוכב הלכת האדום, הוא לא רק יחפש סימנים לתנאים עתיקים לחיים חיידקיים בעבר, אלא גם יאסוף דגימות סלעים ויאחסן אותם במקום אחד. נאס”א וסוכנות החלל האירופית מתכננות בעתיד חלליות שתאחזרנה את הדגימות ותחזרנה אותם לכדור הארץ, וכך מיקום הנחיתה הנוכחית קובע את המקום שבו ייחקר מאדים בעשור הקרוב.

מכתש ג ‘זרו ממוקם בקצה המערבי של מישור אידיסיס Isidis Planitia, קרקעיתו של מתש פגיעה ענק מצפון לקו המשווה של מאדים. האיזור המערבי של מישור אידיסיס מציג כמה מהנופים העתיקים ביותר מבחינה מדעית שיש למאדים להציע.
מדעני המשלחת מאמינים שהמכתש שאורכו כ – 45 קילומטר, שהיה דלתא של נהר עתיק, עשוי לשמר מולקולות אורגניות עתיקות וסימנים אפשריים אחרים לחיים מיקרוביאליים מן המים והסחף שזרמו למכתש לפני מיליארדי שנים.

הדלתא העתיקה של מכתש ג’זרו מכילה מטרות דגימה רבות של לפחות חמישה סוגים של סלעים, כולל חרסית ותרכובות פחמניות בעלות פוטנציא גבוה לשמר חתימות של חיים בעבר. כמו כן, החומר שזרם לדלתא מנהר גדול, עשוי להכיל מגוון רחב של מינרלים שהוסעו מתוך המכתש ואף מחוצה לו.

המגוון הגיאולוגי שהופך את Jezero כל כך מושך למשימת מאדים 2020 מדענים גם גורמת לאתגר עבור מהנדסי המבצע. יחד עם דלתת הנהר הגדולה הסמוכה ומכתשי פגיעה קטנים, האתר מכיל צוקים וסלעים רבים הנמשכים מזרחה, תהומות לכיוון מערב ועמקים מלאים בסחף בכמה מקומות.

“קהילת מאדים חישבה זמן רב את הערך המדעי של אתרים כדוגמת מכתש ג’זרו וחללית קודמת היתה אמורה להגיע אליו, אבל אתגרי הנחיתה נראו לא קלים.” אמר קן פרלי, מדען פרויקט מארס 2020 במעבדה להינע סילוני של נאס”א, “אבל מה שהיה פעם מחוץ להשג ידנו אפשרי כעת הודות לצוות ההנדסי של מאדים 2020 וההתפתחויות בתחום הכניסה לאטמוספירת מאדים, הירידה לנחיתה והטכנולוגיות הדרושות לנחיתה עצמה.”

עם תחילת החיפוש באתר, מהנדסי המשימה כבר שיפרו את מערכת הנחיתה, וכך צליחו לצמצם את אזור הנחיתה של מאדים 2020 לאזור קטן ב – 50% מזה שבו נחת רכב המאדים קיוריוסטי בשנת 2012. נאס”א פיתחה יכולת חדשה המסייעת בנחיתה, המכונה Terrain Relative Navigation (TRN), המופעלת על ידי מנועי טילים שיובילו את הרכב אל פני השטח כדי להימנע מאיזורים מסוכנים.

בחירת האתר תלויה בניתוחים נרחבים ובבדיקות אימות של יכולת ה – TRN. דו”ח סופי יוצג בפני ועדת ביקורת עצמאית והנהלת נאס”א בסתיו 2019.

“אין שום דבר קשה יותר בחקר כוכבי לכת באמצעות חלליות רובוטיות מאשר כנחיתה על מאדים”, אמר זורבוצ’ן.. “צוות ההנדסה של מאדים 2020 עבד קשה כדי להכין אותונ להחלטה הזו. הצוות ימשיך בעבודתם כדי להבין את מערכת ה – TRN ואת הסיכונים הכרוכים בהפעלתה, ואנו נסקור את הממצאים באופן עצמאי כדי להבטיח את הגדלת סיכויי ההצלחה שלנו “.

מכתש ג’זרו יצולם לפרטים על ידי החלליות המקיפות את מאדים, שימפו את השטח בצורה מפורטת ויחפשו איזורים בעלי התכונות הגיאולוגית המעניינות ביותר כדי שמאדים 2020 יוכל לאסוף את דגימות הקרקע הטובות ביותר.

1. שאלה אחת פתוחה, האם מסת המאדים והשדה המגנטי שלו אם בכלל, יוצרים כבידה די הצורך לשמר אטמוספירה. אם לא נוכל לגור רק במבנים אטומים כל הזמן, וזה מוגבל איך שלא נסתכל על זה. הסידרה מאדים בנשיונל גאוגרפיק זורעת אור על המאמצים.

2. מעינין איזה משכורת מקבלים אותם הזוהים שחושבים לישב את המאדים. צפיפותו הממוצעת 3.95 גרם לסמ”ק. למאדים רק רבע מפני השטח של כדור הארץ ומסתו היא רק עשירית ממסתו של כדור הארץ. כוח המשיכה על פני מאדים הוא כ־38% מכוח המשיכה על פני כדור הארץ. האטמוספירה של מאדים קלושה: לחץ האוויר בפני השטח הוא רק 10 מיליבר, כ־1% בלבד מהלחץ הממוצע שעל־פני כדור הארץ. טמפרטורה: ‑ מינימום 140.15- צלזיוס ‑ ממוצע 63.15- צלזיוס ‑ מקסימום 5.15- צלזיוס. מדברים על עלית טמפ’ כדור הארץ ב-6 מעלות שתגרום לשואה עולמית. כמה אנרגיה דרושה לחמם את “החלוצים” שיישבו את המאדים. כמה חמצן וחנקן דרושים ליצר אטמוספירה מקבילה לשלנו. אצלי, אותם מדענים הזוהים היו מפוטרים מייד. שטויות יש לספר במקום אחר. כל חקר החלל חייב להעשות ע”י רובוטים. הם חכמים כמעט כמו בני אדם. אם הם לא יודעים דבר מה, שישאלו את המדענים לא ההזוהים. נראה לי כי אדון מסק מעט מטורלל או שלא יודע לקרוא ספרות מדעית.
    סעו בזהירות.