סיקור מקיף

נאס"א מציינת מאה שנה לסוכנות לאווירונאוטיקה NACA אותה החליפה

ל-NACA היה תפקיד חשוב בפיתוח התעופה האזרחית ובניצחון במלחמת העולם השניה שהתבסס על הכוח האווירי. כאשר ארה"ב החלה להתמקד בחלל בשנות החמישים הוחלט ש-7,500 עובדי NACA באותה התקופה ומתקנים בשווי 300 מיליון דולר יועברו החל מה-1 באוקטובר 1958 לידי הסוכנות החדשה. אחד מהעוברים היה ניל ארמסטרונג – האדם הראשון על הירח

תמונה מארכיון NACA - הוועדה המייעצת לאווירונאוטיקה - קודמתה של נאס"א
תמונה מארכיון NACA – הוועדה המייעצת לאווירונאוטיקה – קודמתה של נאס"א

 

ב-3 למרץ ציינה נאס"א מלאת מאה שנה לייסוד קודמתה של נאס"א – הוועדה המייעצת לאווירונאוטיקה (the National Advisory Committee for Aeronautics) או בראשי תיבות NACA .

עם תקציב קטן וללא עובדים בשכר החלה NACA לפתח את היכולות שארה"ב נדרשה להם כדי לצבור מובילות בתחום התעופה. במהלך מלחמת העולם השניה ולאחריה, הפיתוחים של NACA סייעו להביא לפריצות דרך רבות בתחום התעופה שעדיין בשימוש כיום – ממכסי מנועים, כן נחיתה נסיג, מדחסי מנועי סילון וטורבינות.

כאשר ארה"ב החלה להתמקד בחלל בשנות החמישים הוחלט ש-7,500 עובדי NACA באותה התקופה ומתקנים בשווי 300 מיליון דולר יועברו החל מה-1 באוקטובר 1958 לידי הסוכנות החדשה. בתוכם היו אלפי מהנדסים, מחשבים אנושיים, טכנאים וצוות תומך הרחיבו את החזון שלהם כך שכלל גם תעופה מעבר לאטמוספירת כדור הארץ.

כמה מהמוחות המבריקים ביותר של NACA הפכו למובילי מאמצי החלל ומנהלים במרכזי המחקר של נאס"א. אחד מהעובדים לשעבר של NACA, ניל ארמסטרונג היה זה שהציב את טביעת הרגל הראשונה על הירח.

מנהל נאס"א צ'ארלס בולדן כותב באתר הסוכנות לרגל האירוע: "NACA נוסדה משום שמנהיגי ארה"ב היו מודאגים מכך שארה"ב מאבדת את אחזקתה בקצה הטכנולוגיה בתחום התעופה לאירופה, שבה התרחשה מלחמת העולם הראשונה. המשימה של הסוכנות, בחלקה, היה לפקח ולנהל את המחקר המדעי של בעיות בתחום התעופה מתוך דגש על פתרונות מעשיים". כפי שאתם יודעים, לא רק שארה"ב שמרה על הכישורים הטכנולוגיים שלה אלא אף הפכה למובילה עולמית בתעופה האזרחית."

"מחקרים שבוצעו בידי מהנדסי NACA במעבדות המתקדמות ובמנהרות הרוח בכל רחבי ארה"ב הובילו להתפתחויות מדהימות בתחום התעופה שאיפשרו את הנצחון במלחמת העולם השניה, את התפתחותה של תעשיית התעופה האזרחית הטובה בעולם, פיתחו את התעופה העל-קולית, תמכו בבטחון הלאומי במהלך המלחמה הקרה והובילו את הבסיס לתעופה המסחרית המודרנית ולעידן החלל."

"כמה מאותן מעבדות ומנהרות רוח עדיין פועלות כיום, כשהן מובילות את טכנולוגיות התעופה והחלל המהפכניות. נאס"א מחוייבת לשנות את תחום התעופה באמצעות הפחתת ההשפעה הסביבתית, שמירה על הבטיחות בשמים צפופים יותר וסלילת הדרך למהפכה בצורת המטוסים ובמערכות ההינע.

 

נאומו של צ'ארלס בולדן לרגל מאה שנה להקמת NACA באתר נאס"א

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

לוגו אתר הידען
דילוג לתוכן