נאס”א מכריזה על שיגור שני לוויינים למדידת שדה המשיכה על הירח

הגביע הקדוש (Grail) הוא שמם של שתי חלליות ישוגרו ב- 2011 למדידה מדויקת ביותר של שדה המשיכה

צמד חלליות GRAIL. מקור: נאסא.

מבצע חדש של נאס”א לירח, במסגרת ההכנות לחזרה מאוישת לירח הכריזה נאס”א על מצבע הגביע הקדוש (GRAIL) ראשי תיבות של המשפט: “the Gravity Recovery and Interior Laboratory). צמד החלליות ישוגרו ב-2011, ויקיפו את הירח במטרה למדוד את שדה המשיכה שלו לפרטים מדויקים. לאחר שתסיים את משימתה, נדע על כל מהמורה וכל גוש על הירח בדיוק רב פי אלף לעומת הדיוק הקיים היום.

נאס”א הכריזה על המשימה ב-10 בדצמבר במפגש האיגוד הגיאופיסי האמריקני. המשימה נבחרה מתוך כ-25 משימות שהוצעו בידי חוקרים מרחבי ארה”ב.

אם הכל ילך כשורה, ישוגרו שתי החלליות יחדיו בסביבות 6 בספטמבר 2011 ישירות למסלול סביב הירח. לאחר מספר ימים במסלול הם יחלו במחקר בן 90 ימים של שדה המשיכה. של הירח.

המשימה דומה לזו שביצע הלווין GRACE, ששיגרה נאס”א לפני חמש שנים ואשר ביצע מדידות מדויקות של שדה המשיכה של כדור הארץ. הוא איפשר למדענים לעקוב אחר קרחונים נמסים ואחר השינויים בקרום כדור הארץ לאחר רעידות אדמה קשות.

GRAIL תמדוד את שדה המשיכה בכמה נקודות סביב הירח, ותמצא שינויים זעירים. הנתונים אמורים להיות מפורטים פיאלף לעומת המפות הטובות ביותר של הירח שנערכו עד כה. נאס”א מעריכה את עלות הפרויקט ב-375 מיליון דולר, לרבות התכנון, הפיתוח, השיגור וכוח האדם הנדרש.

1. גם לי זה נשמע מיותר
    כדי להקים בסיס על הירח לא צריך לדעת במדויק את פיזור הכבידה עליו.

2. אז מתי עוברים לגור בירח?
    שבוע הבא פנוי אצלי.
    למעשה כל עוד יש שביתה פנוי אצלי…

3. עמי –
    מקריאת הכתבה אני מאמין שהמדידות יכללו גם מיפוי מדוייק בהרבה של ירח ממה שיש כיום. כמו כן, נראה שמדידות דומות הצליחו לאתר קרחונים בכדור הארץ. יתכן שחלק ממטרת המשימה היא להשיג את המדידות הללו, ולהיעזר בהן בתכנון הקמת בסיס על הירח. בסופו של דבר, קשה להתחיל באיוש הירח לפני שיודעים איפה בדיוק כדאי להקים את הבסיס הראשון, ומה תנאי השטח שם.

4. האם מדידות מדויקות מאוד של שדה המשיכה של הירח הן הדבר החשוב כעת בחקר החלל ובאיוש הירח? זוהי באמת שאלת תם ולא אחת כזו הבאה להרים גבה. האין חקר הקטבים של הירח חשוב יותר (מציאת מים)?