סיקור מקיף

מנועים חדשים מאיימים על עליונות מנועי הבנזין

בתערוכת רכב בבריטניה הופיעו לראשונה מכוניות סטנדרטיות המונעות בגז ומכוניות היברידיות המשלבות מנוע חשמלי ומנוע בנזין רגיל


למעלה משמאל: הלימוזינה רובר 75 מתחרה ראש בראש מול רולס רויס. מימין:טויטה פריוז נראית דומה כלפי חוץ וגם תחושת הנהיגה דומה למכונית המונעת בבנזין; למטה משמאל: המכונית ההיברידית הונדה-סיביק מוסיפה מנוע חשמלי למנוע הבנזין הקיים, ומימין: האמריקנים רוצים לעבור למכוניות קטנות

למעלה משמאל: הלימוזינה רובר 75 מתחרה ראש בראש מול רולס רויס. מימין:טויטה פריוז נראית דומה כלפי חוץ וגם תחושת הנהיגה דומה למכונית המונעת בבנזין; למטה משמאל: המכונית ההיברידית הונדה-סיביק מוסיפה מנוע חשמלי למנוע הבנזין הקיים, ומימין: האמריקנים רוצים לעבור למכוניות קטנות

הלימוזינה הראשונה מתוצרת עצמית של חברת MG-רובר, נמצאת כעת בתצוגה לראשונה בתעורכת מוטר-שואו בברמינגהם שבבריטניה, והיא נמכרת כגרסה לתקציב נמוך לבכירים המבקשים לחסוך בכסך.
“הרעיון צריך להיות לרכוש כבוד על כך שהמנהל מוציא את כספו בתבונה. אמר בכיר בחברה לבי.בי.סי.

רובר 75 כולל את אותם מרכיבים פנימיים כמו ברולס-רויס פאנטום, אך בעשירית המחיר. אמר.
ובנוסף, מגיעה המכונית עם מנוע חדש היכול לפעול או על בנזין או על גז פטרוליום נוזלי, והדבר הופך את המכונית הן ידידותית לסביבה והן לפטורה ממס הצפיפות הנגבה מכל כלי רכב הנכנס לבירה הבריטית.

דלק למחשבה
ככל שמחירי הנפט עולים לשיאים חדשים וכך גם מחירי הדלקים הנוצרים ממנו, הבכירים המבקשים לחסוך בתפקיד אינם יכולים שלא להסתכל על הרובר 75, הארוכה ב-22 סנטימטרים ממכונית סטנדרטית.
ליטר בנזין עולה בבריטניה למעלה מ-80 פני ומרווח הרווח של תחנות הדלק אינו עולה על 23 פני, בעוד ליטר של גז פטרוליום נוזלי (LPG), מחירו 36 פני והרווח עליו מגיע ל-18 פני. ואולם מרבית הנהגים בבריטניה מתעלמים מה-LPG. לא רבים יודעים, שההוצאות על דלק קטנות במחצית, אם מבצעים הסבה שלהם ל-LPG בעלות של כאלפיים ליש”ט.אין גם כמעט שום ירידה בביצועים לאחר ההסבה, והיא אפילו עוזרת לשיפור מצבו הפיסי של המנוע. אבל יתכן שהבעיה נעוצה גם בכך שעדיין אין מספיק תחנות דלק המוכרות LPG. רק עשרה אחוזים מתחנות התדלוק בבריטניה מוכרות את הדלק הזה.

מכוניות היברידיות בנזין-חשמל

במוטור שואו, המכוניות הבולטות ביותר שפתרו את הקונפליקט של עוצמה ומהירות מצד חאד וחשיבה ירוקה מצד שני היו המכוניות האלטרנטיביות.
למרות שהן נקיות יותר ממכוניות בעלות מנוע קונצניונלי, ה-LPG הוא עדין פועל בטכנולוגיה של שריפת דלק מאובנים, כך שהחיפוש נמשך אחר דרכים להפחתת הפליטות.
יצרנית המכוניות היפנית טויוטה נמצאת בראש הרשימה עם דגם פריוס (Prius) ההיברידי, הכולל מנוע בנזין קטן ומנוע חשמלי. לא רק שהוא פטור מאגרת הצפיפות של לונדון, הוא גם נמצא בראש רשימת המוצרים התקינים פוליטית של קובעי המגמות בהוליווד. קמרון דיאז, לאונרדו די-קפריו והאריסון פורד הגיעו לפתיחת סרטיהם האחרונים במכוניות פריוס. מנהל סניף טויוטה בבריטניה, גראהם סמית אמר לבי.בי.סי כי המכונית היא “צעד חשוב בדרך לגביע הקדוש של תחבורה נטולת פליטות של העתיד.”

אבל האופציה ההיברידית היא צעד שכמה יצרניות אינן ממהרות לקחת.
ג'נרל מוטורס לא מתכוונת להשיק רכב היברידי עד שנת 2007, וגרסת הביניים שבקושי מאפשרת למנועי הבנזין של מכוניות הפיקאפ – שברולט סילברדו להכבות במהלך ההמתנה לאור הירוק ברמזור, הוגדרה כמגוכחת בידי המבקרים.
גם חברת פורד הגיבה באיטיות למגמה, אך היא תופסת תאוצה ומנסה לסגור את הפער לאחר שחכרה לאחרונה טכנולוגיה היברידית מטויוטה, וגם האיצה את קצב הפיתוח העצמי.
מן הצד השני, הונדה נמצאת בקו אחד עם טיוטה והיא הציגה גרסה היברידית של דגם הדגל שלה, הונדה סיביק.

“הדרך שבה אנחנו עושים זאת היא להבריג את המנוע החשמלי שלנו על מנוע בנזין רגיל ובסיביק יש לנו שוק המוני למכונית היברידית שאיננו מפוחד מכך.”

הבאה בתור תהיה מכונית הונדה אקורד היברידית והמתחרה ניסן הכריזה כי בשנה הבאה תמכור את מכונית אלטימה עם מנוע הברידי. זה נראה כמו חדשות טובות לסביבה.
ואולם ככל הנראה לא הדאגה מפני זיהום היא הגורם העיקרי להחלטה לעבור למכוניות היברידיות, כי אם מחירי הדלק. הדבר נכון זה זמן רב לגבי אירופה, שם יהיה כדאי לעבור לפריוס או הסיביק ההיברידיים משיקולי מחיר הדלק. לאחרונה הדבר הפך למציאות גם בארה”ב, לאחר שמחירי הבנזין עברו את סף 2 הדולרים לגלון (ובמשך שנים המחיר היה דולר ואף פחות לגלון – כארבעה ליטרים – כלומר כרבע מהמחיר בארץ וכשליש מהמחיר באירופה). ואולם באמריקה, הנהגים ממאנים לותר על המכוניות הגדולות שלהם. הדבר גרם לחברה הבת המשותפת לפורד וטויטה המייצרת מכוניות יוקרה – לקסוס – להכריז על מכוניות ספורט שימושיות היברידיות (SUVs). מכוניות אלה צפוים לצרוך 40 מיילים לגלון דלק, כמעט הכפלה של המרחק של SUV קונבנציונליות. המכונית ההיברידית פורד אסקייפ תהיה הראשונה שתוכרז הקיץ, ולקסוס RX400 SUV, הדור השלישי של טכנולוגית 4X4 היברידית, כהגדרת היצרן תופיעה באביב הבא.

לידיעה בבי.בי.סי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.