לראשונה יצרו חוקרים כבד אנושי מתפקד מתאי גזע מושרים * בעתיד יעלם הצורך לחכות להשתלת כבד

הכבד האנושי נקלט היטב בעכברים * במחקר שפורסם אתמול בנייצ’ר אומרים החוקרים היפנים כי השיטה תוכל בעוד כעשור לאפשר חידוש הכבד וביטול הצורך בהשתלת כבד ומות החולים בהמתנה

כבד נוצר מתאי גזע. צילום מסך מתוך סרטון של אוניברסיטת יוקוהאמה ביפן

כבד שיוצר במעבדה מתאי גזע יוכל בעוד כעשור להפוך למציאות. כך אומרים חוקרים ביפן, שיצרו לראשונה כבד מתאי גזע תוך שיפור התהליך שעשוי לאפשר גידול רקמות כבד להשתלה בתוך עשור.

חוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת יוקוהאמה השתמשו בתאי גזע מושרים, המופקים לרוב מתאי דם או עור, כדי ליצור שלושה סוגי תאים המרכיבים את הכבד האנושי בשלב העוברי. תאי ה- hepatic endoderm, mesenchymal stem cells ותאי אנדותל עורבבו ביחד כדי לראות אם הם יכולים לגדול ולהפוך לכבד. ואכן זה מה שהתרחש – כאשר הם הושתלו בעכבירם, נבטי תאי הכבד האנושיים הבשילו וכלי דם התחברו למערכת הדם של העכברים המארחים, והחלו לבצע רבים מהתפקודים של תאי כבד אנושי בוגר.

.”למיטב ידיעתנו, זו הפעם הראשונה שבה מודגמת יצירה של איבר אנושי מתפקד מתאי גזע מושרים” כותבים החוקרים בכתב העת נייצ’ר.

התוצאות הראשוניות מבטיחות אומרת ואלנס גואון-אוונס, החוקרת את התפתחות הכבד וחידושו בבית החולים הר סיני בניו יורק. “זה דבר חדשני” אמרה בראיון לאתר נייצ’ר, “משום שרקמות הכבד נתמכות בידי מערכת הדם של המארח, התאים המושתלים יוכלו להמשיך לשגשג ולבצע את תפקודי הכבד.” ואולם, היא אומרת, כי יהיה צורך לבצע את התהליך בבעלי חיים במשך לפחות עוד מספר חודשים כדי לראות האם הכבד יתחיל גם להתפרק או ליצור גידולים.

טקאמורי טאקבה (Takebe) חוקר תאי גזע באוניברסיטת יוקוהמה ומהשותפים במחקר, מאמין כי זו הפעם הראשונה שבני אדם הצליחו ליצור איבר מוצק תוך שימוש בתאי גזע מושרים, הנוצרים מתכנות מחדש של תאי עור למצב דמוי עוברי. בדיקה האם נבטי הכבד יוכלו לסייע לחולים תארך עוד שנים, אומר טאקבה, מלבד הצורך בניסויים ארוכי טווח בבעלי חיים, עדיין בלתי אפשרי לייצר נבטי כבד בכמות שתספיק להשתלה בבני אדם.

במחקר הנוכחי החוקרים השתילו את נבטי הכבד במקומות המתאימים בגוף העכבר. בעתיד, מקווה טאקבה ליצר נבטי כבד קטנים דים כדי להשתילם בלי מעורבות ניתוחית בעכברים, ובסופו של דבר בבני אדם. הוא גם מקווה להשתיל את הנבטים בתוך רקמות הכבד עצמם כדי לשפר את קליטתם, דבר שלא נבדק במחקר הנוכחי.

לכתבה המלאה באתר נייצ’ר