אבן דרך ביצירה מחדש של תאי מוח

קבוצת המחקר של פרופ' מגדלנה גוץ במכון לחקר תאי גזע בGSF – המכרז הלאומי לחקר הסביבה והבריאות ואוניברסיטת לודוויג מקסימיליאנס, מינכן, הצליחו להתקדם שלב נוסף לעבר החלפה פוטנציאלית של תאי מוח פגועים לאחר פציעה או מחלה: תאי עצב מתפקדים יכולים להיווצר מאסטרוגליה, שהם תאי תמך במוח, ע”י שימוש בחלבונים רגולטורים מיוחדים.

מרבית התאים במוח האנושי אינם תאי עצב אלא תאי גליה בצורת כוכב, אסטרוגליה. “גליה משמעותו דבק,” מסבירה גוץ. “באפן שתואם את שמם, עד היום נחשבו תאי אלו למעין דבק השומר על תאי העצב יחד.”

לפני כמה שנים, קבוצת המחקר הצליחה להוכיח שתאי גליה משמשים כתאי גזע במהלך ההתפתחות. המשמעות היא שתאים אלו מסוגלים להתפתח לתאי עצב פונקציונלים. אבל, תכונה זו נעלמת בשלבים מאוחרים יותר של ההתפתחות כך שגם לאחר פגיעה מוחית באדם הבוגר תאים אלו לא מייצרים תאי עצב נוספים.

על מנת להיות מסוגלים להפוך את תהליך ההתפתחות הזה, קבוצת המחקר למדה מהם המתגים המולקולרים החיוניים ליצירת תאי עצב מתאי גליה במהלך ההתפתחות. החלבונים הרגולטורים הללו מוכנסים לתאי גליה במוח שלאחר הלידה, שאכן מגיבים בהפעלת הביטוי של חלבונים עצביים.

במחקרו הנוכחי, ד”ר בנדיקט ברנינגר הצליח להראות כי מספיקים חלבונים רגולטורים אחדים ליצירת תאי עצב מתאי גליה. המעבר מגליה לעצב ניתן למעקב בזמן אמת ע”י מיקרוסקופ time-lapse. הודגם כי תאי גליה צריכים מספר ימים על מנת לעשות 'תכנות מחדש' ולהגיע לצורה האופיינית לתאי עצב. “תאי עצב חדשים אלו, הם בעלי המאפיינים החשמליים הנורמליים של תאי עצב”, מדגיש ברנינגר. “אנו יכולים להוכיח זאת ע”י מדידות חשמליות”.

“תוצאותינו מאוד מעודדות, היות ויצירת תאי עצב המתפקדים באופן נכון מתאי גליה פוסט-נטליים (לאחר הלידה) הוא צעד חשוב בדרך ליכולת להחליף תאי עצב לאחר פגיעות מוחיות,” מדגישה מגדלנה גוץ.

להודעה באנגלית של מרכז המחקר הגרמני

1. אז זה יכול לעזור או לרפא נפגעי שבץ מוחי בו נפגעים תאים במוח !!
    זה כיוון מעניין ולא ידוע ברבים (לכמוני שאינו מצוי לעומק) ..השאלה היא עכשיו איך "לשכנע" את תאי גליה המשופעלים להגיע אל התאים הפגועים ולהחליפם !
    אם זה יצליח זה רעיון גדול העוקף את הבעיות עם תאי הגזע (מקצועיות ואתיות) !
    ועוד דבר ..איך יגיעו לאותם תאי גליה? עם ניתוח? אם קידוח חוריר קטן בראש והיעזרות בציוד הדמיה יעשה את העבודה …זה יהיה הרבה יותר פרקטי ומהיר ויגדיל את סיכויי ההצלחה אבל אם זה יהיה כרוך בפתיחת ראש (חלק מהמנתחים מתים על זה..ראש פתוח ומדמם!!) ..אז..