היתושים והחיידק יילחמו בקדחת

בברזיל שוחררו יתושים בנסיון למנוע התפשטות של קדחת דנגי

יתוש Aedes aegypti עוקץ אדם. צילום: shutterstock

מדענים בברזיל שִׁחררו ברִיו דה ז’ניירו אלפי יתושים נגועים בחיידק שאמור למנוע את התפשטותה של קדחת דֶנְגִי (Dengue fever).

בשנים האחרונות נדבקו בברזיל יותר משלושה מיליון בני אדם בקדחת דֶנְגִי, וכ-800 מתו במחלה, המועברת בעקיצות יתושים. החוקרים, המשתתפים במיזם עולמי למיגור קדחת דנגי, סבורים כי יתושים הנושאים בגופם חיידק מהסוג וולבכיה (Wolbachia), אינם מעבירים את נְגיפי הדֶנְגִי, משום שהחיידק מונע מנגיפי הקדחת להתרבות בגוף החֶרֶק. ואולם, אף על פי שחיידקי ווֹלְבַּכְיָה שוכנים באופן טבעי בַּמעיים של חרקים רבים, הם אינם קיימים דווקא ביתושי אדס אג’יפטי (Aedes aegypti), המפיצים את קדחת הדנגי.

צוותי חוקרים בכמה מקומות בעולם הצליחו להדביק יתושים בחיידקים האלה, לאחר שהוכיחו כי החיידק אינו מועבר לבני אדם בעקיצת היתוש. כעת הם משחררים את היתושים האלה, בתקווה שעד מהרה יהפכו היתושים הנגועים בחיידק לְרוֹב בטבע, ויצמצמו את התפשטותה של הקדחת המסוכנת.

1. ידוע כי שיטת התגברות הטבע ודילוג על חוליה בשרשרת הטבע יכולה לעזור להתגבר על מצב מסוים שנוצר עקב שבירת חוליה אחרת בשרשרת הטבע וראו לדוגמא את כל סגנונות הדברה הירוקה בנוקטים בה כבר שנים אלפי מגדלים ברחבי העולם ואף מדבירים